Trends en ontwikkelingen in de cosmeticabranche

De wereldwijde pandemie heeft een grote reset in schoonheid en persoonlijke verzorging teweeg gebracht. Merken en retailers zullen zich in 2021 moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit die is ontstaan. Veel spelers in deze sector hebben hun bedrijfsmodel moeten aanpassen om te kunnen overleven.

De economische gevolgen van Covid-19 zullen een negatief effect hebben op het besteedbaar inkomen, waardoor de uitgaven aan luxe producten zullen verminderen. Ook zal cosmetica steeds vaker online verkocht worden.

Veranderende schoonheidsidealen

Vrouwen van nu laten zich niet meer door de cosmeticabranche voorschrijven wat wel of niet mooi is. Ze gebruiken cosmetica niet langer meer om een compleet ander beeld van zichzelf te creëren, maar om hun goede eigenschappen te accentueren en daarmee de beste versie van zichzelf te laten zien. Het plaatje van de perfecte vrouw bij reclame boodschappen is al lang niet geloofwaardig beauty gezondheidmeer als je vrouwen wil bereiken en echt aan wil spreken. Ook de oudere consument vindt er ‘jong uitzien’ niet het belangrijkste wat er is, maar wil vooral vitaal ouder worden.

Voor ruim 2/3 van de consumenten en voor meer dan 80% van de vrouwen zijn het versterken van zelfvertrouwen en kwaliteit van leven dé redenen om cosmetica te kopen en te gebruiken.  Tieners willen graag dat anderen hen aardig vinden en dat ze vrienden worden, persoonlijke verzorging biedt ze hierbij meer zekerheid.

Ik ben er van overtuigd dat uiterlijke schoonheid alles te maken heeft met gezond leven en gezonde voeding, en dat mentaal welbevinden en wellness stress kan verminderen.  Ik verwacht dan ook dat deze vakgebieden in de toekomst naar elkaar toe zullen groeien en dat een holistische aanpak zoals positieve gezondheid zeer succesvol kan zijn. Want als je lichaam en geest in balans zijn en je letterlijk goed in je vel zit dan voel je je niet alleen veel beter, maar dan zie je er ook beter uit.   Ik denk dat cosmetica hierin ook een rol kan spelen.

Reclame via influencers wordt aan banden gelegd

Er komen steeds meer influencers op het gebied van beauty en health. Van sommige namen heb je misschien nog nooit gehoord, anderen zijn wereldberoemd. De Nederlandse Nikki de Jager uit Uden is inmiddels uitgegroeid tot een wereldberoemde make-up artist met 14,1 miljoen volgers op Instagram. Niet gek dus dat ze door make-upmerken wereldwijd regelmatig wordt uitgenodigd om mee te denken over hun nieuwe producten. Ook de wijze waarop Kylie Jenner cosmetica verkoopt aan millennials is nieuw en ze verdient er miljoenen mee.

Door verandering van de mediawet per 1 november 2020 mogen populaire vloggers voortaan geen producten meer aanprijzen in hun filmpjes in de ruil voor geld.  Maar samenwerkingen tussen adverteerders en vloggers blijven onder de nieuwe wetgeving  wel gewoon mogelijk. Door de Mediawet verandert waarschijnlijk wel de manier van het aanduiden van reclame in video’s en mogen vloggers hun kijkers niet specifiek oproepen tot het kopen van een product.

Duurzaamheid wordt de norm

De consument maakt steeds vaker een bewuste keuze om bij te dragen aan de klimaatverandering en duurzaamheid. Producten die gemaakt worden van natuurlijke ingredienten, vegan zijn en cruelty free (niet op dieren getest) staan in de belangstelling.

microplastics

Credit: Costantina Cossu (distributed via imaggeo.egu.eu)

Zo hebben microplastics in cosmetica een slechte naam. Het zijn de kleine vaste deeltjes in veelal vloeibare grondstoffen die een probleem vormen. En omdat ze drijven worden ze niet altijd door waterzuiveringsorganisaties er uit gefilterd. Consumenten willen dat ook cosmeticabedrijven hun verantwoordelijkheid nemen als het om het milieu gaat en dat ze kleur bekennen. Dragen ze bij aan de plastic soep in oceanen en hoe helpen ze om klimaatverandering tegen te gaan?

Het is niet meer voldoende om alleen geld te geven aan liefdadigheidsinstellingen en aan esthetische kwesties. Meer dan ooit is het noodzakelijk dat initiatieven verder gaan dan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een mooi voorbeeld hiervan is een duurzame schoonheidssalon.

Duurzaamheid zou onderdeel moeten zijn van de totale bedrijfsstrategie en niet slechts een loze reclamekreet. Beloftes en claims met onvoldoende bewijskracht hebben een averechts effect, je moet als bedrijf geloofwaardig zijn. Hetzelfde geldt voor microplastics: je kunt niet alleen claimen dat je producten geen rotzooi bevatten, je moet écht weten wat erin zit anders kom je ongeloofwaardig over.

Structurele veranderingen in de distributiekanalen van cosmetica

Al 10 jaar lang is er sprake van een verschuiving van aankopen via  het meer traditionele kanaal (supermarkt, drogist, parfumerie) naar lifestylewinkels, modewinkels en met name online en budgetstores (low end retail). De health- en beautybranche, waaronder cosmetica valt, hoort inmiddels tot de top 5 branches met de grootste online bestedingen en groeit sterk.

Steeds meer cosmeticamerken

Het aanbod van cosmeticamerken in Nederland groeit. Via internet zijn er verschillende buitenlandse cult- en niche cosmeticamerken te koop en ook parfumerieën en warenhuizen bieden hun assortiment online aan.  In een concurrerende markt als de cosmeticamarkt is het belangrijk dat je je weet te onderscheiden van andere cosmeticamerken.  Zorg dat je je markt kent, je doelgroep kent en weet op welke manier je deze bereikt en met hen communiceert.

Marketing in de cosmeticabranche?

Ben je op zoek naar een frisse blik op de trends en ontwikkelingen in de cosmeticabranche of ben je op zoek naar cijfers over bestedingen en de omvang van de markt? Op basis van diepgaander onderzoek in deze specifieke markten kun je een eigen visie ontwikkelen en beter inspelen op kansen en bedreigingen.

Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak. Kies voor een onderscheidende propositie en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.

Wil jij weten hoe je jouw online marketing activiteiten in de cosmeticabranche kunt  verbeteren of wil je een nieuw concept ontwikkelen? Mail je naam en de URL van je website. Ik laat je dan snel weten wat de mogelijkheden voor jouw bedrijf zijn.