Hoe de schoonheidssalon het kan winnen van de drogist.
Alhoewel volgens het CBS het aantal vestigingen van bedrijven in de schoonheidsverzorging nog jaarlijks toeneemt, blijft uit cijfers van de Kamer van Koophandel dat het aantal economisch actieve bedrijven (waar tenminste 1 persoon minimaal 15 uur of langer per week werkt) als sinds 2012 aan het afnemen is. Hoe komt dit? Stappen klanten dan massaal over naar de drogist voor persoonlijke verzorging?
Ben jij bang dat jouw klanten naar de drogist gaan?
Uit gesprekken met beautyprofessionals kan ik wel concluderen dat een bedrijf in schoonheidsverzorging het niet altijd gemakkelijk heeft. Maar niet alle schoonheidssalons hebben het moeilijk. Uit recent marktonderzoek blijkt dat de omzet van de gemiddelde schoonheidssalon in Nederland weer stijgt. Kennelijk is er toch nog steeds behoefte aan vakmanschap op het gebied van beauty en huidverzorging. Waarom zijn er dan toch nog steeds salons die bang zijn om omzet en klanten te verliezen aan de drogist? Volgens mij ligt dat niet alleen aan de kracht van de drogist, maar is het ook soms de schuld van de beautyprofessional zelf. Ik weet dat de meeste beautyprofessionals uitstekende vakmensen zijn. Maar helaas gaat dat niet altijd gepaard met een even sterk gevoel voor commercieel inzicht. Want met een goede acné-behandeling of een mooie peeling ben je er niet. Je moet de behandelingen en producten ook kunnen promoten en verkopen. En daar zie ik het vaak mis gaan.
Knokken tegen het prijsgeweld van de drogist? Kansloos!
Als je kijkt naar wat de drogist op het gebied van huidverzorging te bieden heeft, dan kan deze retailer nooit de producten en behandelingen bieden die een goede schoonheidsspecialist wel heeft. Maar drogisterijketens hebben wel hele goede marketeers om hun producten te promoten. Bovendien hebben ze een enorme inkoopkracht waardoor ze cosmetica tegen een uiterst scherpe prijs kunnen aanbieden. Kun je daar als schoonheidssalon dan echt niet tegen op?
Regelmatig zie ik dat beautyprofessionals proberen om met zeer scherpe aanbiedingen te knokken tegen het prijsgeweld van de drogist. Of ze doen een salonproduct in de aanbieding waarbij de consument niet eens weet wat het normaal kost. Volgens mij voeren deze professionals op dat moment een kansloze strijd. Kies je battles slimmer, want op prijs ga je het nooit winnen van de drogist. Maar als het om advies, een persoonlijke benadering en beleving gaat dan win je het wel!
Bied een behandeling op maat of een onvergetelijke ervaring
Een paar weken terug was ik in een Arabisch Badhuis in Sevilla waar je kon baden in rode wijn. Toen ik in de ruimte kwam was ik overweldigd door de authentieke uitstraling van het gebouw en de serene rust die er heerste. Alles zag er prachtig uit. Vanaf het moment dat ik binnen kwam voelde ik me welkom bij een professional die er alles aan wilde doen om mij te laten genieten. Een onvergetelijke ervaring.
Natuurlijk zijn er meer salons die naar mijn idee goed bezig zijn. In het midden van Nederland zit een schoonheidssalon die zich ten doel heeft gesteld om dé expert op het gebied van huidverjonging, huidverbetering en anti-aging te worden. Mensen uit de wijde omtrek komen naar deze salon om zich te laten behandelen. Voor een basisbehandeling wordt 58 Euro gevraagd. Niet goedkoop, maar de prijs meer dan waard. En zo zijn er meer voorbeelden van salons die zich onderscheiden. Denk aan acnéspecialisten, ayurvedische schoonheidssalons of ontharingsstudio’s. In mijn ogen is er dus wel degelijk plaats voor goede schoonheidssalons.
Zorg dat mensen jou goed vinden
Het komt er op neer dat het jouw kracht is om in te spelen op de individuele problemen en wensen van de klant centraal te stellen. Je behandelt de mensen op maat en geeft ze een goed advies. Vergeet de concurrentie met de drogist, je biedt een totaal ander product. Hoe beter de beleving is in jouw salon of des te beter jij je klant adviseert, hoe groter de kans is dat jouw salon er over 10 jaar nog steeds is.
Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak. Kies voor een onderscheidende propositie van jouw praktijk en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.
Speciaal voor professionals met een eigen praktijk hebben we hiervoor een nieuwe aanpak ontwikkeld. Samen bedenken we hoe we jouw doelgroep kunnen bereiken en hoe je daarvoor jouw website en social media in kunt zetten. Als we dit goed doen hebben we voor dit plan maar 1 A4 nodig. Vervolgens leer ik je de fijne kneepjes van mijn vak om jou te helpen om je praktijk meer bekendheid te geven en meer nieuwe klanten te werven. Lees hier meer over marketing voor vak professionals met een eigen praktijk.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!