online verkoop cosmetica zalando

Online cosmetica groeit, Zalando ziet kansen

Zalando ziet kansen in online verkoop van cosmetica

De online verkoop van cosmetica wint snel terrein. Volgens de NCV bedroegen de totale bestedingen aan cosmetica in Nederland ruim 2,7 miljard euro in 2018, een groei van ongeveer 1,5% ten opzichte van 2017.  In 2016 lag het online-aandeel nog op 3,3 procent, in 2018 was dat 5,5 %. . Tussen 2013 en 2018 is de verkoop via internet gestegen met ruim 46 procent. Zalando signaleerde deze ontwikkeling  en zeg kansen. Vanaf​ ​28 augustus​ ​2019 kunnen consumenten in Nederland hun favoriete beautyproducten ook bij Zalando bestellen.

Klanten combineren mode en beauty

Uit de andere markten, waarin Zalando reeds actief is met beauty, blijkt dat 60% van de klanten een mode-aankoop al combineert met beauty aankoop. Een beauty-aanbod is dus iets waar onze klanten behoefte aan hebben. Met het beauty assortiment van Zalando wordt het voor klanten makkelijk om snel en eenvoudig een complete look – kleding, accessoires, schoenen en make-up – te bestellen. De perfecte lippenstift uitkiezen voor een outfit wordt een koud kunstje met de “Get the Look”-functie van Zalando. Deze feature zal schoonheidsproducten aanbevelen die passen bij een outfit, voor een look van top tot teen. “We willen het onze klanten zo makkelijk mogelijk maken om hun stijl en individualiteit te tonen, en een beauty-assortiment sluit daar vanzelfsprekend bij aan”, zegt Jacintha de Graaf, Regional Lead Benelux. “Met dit beautyassortiment kunnen onze klanten hun liefde voor mode en verzorging samenbrengen in één bestelling”.

Beauty assortiment

Het assortiment van Zalando Beauty omvat ruim 8.500 producten van meer dan 200 merken. Het ruime assortiment voor dames en heren is een mix van zowel gerenommeerde internationale merken en minder bekende nichemerken. Een aantal van de merken zijn: MAC, Clinique, Topshop, Maybelline, Hej Organic, L’Oreal Paris, NYX, Dr Botanicals, Ouai, Löwengrip, Golden Beards, 3ina and Edible Beauty.Het assortiment beauty- en verzorgingsproducten voor vrouwen en mannen omvat huidverzorging, make-up, haar- en baardverzorging en beautytools. Deze interessante mix, opgeteld bij Zalando’s vernieuwde shopervaring en het makkelijke en veilige bestelproces, zet voor de klanten de deur open naar oneindig veel mogelijkheden en keuze.

Unleash your beauty

“Door met onze klanten te praten kwamen we te weten dat het concept schoonheid voor iedereen anders en heel uniek is. Goed in je vel zitten kan ook elke dag een andere betekenis hebben. Met de campagne ‘Unleash your Beauty’ willen we duidelijk maken dat schoonheid begint wanneer je ophoudt je iets aan te trekken van wat anderen van je vinden.” Aldus ​Jonny Ng, Director Marketing Strategy & Campaigns​. In de reclamespot staat de kracht van beautyrituelen centraal.
De cast is divers en doorbreekt het klassieke schoonheidsideaal. Een aantal modellen werden geselecteerd via agencies of gewoonweg aangesproken op straat. Ze werden uitgenodigd voor een conventionele beautyfotoshoot en werden daar gevraagd om zelf hun make-up aan te brengen. Wat ze niet wisten is dat ze intussen stiekem werden gefilmd. De bedoeling van dit concept was om de cast in hun puurste, meest authentieke vorm aan de buitenwereld te tonen.

Beter inspelen op de veranderende behoeften van jouw klant

De trends en ontwikkelingen in de cosmetica branche  gaan snel. Is het verstandig om nog een health of beautwebshop te introduceren? Wanneer wel of wanneer niet?

Ik help bedrijven en professionals in health, food, beauty en wellness om structureel te groeien door online marketing strategisch in te zetten.  Ik vertaal de kansen in de markt naar waardevolle nieuwe proposities of new business waardoor ze snel en efficiënt groeien.   Het begint met relevant en onderscheidend positioneren, want alleen als je het lef hebt om anders of beter te zijn dan anderen zullen mensen over jouw producten of professionele diensten praten.

Ik zie vaak mogelijkheden om beter of slimmer in te spelen op de behoeften van de klant en ik weet op welke manier ik online marketing kan inzetten om de juiste doelgroep te bereiken. In plaats van het schrijven van uitgebreide marketingplannen ontwikkel ik een heldere visie op de markt en zet op basis daarvan een concrete groeistrategie uit. Tijdens de implementatie hiervan worden de resultaten op basis van data en voortschrijdend inzicht verder geoptimaliseerd en bijgestuurd.

Een ondernemersmentaliteit, pionieren, innoveren, meten en weten zijn daarin de belangrijkste ingrediënten. Ik luister, denk, praat en discussieer graag mee. Vul de Quickscan in en ik neem zo snel mogelijk contact op.