persoonlijk advies online shoppen

ICI PARIS XL geeft persoonlijk advies bij online shoppen

Persoonlijk advies bij online shoppen

ICI PARIS XL heeft een nieuwe service geïntroduceerd: Go Instore. Hierbij kan een klant die zich online in de webwinkel van ICI Paris oriënteert op een aankoop live advies vragen aan een medewerker in de winkel. Hiermee volgt ICI PARIS XL de hybride trend, waarbij een verbinding tussen offline en online mogelijk wordt gemaakt. Vanuit de klant ontvangen we veel positieve reacties en we merken dat er al veelvuldig gebruik is gemaakt van deze service. Dat de klant persoonlijk en direct advies krijgt, zittend vanuit de huiskamer, wordt het meest gewaardeerd door de gebruikers van deze tool.”, aldus Joost van Bergeijk, directeur Marketing & Customer Experience.

De helft van de consumenten vindt het nog altijd prettig om tijdens het shoppen fysieke en online winkelbezoeken met elkaar af te wisselen. Wanneer consumenten echter advies willen over bepaalde producten of diensten, vinden ze een winkelbezoek de fijnste methode om in contact te komen met de verkoper (73 procent in 2019 tegenover 58 procent in 2018). Dit blijkt ook uit het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek, dat GfK in samenwerking met onderzoeksplatform ShoppingTomorrow heeft uitgevoerd.

Go Instore

go instoreDe klant bezoekt de website en krijgt een pop up in beeld waarin hij of zij de mogelijkheid krijgt aangeboden tot live advies van een medewerker; een beauty expert. Zodra de klant op de button ‘live winkelen’ klikt, wordt een beauty expert in een ICI PARIS XL winkel middels een eenzijdige video en tweezijdige audioverbinding in contact gebracht met de klant. De klant wordt hierbij niet in beeld gebracht, de medewerker is wel zichtbaar. Vervolgens beantwoordt de beauty expert alle vragen van de klant en adviseert over de producten.

De voordelen voor de klant zijn onder andere:

· Persoonlijk advies van een Beauty Expert bij online aankoop.
· Direct en live advies bij oriëntatie online aankoop (tijdens openingstijden winkel).
· Klanten die online shoppen een offline ervaring bieden (People buy from people).
· Uitbreiding van de totale online winkel experience.

Verbinding tussen offline en online winkelen

Joost van Bergeijk: “We merken dat de klant steeds meer van ons verlangt en snel en doelgericht bediend wil worden. Ook, of wellicht juist, bij zijn of haar online aankoop. Met Go Instore zetten we een volgende stap in het verbinden van online met offline. We deden het al eerder met Click&Collect. Met deze tool kunnen we de beleving van de winkels en het fysieke advies van een medewerker ook aanbieden tijdens het online oriëntatieproces. Gezien de huidige tijd biedt dit voor mensen tegelijk een uitkomst als je nog niet naar een fysieke winkel wil of kan gaan, maar wel graag een persoonlijk advies wil krijgen.

Consumenten verwachten wel dat de fysieke retail meer met technologieën gaat doen, zoals contactloos betalen via hun smartphone en zelfscankassa’s. Consumenten vinden technologie in winkels overigens eerder efficiënt (46,4%) dan leuk (20,2%).

Inspelen op de veranderende markt

Bovengenoemd voorbeeld van ICI Paris is een mooi voorbeeld van inspringen op een veranderende markt. Hoe zorg je ervoor dat consumenten, ook in de toekomst, voor jou blijven kiezen? Ben jij in staat om in te spelen op de behoefte van deze veranderende klant?

Mijn visie: kies voor een onderscheidende marktpositie van jouw praktijk, zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden. Ik help je hier graag bij. Vul de quickscan in, dan neem ik snel contact met je op.