helicopterview schoonheidsbranche

Mijn visie op de toekomst van de schoonheidssalon – IngedeMunnik.nl

Visie op de toekomst van de schoonheidssalon

Tijdens de Algemene Ledenvergadering van Cidesco heb ik mijn helicopterview op de schoonheidsbranche gepresenteerd.  Ik ben als het ware “boven de markt” gaan hangen en heb gekeken waar “we met zijn allen nu helemaal mee bezig zijn”.  Is het niet de hoogste tijd dat de schoonheidsbranche zichzelf opnieuw gaat uitvinden? Aan de hand van het zoekgedrag  op internet heb ik aangetoond  dat de ‘mindset’ van de consument veranderd is. Zo blijkt uit Google Trends dat gezondheid de afgelopen jaren een populairdere zoekterm is geworden dan mooi zijn. Ook gaf ik mijn visie met met welke trends en ontwikkelingen bedrijven, merken en professionals de komende jaren rekening moeten houden.

Wat is schoonheid en wat doet de schoonheidsspecialiste?

De consument heeft geen duidelijk beeld meer van waar een schoonheidsspecialist eigenlijk voor staat  (Whats in it for me) en welke kwaliteit er geleverd wordt. Ook heeft de branche te maken met technologische ontwikkelingen die beautybehandelingen effectiever, sneller of goedkoper maken. Het grijze gebied tussen schoonheidsbehandelingen en medische behandelingen wordt de komende jaren scherper gedefinieerd.  Er is sprake van disruptie in de huidzorg, dat zal gaan betekenen dat er ook onder beauty professsionals het kaf van het koren gescheiden zal worden.

Wie bepalen er vandaag de dag wat schoonheid is en hoe geloofwaardig zijn de beloften van cosmeticamerken nog? Hoe bereik je de consument die steeds meer tijd online is? Via welke social media kanalen?

schoonheidsbranche helicopterview

De schoonheidsbranche is niet meer zoals deze was. Wat nu?

De beautybranche is de afgelopen jaren veel veranderd. Het is allemaal niet meer zoals het ooit is geweest.  Ik denk dat bedrijven die nu niet bouwen aan het bereik en de betrokkenheid van de eigen klanten, het moeilijk zullen hebben om in de toekomst hun marktpositie te behouden. Juist nu geldt het oude Darwinistische principe: ‘Het is niet de sterkste die wint, maar diegene die zich het snelste aanpast. Omdat er in de professionele schoonheidsbranche weinig grote multinationals actief zijn, maar wel  veel kleine, wendbare bedrijven liggen de kansen nu nog voor het oprapen. Mits je maar duidelijk voor een eigen positionering kiest.

Marketing in health, food, beauty en wellness

Ik ben er van overtuigd dmentaal welbevinden en wellness stress kan verminderen en dat een mooi uiterlijk alles te maken heeft met gezond leven. Ik verwacht dan ook dat deze vakgebieden in de toekomst naar elkaar toe zullen groeien en dat een holistische aanpak zoals positieve gezondheid zeer succesvol kan zijn.

Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak. Kies voor een onderscheidende propositie van jouw praktijk en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.

Het is mijn missie om bedrijven, merken en professionals in  food, health, beauty en wellness te ondersteunen bij het pakken van hun kansen en bij het behalen van een optimale online propositie. Kan ik je helpen?  Vraag dan hier een strategie sessie aan.