verwachtingen schoonheidsbranche

Welke verwachtingen hebben schoonheidsspecialisten zelf van hun toekomst

Hoe denkt de schoonheidsspecialist over de toekomst van de schoonheidsbranche

Ik denk dat het voor beauty professionals belangrijk is om te kijken naar de trends en ontwikkelingen in de markt en voor jezelf na te gaan of je hier nu en in de toekomst  wel voldoende op inspeelt.  In mijn blog van 19 oktober heb ik mezelf de vraag gesteld “Bestaat de schoonheidsspecialist over 10 jaar nog?“.  Maar het is natuurlijk nog veel interessanter om te weten hoe schoonheidsspecialisten  zelf over hun toekomst denken.  Wat zijn de plannen, welke richting willen ze zelf op?  Daarom heb ik in overleg met de beheerders van 2 belangrijke Facebookgroepen voor schoonheidsspecialisten een poll mogen plaatsen met de volgende vraag:  Bestaat dé schoonheidsspecialist nog over 10 jaar? Wat denken jullie? Wat ga jij doen in de toekomst?

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat voor verschillende richtingen kunt kiezen in de toekomst: je kunt je specialiseren in huidadvies, je kunt kiezen voor een meer holistische benadering kiezen of voor styling. Ga hierbij uit van je eigen kracht en kies wat je zelf het leukste vindt.

Welke verwachtingen hebben de leden van Facebookgroep  De Schoonheidsspecialisten Groep

De besloten facebookgroep “de Schoonheidsspecialisten Groep” heeft 3485 leden en wordt beheerd door Vanessa Jeremiasse en Wynanda van Duyn. Om lid te mogen worden van de groep moet je werkzaam zijn als schoonheidsspecialiste of  een opleiding volgen tot schoonheidsspecialiste.  In deze groep kun je vragen stellen, ervaringen delen, informatie uit wisselen, eigenlijk alles wat met het vak te maken heeft kun je hier delen met collega’s. De poll in deze groep is geplaatst van 19 oktober tot en met 1 november. Er hebben 114 leden van de groep meegedaan aan de poll en de resultaten waren als volgt.

De Schoonheidsspecialistengroep Aantal %
  • ik ga nog meer specialiseren in huidadvies, huidverbetering, acne
56 49%
  • ik ga de opleiding huidtherapie doen
4 4%
  • ik ga de hbo opleiding schoonheidsverzorging doen
3 3%
  • ik ga meer richting wellness, ontspannen, anti-stress behandelingen
27 24%
  • ik ga meer aan styling doen, make-up, nagels, enz
5 4%
  • ik kies voor permanente make-up als specialisatie
13 11%
  • ik ga iets anders doen
4 4%
  • ik ga met pensioen
2 2%
Totaal 114 100%

De helft van de leden van deze groep is van plan om zich nog verder te specialiseren in huidadvies en huidverbetering. Ongeveer een kwart van de leden wil meer richting wellness gaan en 15% van de leden wil uitbreiden naar het styling segment en kiezen dan vaak voor permanente make-up.

Wat welke verwachtingen hebben de leden van de Facebookgroep Beautyprofessionals Nederland

De groep Beautyprofessionals Nederland wordt beheerd door  Els van Meenen, Eva Gundlach en Su Chên Wong en heeft 2737 leden.  Om lid te kunnen worden van deze Facebookgroep moet je minimaal diploma niveau 3 hebben. Ook leveranciers en vakdocenten worden in de groep toegelaten.  De groep is ooit opgericht om samen te kunnen praten over het wetsvoorstel van minister Schippers. Dat is nog steeds de basis, maar ook topics die betrekking hebben op andere ontwikkelingen binnen het vak van fr schoonheidsspecialiste zullen worden toegelaten. Het moeten echt vakinhoudelijke berichten zijn.  De poll in deze groep is geplaatst van 20 oktober tot en met 1 november 2017. Er hebben 60 leden van de groep meegedaan en de resultaten waren als volgt.

