Ondernemers met een praktijk aan huis uitgesloten van Noodloket
De gezondheids maatregelen van het kabinet hebben enorme consquenties voor de inkomsten van ondernemingen in de branche uiterlijke verzorging. Het gaat hier in het bijzonder om bedrijven die het grootste deel van hun activiteiten noodgedwongen moeten staken zoals schoonheidssalons en kappers die mogelijk in de problemen komen vanwege de 1,5 meter afstandseis. Het noodloket is bedoeld voor ondernemers die direct zijn getroffen als gevolg van overheidsmaatregelen ter bestrijding van de coronacrisis en die hun omzet daardoor geheel of grotendeels zien verdwijnen. De voorwaarden worden op dit moment uitgewerkt. Maar volgens gezamenlijk persbericht van Anbos en Provoet voorziet de huidige maatregel in het Noodloket nu niet in een grote groep van ondernemers met een praktijk aan huis.
ANBOS brancheorganisatie schoonheidsverzorging en ProVoet brancheorganisatie voor de pedicure en medische pedicure, doen samen een dringende oproep aan de overheid om ook financiële hulp te bieden aan ondernemers met een salon aan huis. “Wij snappen niet waarom de overheid deze ondernemers uitsluiten van het Noodloket. We hebben het hier over een zeer grote groep ondernemers in Nederland die in nu in de financiële problemen zitten. De inkomsten vallen weg, maar de vaste lasten blijven”, aldus de brancheorganisaties.
De schoonheidsspecialistenbranche bestaat voor 80% uit ondernemers die een salon in huis hebben. Dit vertaalt zich naar een landelijk aantal van zo’n 6.000 ondernemers. Het aantal leden van ProVoet dat door deze voorwaarde buiten de regeling zou vallen bedraagt ruim 7.000. Beide brancheorganisaties maken zich hard voor versoepeling van de voorwaarden voor het Noodloket: “Door samen te werken kunnen we een sterk signaal afgeven voor alle ondernemers met een praktijk aan huis.“
In een brief aan het ministerie van Economische zaken Schoonheidsverzorging op 18 maart heeft ANBOS eerder al aangedrongen om verruiming van de noodmaatregelen ten behoeve van schoonheidsspecialisten die in of aan de eigen woningen zijn gevestigd. Ook ProVoet kwam direct in actie naar aanleiding van de door het kabinet aangekondigde maatregelen.
En wat zijn je plannen na de coronacrisis?
Hoe kun je in uitdagende tijden weer opstaan en gebruik maken van je eigen krachten? Speel jij met je salon nog wel goed genoeg in op de veranderende markt? Levert jouw salon voldoende op? Niet alleen aan inkomsten, maar ook aan plezier in je werk. Waar krijg je energie van? Waar kom je helemaal tot je recht? Nu heb je tijd om daar eens goed en rustig over na te denken. Wat wil je, wat kun je?
Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak. Kies voor een onderscheidende propositie van jouw salon en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.
Speciaal voor professionals met een eigen salon hebben we hiervoor een nieuwe aanpak ontwikkeld. Samen bedenken we hoe we jouw doelgroep kunnen bereiken en hoe je daarvoor jouw website en social media in kunt zetten. Als we dit goed doen hebben we voor dit plan maar 1 A4 nodig. Vervolgens leer ik je de fijne kneepjes van mijn vak om jou te helpen om je salon meer bekendheid te geven en meer nieuwe klanten te werven. Lees hier meer over marketing voor vak professionals met een eigen salon.