Natuurlijk etiket op groenten en fruit bij Jumbo
Natuurlijk etiket op groenten en fruit
Deze zomer voert Jumbo op drie biologische AGF-producten, gember, flespompoen en courgette, een zogenoemd ‘natuurlijk etiket’ in. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een speciale lasertechniek. Dankzij deze methode is het mogelijk de aanduiding ‘biologisch product’ te tonen zonder gebruik te maken van verpakkingsmateriaal. Vanzelfsprekend heeft deze bewerking geen invloed op smaak, geur of houdbaarheid. Momenteel bekijkt Jumbo welke andere biologische AGF-producten in aanmerking komen voor deze wijze van natuurlijke etikettering.
Planetproof
Jumbo pakte de voorloperspositie bij de keuze voor PlanetProof* voor duurzame AGF-producten. PlanetProof is de nieuwe, internationale naam voor Milieukeur. Per 1 januari 2019 wordt Milieukeur voor plantaardige producten volledig vervangen door PlanetProof. Producten met dit keurmerk zijn geteeld onder milieuvriendelijkere omstandigheden, waarbij bijvoorbeeld veel minder kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen zijn worden gebruikt. SMK beheert het keurmerk en werkt met een Raad van Accreditatie die de werkwijze controleert. Producenten van duurzamer geteelde groenten, fruit, bloemen, planten, bomen en bloembollen die aan de strenge regels voldoen, mogen het keurmerk afbeelden op hun producten.
Om deze positie te behouden verwacht Jumbo dat het aandeel Nederlands AGF in het schap met een PlanetProof certificering* voor het einde van het jaar zal zijn gestegen tot bijna 80 procent. Jumbo heeft met Greenpeace afgesproken ernaar te streven dit aandeel vóór eind 2019 te laten uitgroeien tot 100 procent. Het PlanetProof logo is nu terug te zien op onder meer bleekselderij, Tommies snoeptomaatjes, komkommer en paprika in emmer. Binnenkort volgen ook de uien. In de toekomst zijn alle telers van Jumbo gecertificeerd en zal het logo op zoveel mogelijk producten zichtbaar zijn.
Inspireren met groenten
Bovendien begint Jumbo met het vermelden van het percentage van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten op verpakkingen. Zo wordt er bijvoorbeeld op een verpakking van panklare groenten duidelijk zichtbaar vermeld wat de portiegroottes zijn en dat een portie van 200 gram 80% is van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten van 250 gram per dag. Daarnaast geeft Jumbo op de verpakking ook tips over hoe je door te variëren meer groenten kan eten.
Het is niet altijd makkelijk om een gezonde en duurzame keuze te maken. Daarom blijft Jumbo zich inspannen om eten van groenten en fruit te stimuleren.
Met de campagne #grillenmetgroenten, een samenwerking met Natuur & Milieu, maakt Jumbo consumenten enthousiast voor grillen met groenten en fruit op de barbecue. Als het aan Jumbo ligt, wordt #grillenmetgroenten het gezonde en duurzame alternatief en daarmee dé trend van het nieuwe BBQ-seizoen.
Holistische aanpak gezonde leefstijl
Ik ben er van overtuigd dat een gezonde leefstijl ervoor kan zorgen dat er bespaard kan worden op de kosten van de zorg, dat preventieve wellness stress kan verminderen en dat een mooi uiterlijk alles te maken heeft met gezond leven. Ik verwacht dan ook dat deze vakgebieden in de toekomst naar elkaar toe zullen groeien en dat een holistische aanpak zeer succesvol kan zijn. Wil je daar eens een keer over praten met mij? Vraag dan een strategie-sessie aan.