Hoe voedingshypes onze gezondheid beinvloeden
Voedingshypes en gezondheid
Veel mensen vinden het belangrijk om gezond te eten. Vooral vrouwen vinden het interessant om meer te lezen over voeding en verschillende dieetconcepten. Niet alleen in vrouwentijdschriften en boeken, maar ook online. Zo weet 93% van de Nederlandse vrouwen wat de Schijf van Vijf inhoudt en 65% kent het Sonja Bakker dieet. Andere principes bij de keuze van voeding en dieetconcepten die Nederlandse vrouwen kennen zijn het glutenvrij dieet (56%), vegetarisch/ flexitarisch eten (48%), veganistisch eten (47%), het broodvrij dieet (46%), het sapkuurdieet (42%) en superfoods 39%. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK in opdracht van de NVVL, het netwerk voor food experts.
Deze overvloed aan informatie zorgt ervoor dat Nederlandse bevolking doorgaans echt niet meer weet wat men wel of niet moet eten. Want uit het onderzoek van de NVVL blijkt dat hele discussie over voeding aan de meeste Nederlanders voorbij gaat. Enerzijds omdat het een groot deel gewoon niet interesseert en anderzijds omdat mensen liever normaal willen eten. Acht van de tien ondervraagden trekt zich niets aan van voedingshypes. Bovendien vindt meer dan 70% die trends en hypes maar onzin.
Waarom doen mensen mee aan voedingshypes?
Toch zijn er voedingshypes die aanslaan bij de Nederlandse bevolking en een van deze voorbeelden is gemberthee dat opeens overal opduikt. Metronieuws wilde graag weten waar deze voedingshype vandaan kwam.
Het bewijs dat gemberthee een voeding hype is kun je zien in onderstaande grafiek van Google Trends: vanaf begin 2016 zien we, vooral in de eerste maanden van een nieuw jaar, een verhoging van het zoekvolume op het zoekwoord “gemberthee”, Kennelijk wordt gemberthee beschouwt als enorm voedzaam en bevorderlijk voor onze gezondheid en ons welzijn.
Je kunt een grote liefhebber van gemberthee zijn, maar het probleem dat ik heb met deze ‘claims’ is dat mensen mogelijk meerdere malen per dag alleen maar gemberthee gaan drinken. En dat is natuurlijk overdreven. Hoe lekker en gezond gemberthee ook is: gemberthee is geen medicijn voor allerlei kwaaltjes, dus gebruik het ook niet zo. Probeer te variëren door andere voeding in je leefstijl toe te laten, maar staar je niet blind op voedingshypes.
Gezonde voeding stimuleren met gerichte marketingaanpak
Hoe kun je als diëtist, voedingsdeskundige, leefstijlcoach of personal trainer bijdragen aan een gezondere leefstijl en gezonde voeding van de consument?
Hoe zorg je ervoor dat consumenten, ook in de toekomst, voor jou blijven kiezen? Ben jij in staat om in te spelen op de behoefte van deze veranderende klant? Mijn visie: kies voor een onderscheidende marktpositie van jouw praktijk, zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.
Daarom ontwikkelden wij voor professionals, therapeuten en coaches met een eigen praktijk een praktische marketing aanpak die er voor zorgt dat je de klanten werft die bij je passen. Lees hier meer over marketing voor vak professionals met een eigen praktijk.