Meer voeding van lokale ondernemers in tijden van crisis
Consument steunt lokale boer en foodondernemers
De coronacrisis zorgt ervoor dat consumenten andere keuzes maken op het gebied van voeding. “Consumenten zien door de coronacrisis het belang van lokale ondernemers en een korte voedselketen. Ook onze nieuwe klanten vinden het fijn dat we werken met kleine boeren, telers en producenten en dat je hen via de maaltijdbox de Krat kunt steunen. De buffelmozzarella van Buffalo Farm Twente, het brood van de Veldkeuken, de gerookte vis van Frank’s Smokehouse en ga zo maar door. Zij kunnen door de sluiting van de horeca hun producten nauwelijks meer kwijt,” licht Tessa Venker toe, directeur van de Krat. “Daarnaast hebben wij nooit willen toegeven aan de trend snel, sneller, snelst. Mooie gerechten met veel verse groenten hebben een beetje tijd en liefde nodig, dat draagt bij aan de smaak, de gezondheid en de variëteit. Het lijkt of meer mensen dan alleen onze eigen vaste klantengroep daar nu van doordrongen raken; we krijgen veel enthousiaste reacties.”
Online foodmarkt groeit
Consumenten vinden het prettig om in deze onzekere tijden, de zekerheid te hebben dat voedsel (contactloos) wordt bezorgd tot aan de voordeur. De Krat, een relatief kleine partij in maaltijdboxenland, merkt dit in de groei van haar klanten. Ze leverde de afgelopen weken 70% meer kratten. Dit betekent bijna een verdubbeling van het aantal abonnementen. Lege schappen, besmettingsgevaar en rijen voor de deur dragen tijdens de coronacrisis ook bij aan de groei van de maaltijdbox.
Eet lokaal en van het seizoen
Waar consumenten voorheen vaak kozen voor zo snel mogelijk aan tafel, is er een duidelijke verschuiving merkbaar naar samen, rustig koken met producten van lokale ondernemers. “Zoals de directeur van het Sociaal Cultureel Planbureau ook zei: we kunnen na deze crisis niet gewoon verdergaan. We moeten geen sperziebonen meer halen uit Kenia of lamsvlees uit Nieuw-Zeeland. Eet lokaal en in het seizoen, van onze eigen Nederlandse boeren, dat is beter voor mens en milieu”, aldus Tessa Venker.
Inspelen op veranderingen in de voedingsbranche?
Hoe kun je als diëtist, voedingsdeskundige, leefstijlcoach of personal trainer bijdragen aan een gezondere leefstijl en gezonde voeding van de consument? Hoe zorg je ervoor dat klanten, ook in de toekomst, voor jou kiezen? Ben jij in staat om in te spelen op de behoefte van deze veranderende klant?
Mijn visie: kies voor een onderscheidende marktpositie van jouw praktijk, zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.
Daarom ontwikkelden wij voor professionals, therapeuten en coaches met een eigen praktijk een praktische marketing aanpak die er voor zorgt dat je de klanten werft die bij je passen. Lees hier meer over marketing voor vak professionals met een eigen praktijk.