Foodtrends 2015: terug naar de basis

Foodtrends 2015

De belangrijkste trends in de voedingsbranche van 2015 zijn volgens supermarktgoeroe Phil Lemert zijn de groei van de online aankopen, gefermenteerde levensmiddelen en gerookte smaken. Volgens mij blijkt uit deze trends dat we weer eeuwenoude technologieën gaan gebruiken om basisvoedingsmiddelen te bewerken. Ambachtelijk gemaakt, streekproducten, voeding met voedingswaarde, gezond eten: we gaan weer terug naar de basis. Dit zijn de belangrijkste foodtrends in 2015:
  • Gerookte levensmiddelen
    Roken is een eeuwenoud proces om voedsel te conserveren. Vis en vlees werden vroeger niet zozeer voor de smaak gerookt, maar om het voedsel langer te kunnen bewaren. Tegenwoordig gebeurt het vooral voor de bijzondere rooksmaak. De vraag naar gerookte levensmiddelen neemt toe. Niet alleen vlees wordt gerookt, maar ook fruit en groenten krijg een rokerige smaak.
  • Gefermenteerde voedingsmiddelen
    Fermentatie is een proces waarbij bacteriën, schimmels en gisten gebruikt worden om een voedingsmiddel te maken. Voorbeelden van zulke producten zijn yoghurt, bier, brood en koffie. Het is zo oud als de weg naar Rome, maar toch doen we het de laatste jaren steeds minder. In 2015 keert dit terug.
  • Gezonde snacks voor ouderen
    De mensen worden steeds ouder en ook de 65 plusser houdt van snacken. Als een oudere consument snackt, zal deze vooral kiezen voor producten die rijk zijn aan eiwitten, omega 3 en vezels.
  • Voeding met voedingswaarde
    Weg met het kant-en-klare eten uit de magnetron en voeding uit zakjes en pakjes. We nemen daar geen genoegen meer mee. Wij gaan voor eenvoudig maar vooral goed en vers eten. Gezonde voeding!
  • Voedingswaarde apps
    Informatie over de ingrediënten van een product en de voedingswaarden staan niet meer alleen op een verpakking, maar zijn in de toekomst ook te lezen door de streepjescode van een product te scannen.
  • Authentiek en ambachtelijk
    Lokaal en met de hand geproduceerd. Dat wordt steeds belangrijker. Er zal vaker gekozen worden voor beperkte distributie en submerken.

Klanten werven met een gerichte marketingaanpak

Hoe zorg je ervoor dat klanten, ook in de toekomst, voor jou kiezen? Ben jij in staat om in te spelen op de behoefte van deze veranderende klant? Hoe kun je als diëtist, voedingsdeskundige, leefstijlcoach of personal trainer bijdragen aan een gezondere leefstijl en gezonde voeding van de consument?

Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak. Kies voor een onderscheidende propositie van jouw praktijk en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.

Speciaal voor professionals met een eigen praktijk hebben we hiervoor een nieuwe aanpak ontwikkeld. Samen bedenken we hoe we jouw doelgroep kunnen bereiken en hoe je daarvoor jouw website en social media in kunt zetten. Als we dit goed doen hebben we voor dit plan maar 1 A4 nodig. Vervolgens leer ik je de fijne kneepjes van mijn vak om jou te helpen om je praktijk meer bekendheid te geven en meer nieuwe klanten te werven.  Lees hier meer over marketing voor vak professionals met een eigen praktijk.