Waarom reclame maken niet meer werkt voor de schoonheidssalon
Wil je reclame maken voor jouw salon of praktijk en ben je op zoek naar een eenvoudige truc om meer nieuwe klanten naar je salon te trekken? Helaas, was het maar zo gemakkelijk. Vroeger kon je gewoon een advertentie plaatsen in een lokaal dag- of weekblad of in de wijk folderen maar vandaag de dag is dat niet meer zo. Dat komt omdat het medialandschap heel snel verandert en het consumentengedrag ook. Iedereen gebruikt nu internet, en dat heeft de manier waarop jij nieuwe klanten kunt winnen voor jouw salon of praktijk ook compleet veranderd. Wat is er aan de hand?
De consument zit niet meer te wachten op reclame
Er komt steeds meer reclame op ons af. Maar mensen zitten niet meer te wachten op oninteressante reclameboodschappen waar ze niet om gevraagd hebben. Wie zit er te wachten op een reclame over een nieuw of goedkoop wasmiddel? We hebben geen zin in reclame en willen die het liefst ontlopen. Dat doen we dan ook massaal. We gaan naar het toilet of iets inschenken tijdens de reclameblokken op TV. We plakken stickers op onze brievenbus dat we geen ongevraagde folders willen. We zijn immuun geworden voor reclame. En daarom wordt het voor ondernemers steeds lastiger en duurder om de aandacht te trekken van de consument en je te onderscheiden van de concurrentie.
Traditionele media verliezen lezers en kijkers
Mensen hebben steeds minder binding met traditionele media. Wie leest er nu nog dagelijkse de krant? En lezen jonge meiden nog wel tijdschriften of kijken ze liever naar vloggers en bloggers op hun mobieltje? De traditionele media hadden vroeger het alleenrecht op het bieden van informatie of kennis. Maar sinds de opkomst van internet is dat allang niet meer zo. Iedereen kan content maken, publiceren en zijn eigen publiek opbouwen. Internet, smartphones en computers hebben er voor gezorgd dat we onze informatie vooral online halen. Waarom zou je nog betalen voor traditioneel bereik?
Kennis en informatie is de brandstof voor sociale media
Terwijl de kranten, televisie en tijdschriften terrein verliezen beleven de social media gouden tijden. Voor mensen die iets leuk of interessants te vertellen hebben zijn Social Media een interessant platform. Als je tenminste de juiste content aanbiedt. Geen reclame maken, maar content bieden die zo waardevol en aantrekkelijk is voor jouw klanten dat die rijkelijk wordt gedeeld. Je bouwt er een mooie naam mee op en autoriteit op jouw vakgebied. Daarom kunnen social media heel interessant zijn de marketing van jouw salon, kliniek en praktijk.
Een gelijkwaardige relatie met je klant
Mensen worden steeds kritischer en maken hun eigen keuzes. De tijd dat je als merk mensen kunt opleggen wat goed voor ze is ligt definitief achter ons. Mensen waarderen het nog steeds wel als ze geholpen worden bij het maken van keuzes. Je kunt daarbij helpen door te luisteren. Of door een antwoord te geven op een vraag waar ze mee zitten. Je zet de klant centraal en investeert in een gelijkwaardige relatie door behulpzaam, waardevol en eerlijk te zijn.
Google houdt van vakkennis
Google beloont bedrijven die goede content produceren met een hogere positie. En niet alleen Google, maar ook de gebruikers van de informatie zelf. Content die waardevol is, wordt veelvuldig gewaardeerd, gedeeld en besproken. Zo word je niet alleen een autoriteit op jouw vakgebied voor je klanten, maar ook in Google.
Wat doe jij met jouw marketingaanpak?
Traditionele media inzetten om klanten te winnen voor je salon. Hoe verleidelijk het nog lijkt, hoe comfortabel het ook nog mag aanvoelen, het heeft weinig zin om terug te vallen op een aanpak die kennelijk niet meer werkt.
Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak. Kies voor een onderscheidende propositie van jouw praktijk en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.
Speciaal voor professionals met een eigen praktijk hebben we hiervoor een nieuwe aanpak ontwikkeld. Samen bedenken we hoe we jouw doelgroep kunnen bereiken en hoe je daarvoor jouw website en social media in kunt zetten. Als we dit goed doen hebben we voor dit plan maar 1 A4 nodig. Vervolgens leer ik je de fijne kneepjes van mijn vak om jou te helpen om je praktijk meer bekendheid te geven en meer nieuwe klanten te werven. Lees hier meer over marketing voor vak professionals met een eigen praktijk.