koopmotief cosmetica

Waarom koopt de consument cosmetica?

Breed marktonderzoek onder Nederlanders van 16-75 jaar geeft een interessant beeld van de beleving en het consumentengedrag bij aankoop en gebruik van persoonlijke verzorgingsproducten, ook wel cosmetica genoemd.  Voor ruim 2/3 van de consumenten en voor meer dan 80% van de vrouwen zijn het versterken van zelfvertrouwen en kwaliteit van leven dé redenen om cosmetica te kopen en te gebruiken. Volgens de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) bevestigt dit dat producten voor persoonlijke verzorging hun functionele belang in ons dagelijks leven en in ons economisch verkeer belangrijk zijn. Dit blijkt uit een onderzoek dat door Bureau Motivaction uit Amsterdam onder 1047 personen werd uitgevoerd.

Prijs belangrijkste koopmotief voor cosmetica

Uit het onderzoek blijkt dat prijs het belangrijkste koopmotief is voor het aanschaffen van cosmetica, gevolgd door de werking van het product. De veiligheid voor de gezondheid en het merk komen op een gedeelde 3e plek. Opmerkelijk is dat aspecten zoals dierproefvrij, natuurlijk of duurzaam, nauwelijks genoemd worden als motief voor aankoop.

Veiligheid van cosmetica

Van tandpasta en zeep tot antizonnebrandmiddelen van shampoo tot handcrème en parfum; we gebruiken allemaal dagelijks een aantal van deze verzorgingsproducten.  Maar liefst 75% van de consumenten leest de informatie op de verpakking, met name de gebruiksaanwijzing en ingrediëntenvermelding. Dit bevestigt de noodzaak van goede productinformatie.

Consumenten hebben in het algemeen vertrouwen in de veiligheid van de cosmeticaproducten die te koop zijn. De meerderheid baseert dat op eigen ervaringen. De NVWA, de Nederlandse Voedsel & Waren Autoriteit, wordt genoemd als dé autoriteit op het gebied van productveiligheid voor persoonlijke verzorgingsproducten.

Bestaansrecht van cosmetica merken en producten?

De cosmeticabranche is erg in beweging: schoonheidsidealen veranderen,  influencers zijn de nieuwe sterren van de cosmeticabranche en de concurrentie is enorm.  De consument is prijsgevoeliger geworden voor cosmetica en dat is een belangrijk signaal. Kennelijk  slagen cosmeticafabrikanten er steeds minder goed in om cosmeticaproducten te bedenken die een hogere hogere prijs rechtvaardigen.

Wat beloof jij aan jouw doelgroep als het om cosmetica gaat? Wat maakt jou anders dan andere aanbieders? Wat maakt jou zo waardevol of zo anders dat de klant bereid is om een goede prijs voor jouw producten of diensten te betalen? Zonder onderscheidend vermogen is de prijs al snel de enige bepalende factor en dat ondergraaft op termijn je marges. Denk eens na over jouw propositie  of ontwikkel een totaal nieuw concept ik help je er graag bij. Vul hier de quickscan in