make-up merken

Make-up merken: hoe bepaal je of ze duurzaam zijn?

Nu vernieuwende merken als Fenty Beauty en Glossier de beautybranche domineren dankzij hun enorme aanwezigheid in sociale media, is de tijd dat je in de winkelstraten naar je favoriete make-upmerken op zoek ging snel vergeten. USwitch, een prijsvergelijkingssite, heeft een onderzoek gedaan naar de meest duurzame make-up merken bij winkelketens in Engeland.

Wat zijn duurzame make-up merken?

Duurzaamheid is een breed begrip. Duurzaam betekent onder meer ‘geproduceerd of verkregen op een manier die het milieu en de natuur zo min mogelijk belast’, Kortom: ‘relatief milieuvriendelijk’, ‘grondstof besparend’. Duurzaamheid kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd, Om te bepalen of en in welke mate make-up merken duurzaam zijn, zijn er in het onderzoek verschillende ethische factoren bekeken zoals de status van cruelty free, veganistische producten, het ethisch inkopen van Mica, duurzaam ondernemen en het verminderen van plastic.

Cruelty free make-up merken

Cruelty free betekent letterlijk ‘zonder wreedheid’. Merken die een cruelty free label bezitten, testen hun cosmetica (ingrediënten én eindproducten) niet op dieren. Cruelty free make-up is iets waar veel merken aan werken maar het kan verwarrend zijn omdat de wetten op dierproeven in bepaalde landen verschillen.
PETA houdt zich bezig met het invoeren en beschermen van de rechten van dieren. Cosmetica merken die PETA ‘approved’ zijn hebben een betrouwbaarheidsverklaring van PETA ondertekend of een verklaring verstrekt waarin zij bevestigen dat zij geen dierproeven uitvoeren of laten uitvoeren op ingrediënten, formules of eindproducten en dat zij beloven dit in de toekomst niet te zullen doen.

Vegan make-up merken

vegan make-up kenmerkt zich door het respect voor dieren en de natuur. In de productie van deze soort cosmetica worden dierlijke ingrediënten vervangen door ingrediënten op basis van plantaardige en minerale oorsprong. Bovendien worden deze producten niet op dieren getest en worden de vegan waarden gevolgd tijdens het productieproces. Tijdens de productie van vegan make-up gebruiken ze geen ingrediënten zoals extracten van schaaldieren of vissen, dierlijke glycerine, oliën afkomstig van dieren bijvoorbeeld van walvissen of schildpadden en gelatine van varkens.

Ethisch inkopen van Mica

Mica is een mineraal dat glimmers geeft aan producten. Fijne en grove mica zorgen voor verschillende glittereffecten, glansniveaus en kleuren. Natuurlijke mica is een mineraal dat over de hele wereld in de natuur kan worden gevonden. Er is soms sprake van kinderarbeid bij het winnen van natuurlijke mica. Omdat het lastig is te achterhalen of er echt sprake is van ethische verantwoorde mica geven sommige cosmeticamerken de voorkeur aan synthetische mica die in een laboratorium wordt gemaakt (synthetische fluorflogopiet).

Duurzaam ondernemen

In hoeverre zetten bedrijven zich in voor anderen? Hoe waarderen werknemers hun bedrijf? Hoe zijn de arbeidsvoorwaarden in het bedrijf en bij hun leveranciers? Wat doen ze aan liefdadigheid? Met het B Corp keurmerk kun je aan je klanten bewijzen dat binnen jouw bedrijf sociaal en duurzaam ondernemen centraal staat. B Corps maken keuzes die niet alleen de aandeelhouders, maar iedereen die met jouw dienst of product te maken krijgt ten goede komt (inclusief de aarde).
Je krijgt het keurmerk alleen wanneer je in elk onderdeel van de bedrijfsvoering goed scoort op vijf kernpunten: duurzaamheid, arbeidsrechten, transparantie, klanten en de (lokale) gemeenschap.

Vermindering van plastic

We zijn gewend aan een wereld waarin plastic voor eenmalig gebruik overal te vinden is, ook bij het gebruik van make-up. Welke make-up merken proberen het gebruik van plastic te verminderen verpakken de producten in een herbruikbare of gerecyclede verpakking

Duurzame make-up merken in Engeland

De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek in Engeland waren

  • Slechts drie merken (19%) boden volledig veganistische producten aan: Lush, Superdrug’s B. en MUA
  • Zeven van de 16 merken (44%) zijn door PETA gecertificeerd als zijnde Cruelty free, waaronder Covergirl, bareMinerals en Makeup Revolution
  • Negen van de 16 merken (56%) hebben verklaard zich te zullen inzetten voor minder plastic, waaronder Soap & Glory, Maybelline, No 7 en Avon
  • 12 merken (75%) hebben in de afgelopen 12 maanden deelgenomen aan een liefdadigheidsinitiatief
  • B. van Superdrug en Lush waren de enige merken in het onderzoek die alle duurzaamheidscontroles doorstaan, waaronder een manifest voor duurzame energie en ethische inkoop van hun MICA
  • The Body Shop was het enige gecertificeerde B-corp merk

Uit het onderzoek bleek dat de meeste merken zich meer inzetten voor het verminderen van plastic en het gebruik van duurzame energie dan voor het certificeren van hun wreedheidvrije status of het aanbieden van een volledig veganistisch assortiment. Verschillende merken hadden enkele veganistische opties in hun assortiment opgenomen, waaronder Maybelline en Avon.

Voor de cosmeticabranche zijn er dus nog genoeg punten die verbeterd kunnen worden om bij te dragen aan een duurzame wereld.