Ludieke oproep om groente en fruit toch btw vrij te maken.
Tijdens de presentatie van het regeerakkoord afgelopen nazomer, gaf het nieuwe kabinet aan het btw-tarief van 6% op diverse producten te verhogen naar 9%. De prijsverhoging staat gepland voor 2019. Hierdoor worden ook groente en fruit duurder. Velen geloofden hun oren niet en protesteerden toen ze van het kabinetsplan hoorden om groente en fruit duurder te maken. Ook kwam er een breed protest van wetenschappers, patiëntenorganisatie en maatschappelijke organisaties. Foodwatch geeft vandaag het kabinet de kans op een gracieuze exit: zeg dat het een 1 aprilgrap was en beloof om groente en fruit juist btw-vrij te maken.
Stimuleer de consumptie van groente en fruit
Sinds de eeuwwisseling is groente al 46% duurder geworden en fruit 43%. Zes op de zeven Nederlanders eet er te weinig van, gemiddeld pakweg de helft van de aanbevolen hoeveelheid. Snoepgoed is amper in prijs gestegen en suiker zelfs in prijs gedaald (-18%). Ondertussen heeft al de helft van de volwassenen overgewicht en komen er wekelijks bijna 1.200 mensen met diabetes bij. De cijfers zijn duidelijk: er is urgent actie nodig. De consumptie van groente en fruit moet worden gestimuleerd, niet gedemotiveerd. De emailactie die foodwatch in oktober startte tegen de prijsverhoging brak alle records: meer dan 60.000 mensen ondertekenden de oproep tot btw-vrije groente en fruit.
Btw-vrije groente en fruit
Foodwatch wil dat het kabinet de btw op groente en fruit niet verhoogd maar juist afschaft. Dit moet leiden tot een gezonder voedingspatroon, gezondere mensen en uiteindelijk minder hard stijgende zorgkosten. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de Europese Commissie bepleiten het stimuleren van groente en fruit met prijsmaatregelen. Foodwatch vindt dat de overheid moet zorgen dat een appel uiteindelijk minder kost dan een donut, zeker ook omdat zij deze situatie zelf heeft gecreëerd. Hoogleraar Jaap Seidell zegt hierover: “Er zijn door middel van landbouwsubsidies, prijsmaatregelen en andere zaken gunstige omstandigheden gecreëerd voor de productie en verkoop van vlees, zuivel en fastfood. Dit heeft geresulteerd in een ongezonde voedselomgeving, waarin een ongezonde keuze verschrikkelijk goedkoop is geworden. De overheid heeft een wettelijke taak om de burger hiertegen te beschermen.”
Maak gezond eten gemakkelijker en aantrekkelijker
Al jaren roept de overheid dat de gezonde keuze makkelijker moet worden gemaakt. Maar het kabinet komt amper verder dan wat voorlichtingsprojecten. De overheid hoort een actief voedselbeleid te voeren om gezond eten makkelijker en aantrekkelijker te maken. De overheid vertrouwt echter op zelfregulering van de voedingsindustrie. Dit terwijl voormalig minister Schippers al erkende dat de stappen van de industrie slechts ‘matig ambitieus’ zijn en ‘achterlopen op de planning’, mede gebaseerd op gelijkluidende conclusies van het RIVM.
Mensen helpen bij een gezonde leefstijl
Hoe kun je als diëtist, voedingsdeskundige, leefstijlcoach of personal trainer bijdragen aan een gezondere leefstijl en gezonde voeding van de consument? Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak. Kies voor een onderscheidende propositie van jouw praktijk en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.
Speciaal voor professionals met een eigen praktijk hebben we hiervoor een nieuwe aanpak ontwikkeld. Samen bedenken we hoe we jouw doelgroep kunnen bereiken en hoe je daarvoor jouw website en social media in kunt zetten. Als we dit goed doen hebben we voor dit plan maar 1 A4 nodig. Vervolgens leer ik je de fijne kneepjes van mijn vak om jou te helpen om je praktijk meer bekendheid te geven en meer nieuwe klanten te werven. Lees hier meer over marketing voor vak professionals met een eigen praktijk.
Heb jij een voedingsproduct of -dienst en wil je dat graag online op de kaart zetten? Neem contact met mij op, ik kijk wat ik voor je kan doen.