Trends en ontwikkelingen in de cosmeticabranche

De wereldwijde pandemie heeft een grote reset in schoonheid en persoonlijke verzorging teweeg gebracht. De coronacrisis heeft de verschuiving van offline naar online versneld. De health- en beautybranche, waaronder cosmetica valt, hoort inmiddels tot de top 5 branches met de grootste online bestedingen en groeit sterk.
Er zijn verschillende trends in de beautybranche zichtbaar waar cosmeticamerken in 2023 waarschijnlijk op zullen inspelen om te kunnen blijven voldoen aan de veranderende behoeften van consumenten. Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor de cosmetica industrie in 2023.

Veranderende schoonheidsidealen

Voor ruim 2/3 van de consumenten en voor meer dan 80% van de vrouwen zijn het versterken van zelfvertrouwen en kwaliteit van leven dé redenen om cosmetica te kopen en te gebruiken. Het schoonheidsideaal verandert voortdurend en beweegt zich in 2023 vanuit ‘een perfect plaatje’ wat meer naar de realiteit. De unieke eigenschappen en kenmerken van mensen zullen vaker in beeld worden gebracht en meer gewaardeerd worden. Cosmetica wordt niet langer gebruikt om een compleet ander beeld van jezelf te creëren, maar om goede eigenschappen te accentueren en daarmee de beste versie van jezelf te laten zien
Inclusiviteit in beauty is een belangrijk aandachtspunt.

Duurzame cosmetica

Consumenten die willen bijdragen aan klimaatverandering en duurzaamheid maken bewuste keuzes. Consumenten zijn steeds meer op zoek naar natuurlijke en biologische schoonheids- en cosmeticaproducten, vegan zijn en cruelty free (niet op dieren getest) staan in de belangstelling.

Consumenten willen dat cosmeticabedrijven hun verantwoordelijkheid nemen als het om het milieu gaat en dat ze kleur bekennen. Duurzaamheid wordt een belangrijk aandachtspunt in de cosmetica-industrie, waarbij cosmeticamerken zoeken naar manieren om hun impact op het milieu te verminderen en milieuvriendelijke productiemethoden en materialen gaan gebruiken. Duurzaamheid zou onderdeel moeten zijn van de totale bedrijfsstrategie en niet slechts een loze reclamekreet. 

Beauty en technologie

De cosmetica-industrie ziet ook de integratie van technologie, zoals virtuele try-on tools en kunstmatige intelligentie, om de winkelervaring te verbeteren en gepersonaliseerde aanbevelingen te doen.

Met behulp van data-analyse en digitale technologie kunnen cosmetica producten en beauty behandelingen optimaal worden afgestemd op de individuele gebruiker. Hiervoor worden nieuwe technologieën als Augmented Reality (AR), Kunstmatige Intelligentie (KI) en Internet of Things (IoT) gebruikt.

Een voorbeeld hiervan is Olay Skin Advisor. Deze app analyseert de huid aan de hand van een foto, op basis van kunstmatige intelligentie. Vervolgens krijg je een gepersonaliseerde beauty routine aanbevolen die in de behoeften van jouw huid voorziet.

gepersonaliseerde cosmetica

Het uiteindelijke doel van deze technologieën is niet om nieuwe producten aan te bieden met behulp van technologische foefjes, maar om mensen een nieuw beautyritueel aan te leren dat centraal staat in hun hun dagelijks leven. Als je van deze gepersonaliseerde beauty behandelingen de nieuwe beauty standaard kunt maken, dan wordt het voor de cosmetica industrie wel heel erg interessant. Dat is ook de reden waarom de beauty- en cosmetica industrie in een ongelooflijk snel tempo aan het veranderen zijn.

Reclame via influencers

Er komen steeds meer influencers op het gebied van beauty en health.  Door verandering van de mediawet mogen populaire vloggers geen producten meer aanprijzen in hun filmpjes in de ruil voor geld.  Maar samenwerkingen tussen adverteerders en vloggers blijven onder de nieuwe wetgeving wel gewoon mogelijk.

Een aantal nieuwe beautymerken hebben het afgelopen jaar hun marktaandeel snel hebben weten te vergroten door gebruik te maken van sociale media, influencer marketing en een vernieuwende, vaak holistische visie, op schoonheid.

Marketing in de cosmeticabranche?

Mijn werkwijze kenmerkt zich door datagedreven growth marketing.  Ik weet hoe je een online marketingstrategie opzet en een sterke propositie ontwikkelt. Ik heb hands-on ervaring met social media marketing, SEO & SEAwebsite optimalisatie en content creatie, Ik denk niet alleen met je mee, maar help je ook graag bij de uitvoering.

Hoe gaan we jouw marktpositie versterken?

Daarnaast weet ik hoe ik jouw doelgroep online kan bereiken en beïnvloeden en daarbij stuur ik op data en niet op onderbuikgevoel. Deze werkwijze zorgt ervoor dat het snel duidelijk wordt welke marketingmiddelen en -kanalen je succesvol in kunt zetten om de klanten aan te trekken die bij jouw bedrijf passen en snel verder kunt groeien.
Wil je hier een keer vrijblijvend over sparren? Maak snel een afspraak.