Food on the move

Vooral jongeren kopen eten als ze onderweg zijn

Food on  the move

Het kopen van eten en drinken onderweg, food on the move, neemt toe. Het zijn voornamelijk 18- tot 34-jarigen die dit doen. Dit zien we vooral bij AH to go, de Kiosk en De Broodzaak. Het tegenovergestelde zien we bij de wegrestaurants. Op basis van geslacht zien we vooral verschillen bij de AH to go en wegrestaurants. Vrouwen (47%) consumeren vaker bij de AH to go, terwijl mannen (30%) dit weer vaker doen bij wegrestaurants. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Top 5 winkels food on the move

Meer dan vier op de tien consumenten (43%) die weleens onderweg eten en drinken kopen doen dit bij AH to go. Hiermee is zij de meest bezochte on the move shop.De top 5 bestaat verder uit de Kiosk op treinstations (32%), wegrestaurants (27%), shops op tankstations (25%) en De Broodzaak (19%). De eerstvolgende on the move supermarkten volgen op flinke afstand. Spar city / express (5%), Jumbo City (4%) en Coop Vandaag (2%) pakken ieder een aanzienlijk kleiner aandeel dan Albert Heijn.

food to go winkels

Lunchen en snacken populairst

De on the move shops worden meestal bezocht voor de lunch of om te snacken. Zo bezoekt één op de drie AH to go voor de lunch (35%) en bijna de helft om te snacken (47%). De Kiosk (62%) en de shop op tankstations (56%) worden vooral bezocht voor de snacks. De Julia’s op treinstations (55%) en de wegrestaurants (47%) worden daarentegen vooral gebruikt voor het avondeten. De Broodzaak wordt vooral gebruikt voor de lunch (53%) en het ontbijt (15%).

Marketing in de voedingsbranche

Ben je op zoek naar een frisse blik op de trends en ontwikkelingen in de voedingsbranche? Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak. Kies voor een onderscheidende propositie en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.

Wil jij weten hoe je jouw online marketing activiteiten in de cosmeticabranche kunt  verbeteren of wil je een nieuw concept ontwikkelenMail je naam en de URL van je website. Ik laat je dan snel weten wat de mogelijkheden voor jouw bedrijf zijn.