food trends 2019 nederland

Trends in de voedingsbranche 2019

Trends in de voedingbranche 2019

De consument besteed steeds meer aandacht aan voeding. Ook in Nederland is eten en drinken steeds meer een middel waarmee de eigen leefstijl en persoonlijkheid worden uitgedrukt. Enerzijds wil men geïnspireerd worden, maar tegelijkertijd is men kritischer dan ooit. Trends en tegentrends bestaan naast elkaar: ‘ja’ tegen vers, lokaal, duurzaam en van het seizoen, maar ook ‘ja’ tegen guilty pleasures van ongezond lekker eten als verse frites, smaakvolle burgers en low alcohol drankjes. Voor 2019 signaleren we de volgende food trends:

1. Functioneel gezond

Voeding is de innerlijke cosmetica van de mens. In deze trend, die gekoppeld is aan ‘wie je wilt zijn’, staat gezondheid centraal. Maar wat gezond is, is voor iedereen anders en afhankelijk van wat iemand zelf wil voor zijn of haar lichaam. De ene consument eet zo caloriearm mogelijk, omdat hij of zij ‘superslank’ nog steeds als ideaal heeft of de leefstijl wil verbeteren. Een ander richt zich op ‘Strong is the new sexy’ en eet een afgemeten hoeveelheid eiwitten voor de juiste spieropbouw en kracht. De ander richt zijn/haar bewuste voedingskeuze niet zozeer op het uiterlijk, maar koppelt het aan enkel de inname van natuurlijke, onbewerkte voedingsstoffen of het weglaten van vlees of vis. Waar iemand zich gezond bij voelt, is volledig afhankelijk van het eigen zelfbeeld en ervaringen. De komende jaren worden trends als Vegan en non-alcoholisch definitief mainstream.

2: Snel eten of snel eten halen

Consumenten zijn druk en continue onderweg om van alles voor elkaar te krijgen. Als gevolg hiervan eet de consument steeds vaker onderweg zoals op treinstations en tankstations. Het aanbod van fastservice-concepten die inspelen op gemak, snelheid, vers én beleving neemt toe op deze High Traffic locaties. Denk hierbij aan concepten zoals een bakkerscounter in een tankstation waar je broodjes kunt laten beleggen als alternatief voor voorverpakte broodjes, of een saladebar waar je je eigen salade kunt samenstellen. De verwachting is dat deze trend zal vanaf 2019 zich nog verder zal ontwikkelen. Er komen steeds meer kleine, sfeervolle buurtwinkels met een relatief beperkt aanbod van verse, lokale en huisgemaakte producten en/of versbereide gerechten.Er komen ook meer boodschappenconcepten die inspelen op het gemak. Hier kun je vooraf boodschappen bestellen of afhalen of je kunt ter plekke de ingrediënten voor het avondeten van die dag halen.

3: Meerdere eetmomenten op een dag

De vaste eetmomenten verwateren steeds meer. Vroeger at je drie keer op een dag met af en toe een tussendoortje, tegenwoordig eten we wel zes tot acht keer op een dag. Waarom zou je niet om 16 uur ’s middags een ontbijtbowl mogen eten als een early dinner? Of een versgebakken croissant met een smoothie bij je lunch? Deze trend sluit bovendien goed aan bij de eigenzinnige consument die niet in hokjes denkt of zich iets aantrekt van ongeschreven voedselregels. Steeds meer ondernemers uit de horeca spelen op deze trend in.

4: Duurzame voeding

Is mijn voeding wel duurzaam? Waar komt het vandaan? Hoe zit het met E-nummers? Hoeveel voedselkilometers? Hoeveel verspilling? Hoe wordt het gemaakt? Is het ook gezond? Duurzaamheid is een blijvend thema in voeding. Meer en meer zoeken we naar volwaardige alternatieven voor dierlijke producten.

5: Personaliseren van voeding in de zorg

Ook in de zorg staat niet meer de arts of de procedure maar de klant centraal. Als voorbereiding op een operatie, na de diagnose van een ziekte of een langere revalidatie wordt er gekeken naar de voedingsmiddelen die je lichaam versterken. Van welke voedingsstoffen heeft het lijf het meest profijt in deze fase? Smaak en verrassing zijn hierbij belangrijke elementen, alleen al omdat iemand die ziek is, veelal een verminderde eetlust heeft. Wanneer de patiënt zelf keuzes mag maken en zijn/haar wensen kan aangeven, versterkt dit het gevoel van controle – iets dat bij een opname juist wegvalt en voor veel mensen lastig is.

6: Beleving

Consumenten waarderen producten met een verhaal. Producenten met passie, die de kwaliteit van hun producten boven de winst op korte termijn stellen. En die produceren op de manier zoals kwaliteitsproducten al generaties lang worden bereid. Ook zie je in restaurants steeds vaker een open keuken en leggen koks soms de laatste hand aan het gerecht bij de gasten aan tafel om de klantbeleving te optimaliseren.

Gezonde voeding stimuleren met een gerichte marketingaanpak

Hoe kun je als diëtist, voedingsdeskundige, leefstijlcoach of personal trainer bijdragen aan een gezondere leefstijl en gezonde voeding van de consument?

Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak. Kies voor een onderscheidende propositie van jouw praktijk en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.

Speciaal voor professionals met een eigen praktijk hebben we hiervoor een nieuwe aanpak ontwikkeld. Samen bedenken we hoe we jouw doelgroep kunnen bereiken en hoe je daarvoor jouw website en social media in kunt zetten. Als we dit goed doen hebben we voor dit plan maar 1 A4 nodig. Vervolgens leer ik je de fijne kneepjes van mijn vak om jou te helpen om je praktijk meer bekendheid te geven en meer nieuwe klanten te werven.  Lees hier meer over marketing voor vak professionals met een eigen praktijk. Wil je weten op welke wijze je jouw food verhaal het beste online kunt vertellen? Vul dan de QuickScan in, ik neem dan zo snel mogelijk contact met je op