Gezonder eten? Nutri-Score helpt voedingswaarde beoordelen
Gezonde claims levensmiddelen? Hoe kies je in de supermarkt?
In één oogopslag zien of de ene pizza minder ongezond is dan de andere? Dat is momenteel niet mogelijk in de supermarkt. Met reclamebeloftes als ‘30% van je dagelijkse vitaminebehoefte!’ of ‘volkoren – de beste’ proberen levensmiddelenfabrikanten je te overtuigen van een gezonde keuze. De voedingstabellen met informatie over suiker, vet of zout zijn meestal verborgen in de kleine lettertjes op de achterkant van de verpakking. Consumentenorganisaties als foodwatch en de consumentenbond pleiten daarom al geruime tijd voor het kleurenlogo de Nutri-Score: dit is een voedselkeuzelogo dat in Frankrijk op onafhankelijke en gedegen wijze is ontwikkeld. Het geeft met verkeerslichtkleuren (groen tot rood) en letters (A tot E) een oordeel over de voedingswaarde van een product.
‘Nutri-Score’-logo leidt tot verrassende ontmaskeringen
Voedselwaakhond foodwatch toetste verschillende producten met gezonde claims aan de hand van het voedselkeuzelogo ‘de Nutri-Score’. Door forse gehalten calorieën, suiker, vet of zout krijgen de zogenaamd ‘gezonde’ producten de laagste scores D en E.
Een voorbeeld.
In een glas Roosvicee zitten wel 10 vitaminen! Goed voor alvast 30# van je dagelijkse vitamine behoefte volgens Roosvicee. In een glas (200 ml) zit ook 17 gram suiker, goed voor je dagelijks tandbederf. In vruchtendranken zit vaak net zo veel suiker als in frisdrank. Eet liever een stuk vers fruit, boordevol vitamines en vezels.
Vergelijking van producten met gezonde claims.
Aan de hand van de calculator van Santé publique France berekende foodwatch de Nutri-Score van producten met gezonde claims en van gelijkaardige producten. Dit leidde tot onder meer de volgende resultaten:
Crackers: Volkoren is gezond – in theorie. Beide crackers ogen gelijkaardig en gezond, mede doordat beide producenten het vezel- en volkorengehalte aanprijzen. De crackers van Vitalu (Mondelez) bevatten echter zodanig veel zout en ook behoorlijk wat verzadigde vetten, dat de Nutri-Score veel lager uitkomt dan voor de crackers van Wasa.
De ene aardbei-yoghurt is de andere niet. Oikos (Danone) is in vergelijking met SKYR (Arla een suiker- en vetbom: 2x zo veel suikers en veel verzadigde vetzuren. Als je niet bekend bent met het verschil tussen yoghurt volgens ‘IJslandse’ of Griekse stijl kan je met de Nutri-Score snel een vergelijking maken. Het logo ontmaskert zo valse reclamebeloftes of maakt een vergelijking tussen producten gemakkelijker.
Keuze logo voor gezondere voeding
Zolang er geen Europees verplicht logo is – wat in 2010 al werd tegengehouden na een industrielobby van 1 miljard euro – kunnen voedingsbedrijven vrijwillig kiezen of ze een voedselkeuzelogo implementeren. Staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid) maakt eind dit jaar het nieuwe voedselkeuzelogo, dat het misleidende Vinkje moet vervangen, bekend. Europese erkenning, waarvoor de Nutri-Score het meest kans maakt, is noodzakelijk om een voedsellogo verplicht op te leggen aan alle bedrijven en hun producten. Zonder verplichting is het onwaarschijnlijk dat bedrijven als Mars en Mondelez, met de laagste Nutri-Scores D of E voor meer dan 86% van hun aanbod, een voedsellogo implementeren.
foodwatch: ‘Als staatssecretaris Blokhuis beweert dat hij de gezonde keuze echt gemakkelijker wil maken, moet hij verder kijken dan zijn neus lang is en zich aansluiten bij de Europese tendens pro Nutri-Score.’ Als slechts enkele bedrijven meedoen, blijft het voor de consument moeilijk om producten te vergelijken en gezonde claims te doorzien. Om de lobby tegen een goed logo tegen te gaan, organiseert foodwatch een petitie: ‘Teken nu voor een lobbyvrij logo!’
Marketing van gezonde voeding
Mensen zijn steeds bewuster met hun voeding bezig. Het groeiende bewustzijn van die verantwoordelijkheid maakt dat de samenleving maar ook individuele consumenten steeds andere en hogere eisen stellen aan producenten en distributeurs van voedsel. Werken gezonde claims op levensmiddelen nog wel? Als het Nutri-score voedingslogo verplicht wordt gesteld, dan worden deze claims minder krachtig, zelfs ongeloofwaardig. Hoe speel je daar op in? Met innovatieve foodproducten die bijdragen aan een gezonder eetpatroon of de innovatie van groenten en fruit?
Hoe zorg je ervoor dat klanten, ook in de toekomst, voor jou kiezen? Hoe kun je als producent van levensmiddelen, diëtist, voedingsdeskundige, leefstijlcoach of personal trainer bijdragen aan een gezondere leefstijl en gezonde voeding van de consument?
Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak. Kies voor een onderscheidende propositie van jouw product en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.
Ik zie vaak mogelijkheden om beter of slimmer in te spelen op de behoeften van de klant en ik weet op welke manier ik online marketing kan inzetten om de juiste doelgroep te bereiken. In plaats van het schrijven van uitgebreide marketingplannen ontwikkel ik op basis van mijn kennis van de voedingsbranche snel een heldere visie op de markt en zet op basis daarvan een concrete groeistrategie uit. Tijdens de implementatie hiervan worden de resultaten op basis van data en voortschrijdend inzicht verder geoptimaliseerd en bijgestuurd.
Een ondernemersmentaliteit, pionieren, innoveren, meten en weten zijn daarin de belangrijkste ingrediënten. Ik luister, denk, praat en discussieer graag mee. Vul de Quickscan in en ik neem zo snel mogelijk contact op.