eetpatroon aanpassen

Eetpatroon Nederlanders verandert

Een eetpatroon is geen dieet maar een patroon waar je je (zoveel mogelijk) aan vasthoudt. Het eetpatroon van de Nederlands is aan het veranderen: Nederlanders eten steeds gezonder. Een groot deel van de Nederlanders (44%) gebruikt voedingssupplementen. Daarnaast volgt een op de vijf (22%) een dieet. Dit blijkt uit de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Voedingssupplementen vaker onderdeel van eetpatroon

Voedingssupplementen zijn voor veel consumenten een aanvulling op hun dagelijkse voeding. Een groot deel van de Nederlanders (44%) gebruikt voedingssupplementen. Vrouwen nemen vaker voedingssupplementen (54%) dan mannen (34%). Van de mensen die aangeven voedingssupplementen te gebruiken doet 42% dit voor de algemene gezondheid. Daarnaast wordt ook het verbeteren van de weerstand vaak genoemd (33%). Mogelijk heeft Corona het nastreven van een gezonde leefstijl in een versnelling gebracht.

Diëten is je eetpatroon aanpassen

Naast het gebruik van deze supplementen zijn Nederlanders ook bezig met hun dagelijkse voeding. Een vijfde van de Nederlanders (22%) houdt zich aan een dieet. Vrouwen (27%) volgen vaker een dieet dan mannen (16%). Afvallen is verreweg de belangrijkste reden (51%) om een dieet te volgen. Op grote afstand volgen diëten vanwege een allergie of ziekte (20%) en diëten om op gewicht te blijven (19%).

Consumenten kunnen kiezen uit verschillende soorten diëten. De meest gebruikte vorm van diëten is het aanpassen van de eetgewoontes, zonder hierbij op specifieke voedingsstoffen te letten (33%). Een kwart (27%) van de mensen die diëten let op de hoeveelheid koolhydraten die zij binnenkrijgen. Andere vormen zoals eiwitrijke (8%), vetarme (7%) en caloriearme (6%) diëten worden beduidend minder vaak gevolgd.

Inspelen op een veranderend eetpatroon

Hoe kun jij met je bedrijf inspelen op een veranderend eetpatroon? Wat heb jij met jouw bedrijf te bieden aan de consument als het om gezonde voeding gaat? Liggen daar misschien kansen voor je?

Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak. Kies voor een onderscheidende propositie van jouw praktijk en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden. Ik help je hier graag bij: vraag een vrijblijvende QuickScan aan.