schoonheidsspecialist toekomst

Bestaat dé schoonheidsspecialist over 10 jaar nog?

De professionele schoonheidsbranche verandert snel en welke invloed heeft dit op de toekomst van de schoonheidsspecialist? Wat gebeurt er als Schippers haar zin krijgt? Wat gaat er gebeuren met exclusieve salonmerken? Gaan ze richting retail of blijven ze exclusief in de professionele branche? Hoe gaat de branche controleren of de gebruikte apparatuur deugdelijk is en of de behandelaar bevoegd en bekwaam is? Hoe gaat het met de verkoop van cosmetica? Speel jij voldoende in op deze veranderingen en heb jij voldoende onderscheidend vermogen om ook in de toekomst jouw plekje op de markt zeker te stellen? Als online marketing strateeg volg ik de trends en ontwikkelingen in de schoonheidsbranche op de voet en help ik bedrijven, merken en professionals met het versterken van hun online propositie.

De toekomst van de schoonheidsspecialiste is onzeker

Hoe de professionele schoonheidsbranche er over 10 jaar uit ziet weten we nu nog niet. Maar er gaat wel veel veranderen. Ondernemers, merken en professionals zullen zichzelf opnieuw moeten uitvinden om klaar te zijn voor de toekomst. Iedereen moet opnieuw de juiste fit maken tussen de veranderende markt en de eigen organisatie.  Daarbij moet je voor je jezelf goed kunnen inschatten welke externe factoren (ook de factoren waar je nu dus nog geen zekerheid over hebt) van invloed kunnen zijn op jouw bedrijf. En heeft jouw bedrijf in de toekomst dan ook wel voldoende bestaansrecht of moet je misschien een nieuwe koers gaan varen? Daar moet je de markt goed voor kennen, je moet een duidelijk visie hebben op welke wijze die ontwikkelingen jouw bedrijfsvoering beïnvloeden. En je moet ervoor zorgen dat je er op tijd bij bent. Heb jij een toekomstvisie?

Waar staat dé schoonheidsspecialist voor?

Op de vraag “waar staat dé schoonheidsspecialist eigenlijk voor” kan niemand op dit moment een helder antwoord meer geven. Sinds 1996 is schoonheidsspecialist een vrij beroep en dat betekent dat er steeds meer ondernemers met een schoonheidssalon zijn. Niet alleen salons die huidverbetering of schoonheidsverzorging aanbieden, maar ook salons die gespecialiseerd zijn in wimperverlenging, permanente make-up, ontharen, massages, enzovoorts. De vele synoniemen voor schoonheidsspecialist als huidcoach, huidspecialist, medisch schoonheidsspecialist, cosmedisch schoonheidsspecialist maken het er voor de consument allemaal ook niet duidelijker op.

Samenwerken in de schoonheidsbranche

Een van de belangrijkste problemen die je als branche moeten kunnen tackelen is dat je de consument zekerheid moeten kunnen geven over de kwaliteit van de behandelingen. Waar staat de schoonheidsspecialist voor? Zijn behandelingen veilig of niet? Welke schoonheidsspecialist is bekwaam en welke niet? En voor welke behandelingen? Hoe kun je als branche die kwaliteit blijven garanderen? De ene schoonheidsspecialist is immers de andere niet. Maar iedereen die schoonheidsbehandelingen uitvoert mag zich wel zo noemen.

Kijk niet terug maar kijk vooruit en pak je kansen

Charles Darwin: “Het is niet de sterkste soort die overleeft, noch de meest intelligente. Het is degene die zich het beste kan aanpassen.”

Stilzitten in deze turbulente markt, afwachten tot er iets gebeurt en blijven doen wat je altijd doet zal naar mijn idee geen succes opleveren. Of je bent te laat. Ik kijk naar kansrijke ontwikkelingen in de markt. Vervolgens kijk ik naar de kracht van bedrijven, dat wat ze uniek maakt en of ze ook in de toekomst voldoende in zullen spelen op de veranderende behoeften van de consument en voldoende weerstand kunnen bieden aan de concurrentie. Waar sta je voor? Wat heb je te bieden? Wat wordt jouw unieke verhaal. Dat is je uitgangspunt, je fundament.

Ik help je graag

Ik juich alle bedrijven toe die open staan voor vernieuwing en veranderingen willen doorvoeren. Die goed naar zichzelf willen kijken om te beoordelen of ze echt klaar zijn voor de toekomst. Als je eenmaal weet waar je precies voor staat, dan is het een kwestie van uitvoeren. En dan wordt het meteen ook veel gemakkelijker om je verhaal online te vertellen en de juiste (social) media te kiezen.

Is jouw bedrijf, organisatie of merk klaar voor de toekomst?  Of heb je toch nog vragen? Vul de quickscan in, dan kijk ik of ik als online marketing strateeg je kan helpen bij het versterken van jouw online propositie.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *