promotie schoonheidssalon huidprofessional

De schoonheidsspecialist kan meer dan de consument denkt

Er is een grote diversiteit aan schoonheidsspecialisten en een even grote hoeveelheid aan schoonheidsbehandelingen. Er wordt steeds vaker apparatuur in de salon gebruikt, er zijn (medische) bijscholingen en de kwaliteit van de huidverzorgingsproducten neemt toe. De grenzen van het vak schoonheidsspecialiste zijn niet meer gemakkelijk aan te geven:  de consument bereikt steeds betere resultaten en dit gaat veel verder dan alleen huidverzorging.  Het vak van schoonheidsspecialist is door de jaren heen steeds professioneler geworden en de huidzorg is naar een hoger niveau getild. Maar in hoeverre weet de consument dit ook?

Oprichting vereniging De Huidprofessional

In de besloten Facebookgroep “De schoonheidsspecialistengroep” (meer dan 5.000 leden) zijn er diverse peilingen gehouden waaruit blijkt er een onder  schoonheidsspecialisten een grote behoefte bestaat om het vak van schoonheidsspecialiste gezamenlijk beter bekend te maken bij de doelgroep consumenten.  Het is belangrijk dat de consument er bewuster van wordt dat een schoonheidsspecialist vaak meer kan dan men denkt.  Diverse schoonheidsspecialisten kregen behoefte aan een organisatie die zich bezig gaat houden met het op een moderne, eigentijdse wijze promoten van het vak van de professionele schoonheidsspecialiste.

Om dit doel te bereiken is er op 14 januari 2019 de nieuwe vereniging “DE HUIDPROFESSIONAL” opgericht. Initiatiefnemers zijn 3 schoonheidsspecialisten: Gea de Haan van Skin Perfect uit Heerhugowaard, Brigitte Gregoor van Lifestyle to b. uit Terborg en Wynanda van Duijn van Mooi by Wynanda uit Katwijk aan Zee.  Zij hebben naast hun beroep als schoonheidsspecialist hun sporen voor de promotie van het vak schoonheidsverzorging ruimschoots verdiend.

Promotie voor de schoonheidssalon

De initiatiefnemers zijn er van overtuigd dat de combinatie van huidzorg en aandacht voor de mens in de toekomst een nog grotere rol gaat spelen. Dat vraagt om meer promotie van de schoonheidssalon. Als gediplomeerd schoonheidsspecialist wil je je klanten immers verzekeren van kwaliteit, en aangeven dat je meer kunt dan huidverzorging?  Maar hoe pak doe je dat dan?  Dat is de rol die de nieuwe vereniging “De Huidprofessional” wil gaan invullen.  Zij gaan er voor zorgen dat consumenten online (ook via social media) benaderd worden met diverse reclame-uitingen.  Het doel hiervan is om bekend te maken bij de consument wat de schoonheidsspecialist voor haar kan betekenen. Het ultieme doel is natuurlijk om deze klanten in de stoel van De Huidprofessional te krijgen.

Alleen gediplomeerde schoonheidsspecialisten kunnen zich bij de vereniging aansluiten en gebruik maken van de reclame-uitingen van De Huidprofessional. De eerste reclame-uitingen zijn in de Facebookgroep “De Schoonheidsspecialistengroep” getest en deze werden zeer positief ontvangen. Er wordt ingehaakt op feestelijke momenten, seizoenen, enz. Meer informatie en aanmelden kan via de website: www.dehuidprofessional.nl

Marketing en gewenst imago van de schoonheidssalon

Wat is de toekomst van de schoonheidssalon?  Wat doet de schoonheidsspecialist en waar staan ze  voor?  Het imago van de schoonheidsspecialist wordt bepaald door de marketing communicatie van schoonheidssalon (de zender van de boodschap) en de interpretatie van de consument (de ontvanger van de boodschap).

In Nederland zijn er duizenden schoonheidssalons en die adverteren vaak alleen in hun eigen verzorgingsgebied, dus lokaal. Daarnaast is de verscheidenheid van de schoonheidsspecialisten enorm, de ene schoonheidsspecialist is de andere niet. Dat is een belangrijke reden waarom er bij  de “gemiddelde” consument geen duidelijk beeld bestaat van wat een schoonheidsspecialist nu eigenlijk precies doet.

Een ander probleem is dat veel mensen kennelijk niet weten dat de schoonheidsspecialiste meer kan dan alleen op traditionele wijze de huid verzorgen (crèmepje, maskertje). Er is daarom een groot verschil tussen het werkelijk imago en het gewenste imago. Als marketing specialist vind ik het een goed initiatief dat de propositie van gediplomeerde schoonheidsspecialisten wordt aangescherpt waardoor er een eenduidiger imago van de huidprofessional bij de consument zal ontstaan en de consument weet wat daar te halen valt.

Hulp nodig bij online marketing?

Als jij je schoonheidssalon ook professioneler op de (lokale) kaart wil zetten door marketingaanpak op maat, dan help ik je graag. Vul de quickscan in dan neem ik contact met je op.