trends en ontwikkelingen cosmeticabranche 2018

Trends en ontwikkelingen in de cosmeticabranche 2018

Wat staat er te gebeuren in de cosmeticabranche in 2018?  Welke producten zullen het in 2018 goed gaan doen als het om make-up, haar- en huidverzorging gaat?  Als online marketing strateeg volg ik de trends en ontwikkelingen in de schoonheidsbranche op de voet.

In het verleden waren het de luxe mode- en cosmeticamerken die zelf de beautytrends een bepaalde richting op duwden.  Zij schreven voor of de wenkbrauwen dik of dun moesten zijn, of we glanzende of matte lipstick moesten gebruiken en hoe we de blush het beste konden opbrengen. Die tijd is definitief voorbij, de consument bepaalt voor zichzelf wel wat voor hem of haar mooi is. In een tijd waar je alles kunt aanpassen aan je wensen is het verbazingwekkend dat het in de cosmeticabranche nog zo lang geduurd heeft dat consumenten zich lieten vertellen wat mooi was. Anno 2018 zoekt de consument naar producten en behandelingen die passen bij zijn of haar levensstijl en de eigen normen en waarden als het om schoonheid gaat.

Youtubers zijn de nieuwe sterren van de cosmeticabranche

youtubers sterren cosmeticabranche

Er zijn in Nederland heel wat beautybloggers en -vloggers. Van sommige namen heb je misschien nog nooit gehoord, anderen zijn wereldberoemd. De Nederlandse Nikki de Jager uit Uden begon op jonge leeftijd (in 2008) vanuit haar slaapkamer in haar ouderlijk huis te bloggen. Inmiddels is ze een wereldberoemde make-up artist met meer dan 7,2 miljoen volgers op Instagram. Niet gek dus dat ze door make-upmerken wereldwijd regelmatig wordt uitgenodigd om mee te denken over hun nieuwe producten. In maart 2017 kwam ze met haar eigen professionele make-up lijn op de markt. Ook in Nederland zijn er heel wat beautybloggers die je kunnen helpen om je cosmeticamerk onder de aandacht te brengen. Als je een social media campagne wil ontwikkelen waarbij je deze influencers inzet denk ik graag met je mee. Ook beschik ik over speciale software om de resultaten van jouw  campagne te volgen.

Beauty en health gaan samen

beauty en health

Mensen willen er niet alleen goed uitzien, maar zich vooral ook goed voelen. Consumenten zijn er terecht van overtuigd dat een gezonde levensstijl bijdraagt aan een mooi uiterlijk. Als je lichaam en geest in balans en je letterlijk goed in je vel zit versterkt dat je natuurlijke schoonheid. Er komt dus veel meer belangstelling voor een totaalaanpak: gezond eten, meer bewegen, vaker ontspannen en beter slapen. Ook de oudere consument vindt er ‘jong uitzien’ niet het belangrijkste wat er is, maar wil vooral vitaal ouder worden.

Iedereen gebruikt dagelijks meerdere producten voor de persoonlijke verzorging. Een gemiddeld persoon gebruikt zeker vijf cosmeticaproducten per dag. Vrouwen maken zich vaker zorgen over wat ze dagelijks op hun huid meren en kijken steeds beter naar de etiketten om te ontdekken wat er níét in cosmetica zit. De lijst van ‘zonder’ in cosmetica wordt steeds langer: zonder alcohol, zonder hormoonverstoorders, zonder parabenen, zonder parfum. Vanwege het toenemende bewustzijn van de gezondheid van de huid bij de consument zal de groei van cosmeticamerken zonder toevoegingen toenemen.

Meer aandacht voor duurzame productie van cosmetica

cosmetica zonder

Consumenten willen dat cosmeticabedrijven hun verantwoordelijkheid nemen als het om het milieu gaat en dat ze kleur bekennen: voor welke culturele waarden en ethische normen staan ze? Hoe gaan cosmeticafabrikanten om met natuurlijke bronnen (denk aan de Plastic Soep in oceanen), hoe helpen ze om klimaatverandering tegen te gaan? Als een product natuurlijke, duurzame ingrediënten bevat, zullen we het merk eerder omarmen en erin geloven; we gaan ervan uit dat zo’n merk het beste met ons en met de wereld voorheeft.
Het zal niet meer voldoende zijn om alleen geld te geven aan liefdadigheid en esthetische kwesties. Meer dan ooit is het noodzakelijk dat initiatieven verder gaan dan maatschappelijk verantwoord ondernemen en dat cosmeticabedrijven echt iets gaan teruggeven aan de samenleving.

Cosmetica nog vaker online gekocht

Nederlanders doen hun inkopen steeds vaker online. In 2017 kocht meer dan een kwart levensmiddelen of cosmetica via internet, een jaar eerder was dat nog 19 procent. Naast budget cosmeticamerken, retail cosmeticamerken en high end cosmeticamerken worden professionele cosmeticamerken ook online verkocht. Om te overleven in deze competitieve omgeving, is het essentieel voor leveranciers dat hun producten en diensten duidelijke en unieke waarde propositie hebben. Cosmeticamerken die niet onderscheidend genoeg zijn zullen het moeilijk krijgen.

Cosmeticamerken uit de professionele branche ook te koop via retail?

Cosmeticabedrijven die zich in het verleden voornamelijk hebben gericht op de verkoop van cosmetica via retail lijken de afgelopen jaren veel belangstelling te hebben voor de samenwerking met cosmeticamerken in de professionele branche. Salonmerken hebben een professioneel imago (met bijbehorende prijsstelling en marge) en dat kan een aantrekkelijk alternatief zijn voor bestaande retailmerken (bekijk hier de marktcijfers) We zien dat bedrijven die aan retail leveren steeds vaker gaan samenwerken met cosmeticamerken die in de professionele branche werken.

In de professionele schoonheidsbranche vindt de distributie van salonmerken vooral plaats via groothandels die cosmeticamerken importeren en vertegenwoordigen in Nederland. De importeur van deze cosmetica is volledig afhankelijk van het beleid van de fabrikant. Zij bepalen wat er met hun merk gebeurt en dat zou ook kunnen betekenen dat een salonmerk in de toekomst ook via retail verkocht kan gaan worden. Zo is in 2017 de importeur van Neoderma gestopt met de distributie van Neoderma in de professionele schoonheidsbranche.

Heb je hulp nodig bij het bepalen van je (online) marketingplannen? Ik denk graag met je mee. Vul hier de quickscan in, dan kijk ik wat ik voor je kan betekenen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *