Trends en ontwikkelingen in de cosmeticabranche

De komende jaren gaat er veel veranderen in de ccosmeticabranche.  Cosmetica wordt niet alleen meer via traditionele kanalen (drogist, parfumerie) verkocht, maar ook warenhuizen, conceptstores, schoonheidssalons en privéklinieken verkopen cosmetica. Daarnaast is er een sterke groei in de verkoop van cosmetica online.

Welke trends en marktontwikkelingen zijn relevant voor bedrijven, merken en professionals in de cosmetica branche? En speel jij al voldoende in op deze ontwikkelingen? Ben jij in staat de (digitale) wensen van klanten te beantwoorden? Hoe zorg je ervoor dat klanten voor jou kiezen? Mijn visie: zet de klant centraal, kies voor een onderscheidende propositie en zorg dat je online zichtbaar bent. Ik help je graag bij het versterken van jouw (online) propositie. Waar kan ik jou bij helpen?  Vul de QuickScan in.

Veranderende schoonheidsidealen

In het verleden waren het de luxe mode- en cosmeticamerken die zelf de beautytrends bepaalden. Zij ‘dicteerden’ of de wenkbrauwen dik of dun moesten zijn, of we glanzende of matte lipstick moesten gebruiken. Het schoonheidsideaal werd vaak gerelateerd aan Hollywoodsterren of BN’ers. Veel cosmeticamerken beloofden in hun reclame-uitingen via massamedia de mooiste resultaten zoals “Weg met al je rimpels in 10 dagen” of   “10 jaar jonger door gebruik van deze laser crème”, Veel vrouwen zijn teleurgesteld in deze beloftes, ze geloven de reclames van de cosmetica-industrie niet meer.  Als je nu echt resultaten wil bereiken dan zijn botox of een cosmetische ingreep betere alternatieven.

Daarnaast laten vrouwen van nu zich niet meer door de cosmeticabranche voorschrijven wat wel of niet mooi is. Ze gebruiken cosmetica niet langer meer om een compleet ander beeld van zichzelf te creëren, maar om hun goede eigenschappen te accentueren en daarmee de beste versie van zichzelf te laten zien.  Het plaatje van de perfecte vrouw bij reclame boodschappen is al lang niet geloofwaardig meer als je vrouwen wil bereiken en echt aan wil spreken. Ook de oudere consument vindt er ‘jong uitzien’ niet het belangrijkste wat er is, maar wil vooral vitaal ouder worden.

Voor ruim 2/3 van de consumenten en voor meer dan 80% van de vrouwen zijn het versterken van zelfvertrouwen en kwaliteit van leven dé redenen om cosmetica te kopen en te gebruiken.  Tieners willen graag dat anderen hen aardig vinden en dat ze vrienden worden, persoonlijke verzorging biedt ze hierbij meer zekerheid.

Gezondheid is op dit moment DE trend. Want als je lichaam en geest in balans zijn en je letterlijk goed in je vel zit dan voel je je niet alleen veel beter, maar dan zie je er ook beter uit. Een totaal aanpak van lichaam en geest kun je bereiken met een gezonde leefstijl.

Een gezonde leefstijl wordt ook gepromoot door de overheid en zorgverzekeraars omdat het noodzakelijk is dat er in de toekomst minder vaak een beroep op de zorg gedaan zal gaan worden.  Leefstijl begeleiding kwam in 2019 zelfs in het basispakket van de zorgverzekering. Deze ontwikkelingen bieden kansen voor bedrijven, merken en professionals schoonheid, voeding, de zorg of wellness?

Influencers zijn de nieuwe sterren van de cosmeticabranche

Er komen steeds meer influencers op het gebied van beauty en health. Van sommige namen heb je misschien nog nooit gehoord, anderen zijn wereldberoemd. De Nederlandse Nikki de Jager uit Uden is inmiddels uitgegroeid tot een wereldberoemde make-up artist met 12,6 miljoen volgers op Instagram. Niet gek dus dat ze door make-upmerken wereldwijd regelmatig wordt uitgenodigd om mee te denken over hun nieuwe producten. Ook de wijze waarop Kylie Jenner cosmetica verkoopt aan millennials is nieuw en ze verdient er miljoenen mee.

Ook in Nederland zijn er heel wat Influencers die je kunnen helpen om je cosmeticamerk onder de aandacht te brengen. Als je een social mediacampagne wil ontwikkelen waarbij je deze Influencers inzet (en niet de hoofdprijs wil betalen) denk ik graag met je mee.

Duurzaamheid wordt de norm

Consumenten willen dat cosmeticabedrijven hun verantwoordelijkheid nemen als het om het milieu gaat en dat ze kleur bekennen: voor welke culturele waarden en ethische normen staan ze? Hoe gaan cosmeticabedrijven om met natuurlijke bronnen (denk aan de Plastic Soep in oceanen), hoe helpen ze om klimaatverandering tegen te gaan? Het is niet meer voldoende zijn om alleen geld te geven aan liefdadigheid en esthetische kwesties. Meer dan ooit is het noodzakelijk dat initiatieven verder gaan dan maatschappelijk verantwoord ondernemen en dat cosmeticabedrijven echt iets gaan teruggeven aan de samenleving. Een mooi voorbeeld hiervan is een duurzame schoonheidssalon.

Structurele veranderingen in de distributiekanalen van cosmetica

Vanaf ongeveer 2012 heeft de cosmeticamarkt te maken met een verschuiving van aankopen van het meer traditionele kanaal (supermarkt, drogist, parfumerie) naar lifestylewinkels, modewinkels en met name online en budgetstores (low end retail). De health- en beautybranche, waaronder cosmetica valt, hoort tot de top 5 branches met de grootste online bestedingen en groeit sterk.

Opvallend is dat groothandels / importeurs die in Nederland aan retail leveren (drogist, warenhuizen, supermarkten) de afgelopen jaren in toenemende mate zijn gaan samenwerken met fabrikanten van professionele salonmerken.   Begin 2016 kondigde hannah Sirc aan dat zij gaan samenwerken met ELHA cosmetics en afgelopen maand nam Care Cosmetics het cosmeticamerk Pascaud over. Door de overname krijgen deze groothandels / distributeurs toegang tot nieuwe markten. Zo kunnen ze bijvoorbeeld bestaande of nieuwe cosmetica merken via de professionele schoonheidsbranche gaan of ze kunnen salonmerken aan het retailkanaal gaan verkopen. Daardoor kan het cosmeticalandschap in Nederland ingrijpend veranderen.

Cosmeticamerken

Het aanbod van cosmeticamerken in Nederland groeit. Via internet zijn er verschillende buitenlandse cult- en niche cosmeticamerken te koop en ook parfumerieën en warenhuizen bieden hun assortiment online aan.

Inspelen op veranderende markten

Ben jij in staat om in te spelen op de behoefte van de veranderende klant? Hoe zorg je ervoor dat klanten voor jou kiezen?  Mijn visie: zet de klant centraal, kies voor een onderscheidende propositie en zorg dat je online zichtbaar bent.

Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.  Hierdoor krijg je meer bezoekers op je website en neemt je merkbekendheid toe. Zo trek je nieuwe klanten aan die bij je passen.  Geïnteresseerd? Vraag dan een gratis QuickScan aan.