cosmetica technologie

Technologie en cosmetica: ontwikkelingen die er nu echt aankomen

Technologie en cosmetica

De consument is veeleisender geworden en wil het liefst een product op maat, ook als het om gezondheid, huidverzorging en make-up gaat. Uit onderzoek van Global Data blijkt dat consumenten verwachten dat er bij het gebruik van cosmetica ook steeds vaker technologie zal worden ingezet om persoonlijke schoonheidsproblemen op te lossen. Dat gebeurt nu al in de schoonheidsbranche al door bijvoorbeeld het gebruik van lasers of geluidsgolven, maar in 2020 gaat technologie in de cosmeticabranche echt doorbreken. Kijk hier voor een update van technologie in de beauty- en cosmeticabranche.

L’Oréal ontwikkelde Perso, een apparaat dat op maat gemaakte crèmes kan maken voor de verzorging van de huid. Het apparaat werd begin 2020 geïntroduceerd op de CES 2020 (Consumer Electronics Show) in Las Vegas.  Volgens L’Oréal zal het apparaat in 2021 daadwerkelijk op de markt worden gebracht.

Gepersonaliseerde cosmetica

Met een gepatenteerd gemotoriseerd cartridgesysteem maakt Perso gepersonaliseerde huidverzorgingsproducten in 4 stappen

  1. Persoonlijke huidanalyse
    De gebruiker opent de mobiele Perso app en neemt een foto met zijn/haar smartphone camera. Met behulp van de ModiFace technologie (kunstmatige intelligentie) wordt de huidconditie van de gebruiker geanalyseerd zoals inclusief rimpels, fijne lijntjes, donkere vlekken en de zichtbaarheid van poriën.
  2. De omgeving
    Op basis van de locatie van de gebruiker beoordeelt Perso met de Breezometer de omgevingsfactoren die van invloed kunnen zijn op de huid van de gebruiker zoals het weer, temperatuur, UV-index en vochtigheid.
  3. Productvoorkeur
    De gebruiker voert vervolgens zijn persoonlijke behoeften voor huidverzorging in. De gebruiker kan ook de gewenste textuur en het gewenste hydratatieniveau invoeren om de unieke formule verder aan te passen als dagcrème, serum of oog crème.
  4. Op basis van bovenstaande verzamelde gegevens creëert de Perso een enkelvoudige dosis crème die vervolgens uit de dispenser van het apparaatje tevoorschijn komt.

Bekijk in deze video hoe technologie wordt ingezet om cosmetica op maat te maken.

Internet of Things verandert de wereld

Het Internet of Things staat voor het geheel van de apparaten die verbonden zijn met internet. Hierdoor kunnen ze gegevens naar de Cloud sturen, communiceren met elkaar of met computers, zonder dat er mensen aan te pas komen.   De apparaten in het IoT hebben allemaal een sensor om gegevens te verzamelen. Het gaat dan bijvoorbeeld over temperatuur, vochtigheid, eigenlijk alles wat er te meten valt. De ingebouwde chip zorgt dat deze apparaten deze gegevens kunnen communiceren en dat is ook hoe de nieuwe technologie van Perso werkt.  Op die manier wordt er informatie over het gebruik van de producten verzameld (wie gebruikt het, hoe vaak, waar) en online uitgewisseld.

Slimme cosmetica

Bij regelmatig gebruik zal het platform van Perso in staat zijn om huidproblemen in de loop van de tijd te beoordelen zodat de gebruiker weet wat voor hem of haar wel of niet werkt.  L’Oréal kan deze gegevens gebruiken om de producten nog beter af te stemmen op de behoeften van de individuele consument. Niet alleen de toepassing van cosmetica wordt hierdoor slimmer, maar L’Oréal zelf natuurlijk ook.

Ken jij je de markt waarin jij actief bent goed genoeg?

Ben je op zoek naar een frisse blik op de trends en ontwikkelingen in jouw markt? Op basis van diepgaander onderzoek in jouw specifieke markt kun je een eigen visie ontwikkelen en op tijd inspelen op kansen en bedreigingen. Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak.

Ik help bedrijven en professionals in health, food, beauty en wellness om structureel te groeien door online marketing strategisch in te zetten.  Ik vertaal de kansen in de markt naar waardevolle nieuwe proposities of new business waardoor ze snel en efficiënt groeien.   Het begint met relevant en onderscheidend positioneren, want alleen als je het lef hebt om anders of beter te zijn dan anderen zullen mensen over jouw producten of professionele diensten praten.

Ik zie vaak mogelijkheden om beter of slimmer in te spelen op de behoeften van de klant en ik weet op welke manier ik online marketing kan inzetten om de juiste doelgroep te bereiken. In plaats van het schrijven van uitgebreide marketingplannen ontwikkel ik een heldere visie op de markt en zet op basis daarvan een concrete groeistrategie uit. Tijdens de implementatie hiervan worden de resultaten op basis van data en voortschrijdend inzicht verder geoptimaliseerd en bijgestuurd.

Een ondernemersmentaliteit, pionieren, innoveren, meten en weten zijn daarin de belangrijkste ingrediënten. Ik luister, denk, praat en discussieer graag mee. Vul de Quickscan in en ik neem zo snel mogelijk contact op.