Fastfood in Verenigde Staten van vet naar vers?
Van vet naar vers
In totaal heeft 70,7 procent van de Amerikanen overgewicht of obesitas. Dit percentage is sinds 1999 aan het stijgen en volgens de onderzoekers zijn er geen signalen dat het aantal Amerikanen met overgewicht of obesitas zal afnemen. Het verbaast mij niet. Als ik aan steden in de VS denk, denk ik al snel aan een groot en vet (=calorierijk) aanbod van fastfood door ketens als McDonald’s, Burger King, Dunkin’ Donuts, Pizza Hut en Kentucky Fried Chicken. Amerikanen staan voortdurend bloot aan de verleidingen van vet fastfood en vinden het kennelijk lastig om hier weerstand tegen te bieden.
Wie niet? We maken vaak impulsieve keuzes en groenten en fruit lijken uit de gratie. Bij een overheersend ongezond en vet aanbod leidt dat sneller tot een ongezonde voedselkeuze. Tijdens mijn bezoek in Washington heb ik gezien dat dat anders kan. Ik werd verrast door een groot aantal fastfood restaurants met een aanbod dat veel verser en duurzamer was dan dat ik durfde hopen. Een betere balans in het aanbod van verse in plaats van vette keuzes zal ervoor zorgen dat je ‘als vanzelf’ gezonder gaat eten. Is er dan toch een kentering gaande en krijgt positieve gezondheid voet aan de grond?
Chop’t: gezonde, verse gevarieerde salades
Chop’t was er 15 jaar geleden al van overtuigd dat salades een plek in het fastfood-landschap zouden moeten kunnen veroveren. Chop’t vond de salade opnieuw uit door verrassende en smaakvolle combinaties te maken, zonder afbreuk te doen aan het gemak: Chop it like its hot! De keten begon met vestigingen rondom New York en Washington is inmiddels uitgegroeid tot circa 50 vestigingen.
Vegatarische en veganistische verse pizza’s bij &pizza
&Pizza, is een in Washington DC gebaseerde cult merk dat bekend staat om zijn veelgeprezen pizza’s en ambachtelijke dranken. Het heeft nu 21 vestigingen inclusief een vestiging in New York.
De pizza’s worden ter plekke naar wens samengesteld. Je kiest de saus en de toppings en in minder dan 5 minuten heb je een platte broodachtige pizza die op onze flammkuchen lijkt. Ook aan veganisten en vegetariërs wordt gedacht. Ze hebben veganistische kaas en tal van plantaardige toppings.
Volkoren brood bij Panera Bread
De vestigingen van Panera Bread waren oorspronkelijk gericht op 1 ingrediënt, namelijk brood. In feite is Panera Bread een van de Amerikaanse restaurantketens die wordt gezien als de drijvende kracht achter de ambachtelijke broodgekte in de VS. Maar met de uitbreiding van het aantal vestigingen werd de missie van Panera ook uitgebreid.
Panera Bread gelooft dat goed eten, voeding waarbij je je goed voelt, het beste in je naar boven haalt. Panera Bread heft de volgende speerpunten:
- Eerlijke ingrediënten. Panera Bread serveert ingrediënten van hoge kwaliteit, zonder kunstmatige toevoegingen, transvetten en ingrediënten waarvan ze denken dat ze niet in de voeding aanwezig zouden moeten zijn
- Panera Bread wil klanten de mogelijkheid bieden om te kiezen hoe ze willen eten
- Panera Bread vindt dat gasten het verdienen om niet alleen te weten wat er in hun eten zit, maar ook waar het vandaan komt en hoe de productiebedrijven het voedselsysteem beïnvloeden.
Poké bowls boordevol groente en vis
Poké (spreek uit: po-kay) is een traditioneel gericht uit Hawaii waar verse vis in blokjes en groente centraal staan. Je kunt het het beste omschrijven als een kleurrijke mix tussen sushi en een salade. Poké bestaat traditioneel uit blokjes vis (vaak verse tonijn), gemarineerd in sojasaus en sesamzaadjes. Bij Poké Papa kun je je eigen Poké bowl samenstellen.
Stap 1 is het kiezen van de grootte (snack, normaal, groot). Vervolgens kies je de basis. Die kan bestaan uit witte rijst, bruine rijst en zelfs verboden rijst (met veel meer antioxidanten) of een gemengde groene salade. Deze vul je aan met eiwitten zoals gemarineerde tonijn in verschillende smaken, zalm, garnalen of kip. Daarna kies je een saus en kun je je Poké bowl nog aanvullen met groenten naar keuze (avocado, wortel, komkommer, edame, uiten, zeewiersalade, en krabsalade). Tot slot kun je zelfde Poké bowl afmaken met knapperige toppings zoals gebakken uitjes of sesamzaadjes. Hier geen coca cola, maar frisdrankje met diverse fruit smaken, kokoswater en Fiji Water.
The Good Kitchen
Bij The Good Kitchen geloven ze in de kracht van goed eten. Ze willen hun klanten helpen om een leven te leiden dat goed voelt en dat goed voedt: Eat better, Live fully!
The Good Kitchen is er zich van bewust dat goed eten moeilijk is als je een actief en vol leven hebt. Om de tijd te vinden gezond ingrediënten in te kopen, maaltijden voor te bereiden en te bereiden is, is bijna een fulltimebaan op zich.
The Good Kitchen neemt de tijdrovende taak van maaltijdplanning uit handen en zorgt voor maaltijden die je ter plekke kunt eten of die je thuis kunt laten bezorgen en alleen nog op hoeft te warmen. De Good Kitchen besteed veel zorg om de beste de beste ingrediënten in te kopen van produceren die voldoen aan strenge normen voor ethiek en duurzaamheid. Deze ingrediënten verwerken ze in maaltijden die het hele gezin kunnen voeden én verleiden.
Fastfood van vet naar vers en gezond
Zo gezond en lekker kan fastfood zijn. Bekijk het filmpje
Inspelen op de marktontwikkelingen in de voedingsbranche
Houdt jouw bedrijf de ontwikkelingen in de markt bij of laat je kansen liggen? Als je inzicht hebt in wat er de externe bedrijfsomgeving gebeurt dan kun je voorkomen dat jouw bedrijf voor verrassingen komt te staan of dat je kansen te laat ontdekt. Wil jij een betaalbare frisse blik op de trends en ontwikkelingen in de markt of niche waarin jij actief bent?
Geef aan van welke markt of marktsegment je de nieuwste trends en ontwikkelingen wil weten en aan welke bedrijfsactiviteiten je denkt. Ik neem dan zo snel mogelijk contact met je op. Of klik hier als je geïnteresseerd bent in een vestigingsplaatsonderzoek.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!