Trends en ontwikkelingen in de cosmeticabranche

De wereldwijde pandemie heeft een grote reset in schoonheid en persoonlijke verzorging teweeg gebracht. De effecten van de coronacrisis zijn inmiddels duidelijk zichtbaar in de marktcijfers over cosmetica. De coronacrisis heeft de verschuiving van offline naar online versneld. De health- en beautybranche, waaronder cosmetica valt, hoort inmiddels tot de top 5 branches met de grootste online bestedingen en groeit sterk.

Merken en retailers zullen zich in 2022 moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit die is ontstaan. Veel spelers in de cosmeticabranche zullen hun bedrijfsmodel moeten aanpassen om te kunnen overleven.

Veranderende schoonheidsidealen

Voor ruim 2/3 van de consumenten en voor meer dan 80% van de vrouwen zijn het versterken van zelfvertrouwen en kwaliteit van leven dé redenen om cosmetica te kopen en te gebruiken. Vrouwen van nu laten zich niet meer door de cosmetica industrie voorschrijven wat wel of niet mooi is. Ze gebruiken cosmetica niet langer meer om een compleet ander beeld van zichzelf te creëren, maar om hun goede eigenschappen te accentueren en daarmee de beste versie van zichzelf te laten zien. Inclusiviteit in beauty is een belangrijk aandachtspunt.

Duurzame cosmetica

Consumenten die willen bijdragen aan klimaatverandering en duurzaamheid maken bewuste keuzes. Duurzame cosmetica producten die gemaakt worden van natuurlijke ingredienten, vegan zijn en cruelty free (niet op dieren getest) staan in de belangstelling.

Consumenten willen dat cosmeticabedrijven hun verantwoordelijkheid nemen als het om het milieu gaat en dat ze kleur bekennen. Duurzaamheid zou onderdeel moeten zijn van de totale bedrijfsstrategie en niet slechts een loze reclamekreet. Mooie voorbeelden zijn de ‘Blue Beauty trend en de opkomst van de duurzame schoonheidssalon. Beloftes en claims met onvoldoende bewijskracht hebben een averechts effect, je moet als bedrijf geloofwaardig zijn.

Beauty en technologie

In de strijd om de consument gaat de cosmetica industrie gepersonaliseerde marketing strategieën inzetten. Met behulp van data-analyse en digitale technologie kunnen cosmetica producten en beauty behandelingen optimaal worden afgestemd op de individuele gebruiker. Hiervoor worden nieuwe technologieën als Augmented Reality (AR), Kunstmatige Intelligentie (KI) en Internet of Things (IoT) gebruikt.

Het uiteindelijke doel van deze technologieën is niet om nieuwe producten aan te bieden met behulp van technologische foefjes, maar om mensen een nieuw beautyritueel aan te leren dat centraal staat in hun hun dagelijks leven. Als je van deze gepersonaliseerde beauty behandelingen de nieuwe beauty standaard kunt maken, dan wordt het voor de cosmetica industrie wel heel erg interessant. Dat is ook de reden waarom de beauty- en cosmetica industrie in een ongelooflijk snel tempo aan het veranderen zijn.

Reclame via influencers

Er komen steeds meer influencers op het gebied van beauty en health. De Nederlandse Nikki de Jager uit Uden is inmiddels uitgegroeid tot een wereldberoemde make-up artist met ruim 15,1 miljoen volgers op Instagram. Niet gek dus dat ze door cosmeticamerken wereldwijd wordt uitgenodigd om mee te denken over hun nieuwe producten. Ook de wijze waarop Kylie Jenner cosmetica verkoopt aan millennials is nieuw en ze verdient er miljoenen mee.

Door verandering van de mediawet mogen populaire vloggers voortaan geen producten meer aanprijzen in hun filmpjes in de ruil voor geld.  Maar samenwerkingen tussen adverteerders en vloggers blijven onder de nieuwe wetgeving wel gewoon mogelijk.

Een aantal nieuwe beautymerken hebben het afgelopen jaar hun marktaandeel snel hebben weten te vergroten door gebruik te maken van sociale media, influencer marketing en een vernieuwende, vaak holistische visie, op schoonheid.

Marketing in de cosmeticabranche?

Ik ben er van overtuigd dat uiterlijke schoonheid alles te maken heeft met gezond leven en gezonde voeding, en dat mentaal welbevinden en wellness stress kan verminderen.  Ik verwacht dan ook dat deze vakgebieden in de toekomst naar elkaar toe zullen groeien en dat een holistische aanpak zoals positieve gezondheid zeer succesvol kan zijn. Want als je lichaam en geest in balans zijn en je letterlijk goed in je vel zit dan voel je je niet alleen veel beter, maar dan zie je er ook beter uit. Ik denk dat cosmetica hierin ook een rol kan spelen.

Ik heb de meest recente trends en ontwikkelingen over cosmetica in kaart gebracht. Ik verzorg graag een presentatie en ben je graag van dienst als klankbord of als externe specialist bij jouw interne werksessies of teamdagen om samen met jou te kijken waar de kansen liggen in 2022 en later.

Voordelen:

  • Online marketing specialist en strategisch marketeer met ruim 20 jaar aan ervaring op het gebied van marketing, strategie en ondernemerschap
  • Gespecialiseerd in de branches health, food, beauty en wellness
  • Resultaatgerichte totaal aanpak: als online marketing sidekick onderneem ik graag met je mee.
  • Ik houd je een spiegel voor, stel kritische vragen en benoem pijnpunten. Samen gaan we op zoek naar creatieve en praktische oplossingen.
  • Bekijk hier de klanten die al profiteerden van mijn kennis en ervaring

Meer weten? Laten we dan snel kennismaken.