Website verbeteren
Ik adviseer MKB’ers en ondernemers over de manier waarop ze via hun website de klanten kunnen aantrekken die bij hun bedrijf passen. Soms from van scratch af aan, als er nog niets of weinig bekend is over potentiële klanten of als de website nog moet worden ontwikkeld. Soms voor bestaande websites, die helaas niet de resultaten hebben opgeleverd die ervan verwacht werden.
De rol van de website bij het aantrekken van klanten
Ik weet hoe belangrijk je website is voor het online aantrekken van nieuwe klanten. Een goede website geeft potentiële klanten vertrouwen, richting en motivatie. Je website moet naadloos aansluiten bij wie je bent, bij waar je voor staat, bij je klanten, bij wat je voor je klanten op kan lossen. En als dat allemaal klopt dan wordt alles veel makkelijker:
- Je kunt je producten en diensten beter positioneren
- Via een betere vindbaarheid van je website en het delen van berichten via social media kun je gericht de klanten gaan aantrekken die bij je passen.
- Je kunt in verkoopgesprekken sneller tot de kern komen want jouw potentiële klanten weten wat je voor ze kunt betekenen
Ondernemers zelf vinden ‘dat ze er wat mee moeten’, maar vinden de online marketing voor hun bedrijf maar een lastig verhaal. En dus worden er deskundigen ingehuurd die je vervolgens met allerlei vaktermen om de oren slaan. Zij kunnen wat voor je betekenen als het om SEO (Search Engine Optimalisation), Usability (gebruiksvriendelijkheid) en conversie optimalisatie (het omzetten van een website bezoeker naar een klant) gaat. Maar hoe stuur jij deze externe bureaus dan aan als je zelf deze kennis niet in huis hebt?
Als je besluit om je website toch te (laten) verbeteren is het belangrijk om inzicht te krijgen in het effect van wat hetgeen je hebt gedaan. Je brengt de huidige situatie in beeld. Na een paar maanden kijk je weer en dan vergelijk je de resultaten met de oude situatie. Dan pas weet je of je goed bezig bent.
Meten is weten. Als je weet welke marktpositie je wil innemen en je weet wat bezoekers op jouw website doen, dan weet je ook op welke punten je je website kunt verbeteren. Dan werk je structureel aan jouw positie in de markt, in plaats van adhoc.
Leer jouw websitebezoeker beter kennen
Met een beter inzicht in het gedrag van bezoekers op jouw website kun je ook je marketingbudget beter besteden. Je kunt je boodschap heel gericht wenden tot jouw ideale klant en meten of dat werkt. Dat geeft een beter rendement en leidt tot lagere kosten. De klant merkt bovendien dat je begrijpt wat hij zoekt en zal dat waarderen.
We bieden de volgende analyses aan als basis voor het verbeteren van jouw website waardoor je meer rendement zult halen uit jouw online marketing en de resultaten kunt verbeteren:
Website analyse
Website analyse is het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van web gegevens om het gebruik van jouw website beter te begrijpen. Met een website analyse meet je of jouw website effectief is als het om het werven van klanten gaat. Lees hier meer over website analyse
Google Analytics
Google Analytics is een gratis dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Google Analytics slaat de gegevens op van bezoekers die actief zijn geweest op je website en laat onder andere zien via welke kanalen de bezoeker op jouw website terecht komt en welke zoektermen daarvoor gebruikt zijn.
Op basis van de statistieken van Google Analytics wij zien wat jouw bezoekers doen op de website, waar ze afhaken, waar ze langer blijven hangen, waar ze interesse in hebben en waarin juist niet. Lees hier meer over Google Analytics.