Beautyprofessionals Nederland aantal %
  • ik ga nog meer specialiseren in huidadvies, huidverbetering, acne
43 72%
  • ik ga de opleiding huidtherapie doen
2 3%
  • ik ga de hbo opleiding schoonheidsverzorging doen
2 3%
  • ik ga meer richting wellness, ontspannen, anti-stress behandelingen
9 15%
  • ik ga meer aan styling doen, make-up, nagels, enz
0 0%
  • ik kies voor permanente make-up als specialisatie
2 3%
  • ik ga iets anders doen
1 2%
  • ik ga met pensioen
1 2%
Totaal 60 100%

Bijna drie kwart van de leden van de groep Beautyprofessionals Nederland kiest voor een  verdere specialisatie in huidadvies en huidverbetering en slechts 15% wil meer de wellness kant op gaan. In deze groep is nauwelijks belangstelling voor uitbreiding naar het styling segment.

Verwachtingen voor de schoonheidsbranche

Het type leden van beide Facebookgroepen kent verschillen, maar er zijn ook schoonheidsspecialisten die van beide groepen lid zijn.  Alhoewel de poll niet representatief is voor de gehele professionele schoonheidsbranche durf ik op basis hiervan in ieder geval te concluderen dat dé schoonheidsspecialiste in de toekomst niet meer zal bestaan. Er komen 3 typen schoonheidsspecialisten, ieder met hun eigen competenties .

Schoonheidsspecialiste gespecialiseerd in huidadvies en huidverbetering

Een meerderheid van de schoonheidsspecialisten wil zich het liefste wil specialiseren in huidadvies en huidverbetering. Dat betekent dat  schoonheidsspecialisten grotere raakvlakken krijgt met de gezondheidsbranche en de ontwikkelingen in positieve gezondheid. Voer je handelingen uit op het gebied van individuele gezondheidszorg dan moet je als zorgverlener aan de wet WKKgz voldoen. Binnen de Wkkgz valt schoonheidsverzorging onder ‘andere zorg’, de niet BIG geregistreerde zorgverlener, die diensten aanbiedt die niet zijn gericht op het bevorderen of bewaken van de gezondheid van de mens.

Schoonheidspecialiste met een holistische benadering

Er bestaat ook belangstelling voor een specialisatie in wellness behandelingen, maar het aantal schoonheidsspecialisten dat voor een meer holistische benadering kiest is minder groot.   Toch liggen er ook kansen in mentaal welbevinden en wellness Want consumenten willen vitaal en gezond oud worden en dan speelt gezonde voeding, ontspanning, yoga en mindfullness een grote rol.

Schoonheidsspecialiste met aandacht voor styling

Het minste belangstelling bestaat er voor een uitbreiding naar richting styling, maar als de interesse daar naar uitgaat dan is er het meeste belangstelling voor permanente make-up.

Welke richting kies jij?

In de toekomst kun jij je met jouw schoonheidssalon  specialiseren in huidadvies, je kunt kiezen voor een meer holistische benadering kiezen of voor styling. Ga hierbij uit van je eigen kracht en kies wat je zelf het leukste vindt.

Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak. Kies voor een onderscheidende propositie van jouw salon of praktijk en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.

Speciaal voor professionals met een eigen praktijk hebben we hiervoor een nieuwe aanpak ontwikkeld. Samen bedenken we hoe we jouw doelgroep kunnen bereiken en hoe je daarvoor jouw website en social media in kunt zetten. Als we dit goed doen hebben we voor dit plan maar 1 A4 nodig. Vervolgens leer ik je de fijne kneepjes van mijn vak om jou te helpen om je praktijk meer bekendheid te geven en meer nieuwe klanten te werven.  Lees hier meer over marketing voor vak professionals met een eigen praktijk.

 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *