Hamburgerketen Mac Donalds introduceert McVegan
Mac Vegan komt eraan
Mac Donalds is rijk geworden door het verkopen van producten waar de consument vooral ‘happy’ van werd. Vaak vette producten met weinig voedingswaarde. En de consumenten? Ze smulden ervan. Nu introduceert Mc Donalds de Mc Vegan, de eerste veganistische burger. Het broodje van de nieuwe burger zal gemaakt worden van soja-producten en er zit natuurlijk ook geen plakje kaas op. De soja burger is op dit moment alleen nog verkrijgbaar op bepaalde locaties in Finland, en afhankelijk van het succes van de proef zal de Mc Vegan ook in andere regio’s worden aangeboden.
Dat juist Mc Donalds een veganistische burger op de markt wil introduceren wil toch wel wat zeggen. Natuurlijk is de veganistische trend bekend bij iedereen die in de voedingsbranche werkzaam is. Klanten vragen steeds vaker om plantaardige of vleesvrije opties. De plantaardige voedingsmarkt steeg in 2016 met 8,1% omdat steeds meer consumenten zich bewust zijn van wat zij eten.
Maar het is ook een trend dat voorkeuren van consumenten verschuiven en dat gebeurt ook in de foodmarkt. Voorheen was voeding vooral van belang voor je eigen gezondheid: ‘healthy is wealthy”. Maar steeds meer mensen krijgen een holistische kijk op voeding en de invloed hiervan op positieve gezondheid. Voeding beïnvloedt ons en ons lichaam, maar onze voeding beïnvloedt evenzeer de wereld. Hoe gaan voedingsproducenten met dieren en duurzaamheid om? Ook dat is een uitdaging die Mc Donalds moest tackelen. Met de introductie en het testen van deze Mc Vegan kijken ze of ze hierin geslaagd zijn.
Inspelen op de veranderende voedingsbranche
In welke branche je ook werkzaam bent, het is belangrijk dat je je markt in de gaten blijft houden en inspeelt op wat klanten willen. Dat heeft Mac Donalds heel goed begrepen. Zij proberen goed in te spelen op de veranderde wensen en eisen van de consument om ook in de toekomst te kunnen blijven bestaan. Hoe kun je als diëtist, voedingsdeskundige, leefstijlcoach of personal trainer bijdragen aan een gezondere leefstijl en gezonde voeding van de consument?
Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak. Kies voor een onderscheidende propositie van jouw praktijk en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.
Speciaal voor professionals met een eigen praktijk hebben we hiervoor een nieuwe aanpak ontwikkeld. Samen bedenken we hoe we jouw doelgroep kunnen bereiken en hoe je daarvoor jouw website en social media in kunt zetten. Als we dit goed doen hebben we voor dit plan maar 1 A4 nodig. Vervolgens leer ik je de fijne kneepjes van mijn vak om jou te helpen om je praktijk meer bekendheid te geven en meer nieuwe klanten te werven. Lees hier meer over marketing voor vak professionals met een eigen praktijk.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!