nederlanders eten gezonder

Nederlanders eten steeds minder vlees

Nederlanders eten gezonder

Een kwart van alle Nederlanders (24%) is ten opzichte van een jaar geleden gezonder en bewuster gaan eten en drinken. Ook heeft men geminderd met snacken (18%) en is men minder alcohol gaan drinken (11%). Het merendeel (72%) gaat anders met eten en drinken om uit eigen motivatie. Bij vrouwen (76%) is deze intrinsieke motivatie sterker dan bij mannen (67%).

Gezondheid (75%) en kwaliteit (75%) zijn de belangrijkste criteria bij het kiezen van eten en drinken. Twee op de vijf Nederlanders geven aan dat het milieu (41%) ook meespeelt in het keuzeproces. Gezondheid en milieu zijn voor vrouwen vaker van belang dan voor mannen. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Minder vlees

Meer dan 5 miljoen Nederlanders eten geen of slechts af en toe vlees. Dit is 36% van heel Nederland. Deze groep is daarmee sinds 2016 gegroeid met 7 %. De groep die geen of af en toe vlees eet heeft een duidelijk profiel.

minder vlees eten

Vrouwen (43%) slaan een stukje vlees vaker over dan mannen (29%). Hetzelfde geldt voor alleenstaanden (46%) ten opzichte van samenwonende stellen (35%) en gezinnen (28%). Jongeren besluiten vaker om helemaal geen vlees te eten. 18- tot 34-jarigen (7%) zijn namelijk vaker vegetariër of veganist dan 50-plussers (3%). Twee op de drie Nederlanders (64%) eten nog steeds bijna iedere dag vlees. Deze groep bestaat voornamelijk uit mannen en gezinnen.

Beter inspelen op trends en ontwikkelingen in voeding?

In hoeverre speel jij met je bedrijf  in op deze ontwikkelingen? Denk daarbij aan de hardere eisen met betrekking tot duurzame productie, transparantie en gezonde voeding. Maar ook aan de zachtere wensen als fair trade en lokaal.  Ben jij in staat om in te spelen op de behoefte van deze veranderende klant? Hoe kun je als diëtist, voedingsdeskundige, leefstijlcoach of personal trainer bijdragen aan een gezondere leefstijl en gezonde voeding van de consument?

Mijn visie: kies voor een onderscheidende marktpositie van jouw praktijk, zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.

Daarom ontwikkelden wij voor professionals, therapeuten en coaches met een eigen praktijk een praktische marketing aanpak die er voor zorgt dat je de klanten werft die bij je passen.  Lees hier meer over marketing voor vak professionals met een eigen praktijk.

 

Kijk goed wat er om je heen gebeurt en pak je kansen.  Ik help je graag bij. Vul de quickscan in.