abonnement maaltijdbox

Abonnementen op verbruiksproducten zijn hot

Abonnementen op voeding en persoonlijke verzorging

Niet meer naar de winkel, maar automatisch je favoriete product iedere week of maand thuisbezorgd. Voor steeds meer Nederlanders biedt deze service een uitkomst. Nederlandse consumenten geven inmiddels jaarlijks maar liefst €1,4 miljard uit aan abonnementen op fysieke producten, dat is 80 Euro per hoofd van de bevolking per jaar. Hiervan pakt de productcategorie voeding het grootste marktaandeel (59%). Dit blijkt uit Product Abonnementen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 3.500 Nederlanders. De afgelopen jaren zijn er dan ook veel nieuwe aanbieders actief geworden binnen deze markt. Want voor bedrijven is dit een interessant businessmodel: je kunt klanten met één klik voor maanden (of zelfs jaren) aan je product of merk binden.

Maaltijd boxen populair

abonnementen voeding persoonlijke verzorging

Als we kijken naar de individuele product abonnementen dan steekt de maaltijdbox er met kop en schouders bovenuit. De helft van de totale marktomzet gaat naar deze abonnementen (€700 miljoen). De nummer twee is eveneens een abonnement op verse waren: groente, fruit en sap met een jaaromzet van €62 miljoen. Contactlenzen en vloeistof lenen zich ook prima voor een abonnement gezien de omzet van €53 miljoen. Ook scheermesjes (€45 miljoen) zijn populaire producten om te laten bezorgen.

Betaling abonnementen gebeurt meestal maandelijks

De frequentie van betaling van het abonnement hangt nauw samen met de bezorgfrequentie. In de meeste gevallen vindt de betaling één keer per maand plaats (43%). Maar ook wekelijkse betalingen (16%), per twee weken (10%), per twee maanden (9%) en per kwartaal (10%) komen voor. Maaltijdboxen worden vaak wekelijks betaald (57%). Bij ondergoed (91%) en printerinkt (74%) is het meestal maandelijks, bij voedingssupplementen per kwartaal (85%).