Eindelijk witte rook bij ANBOS! Jantine van ’t Klooster gaat aan de slag.
Als online marketing strateeg houd ik natuurlijk alle trends en ontwikkelingen in de schoonheidsbranche goed in de gaten, ze zijn immers van grote invloed op jouw marketingstrategie. Afgelopen jaar constateerde ik dat op besloten Facebookgroepen veel gediscussieerd over onderwerpen die veel beauty professionals aangaan, zoals de lobby in den Haag voor het behoud van IPL/ laser behandelingen en de de HBO opleidingen die er wel of niet zouden komen (LOI en huidtherapeut). Over deze onderwerpen waren veel vragen en leden kregen van ANBOS geen of pas na lange tijd antwoord op hun vragen. Zowel de interne als externe communicatie verliep het afgelopen jaar erg moeizaam, zo bleek uit de vele reacties op Facebook. Hierdoor liepen de emoties soms hoog op en leden gingen zich afvragen wat ANBOS nu precies voor de leden betekende. Een teken dat de branchevereniging de laatste jaren de aansluiting met de leden lijkt te verliezen? Nu is het natuurlijk allemaal niet zo heel eenvoudig. ANBOS heeft te maken met een gemêleerde ledenkring, verschillende belangen, vele stakeholders en een sterk veranderende markt. Dat vraagt om stevige bestuurders die over de juiste competenties beschikken.
De juiste vrouw op het juiste moment?
Na een roerige verkiezingsperiode is vandaag op de Algemene Ledenvergadering Jantine van ’t Klooster officieel benoemd als voorzitter van ANBOS. Met Jantine heeft ANBOS naar mijn idee een deskundige, enthousiaste vrouw binnengehaald. En ze heeft veel dingen mee: ze is een ondernemer, ze heeft kennis van huid en ze heeft ervaring als bestuurder van het Huidfonds.
Jantine komt ook op het juiste moment. De schoonheidsbranche is op dit moment niet bepaald rustig en ANBOS heeft net een turbulente periode afgesloten, waarbij tijdrovende zaken als de ipl- en laserkwestie de aandacht (te) veel hebben afgeleid van andere strategische zaken. Er moet nu weer worden nagedacht over de koers die ANBOS wil en kan varen. En zelfs haar leeftijd heeft ze mee: jeugdig enthousiasme, maar wel met genoeg bestuurservaring om als nieuwe voorzitter om het verschil te kunnen maken.
Wat mogen we verwachten?
De nieuwe voorzitter lijkt dus in ieder geval over de juiste papieren te beschikken. Maar er ligt behoorlijk wat werk op haar bordje. Ik was benieuwd hoe ze ‘in het echt’ is en hoe ze denkt om deze klus aan te pakken en waar haar prioriteiten liggen. En dus heb ik haar gebeld. Jantine bleek al volop bezig met de voorbereiding op haar nieuwe baan en wilde graag mijn vragen beantwoorden. Dat is fijn. Geen ingewikkelde omwegen en procedures, gewoon even bellen en meteen duidelijkheid.
Op dit moment is ze vooral aan het inventariseren wat er leeft. In de eerste plaats gaat daarbij haar aandacht uit naar de mensen die nu (dagelijks) voor ANBOS werken zoals het bestuur en de mensen op het ANBOS-kantoor. Wat zijn de werkzaamheden die deze mensen voor ANBOS doen en sluit dat voldoende aan bij wat de leden willen?
Ze weet ook dat er onder leden ontevredenheid heerst. In de komende weken wil ze te weten komen wat er precies leeft. Ze wil graag het gesprek met de leden aangaan: wat willen zij van ANBOS? Waar kan ANBOS de leden mee helpen? Iedereen die zich betrokken voelt bij de branche en ideeën heeft hoe het beter kan, kan haar gewoon bellen of mailen. Heb ik ook gedaan, je krijgt gewoon antwoord.
Op de iets langere termijn gaat ze kijken op welke manier er beter samengewerkt zou kunnen worden met externe partijen. Voordat ze de gesprekken aangaat wil ze zich eerst wat verder verdiepen in de opleidingen en de samenwerking met andere partijen in de branche zoals huidtherapeuten en medisch specialisten in kaart brengen. Dat kost wel wat meer tijd.
In januari 2018 is er een dagje op de hei gepland om met het bestuur en team de stip aan de horizon te bekijken. Waar staat ANBOS voor en wat gaat ANBOS doen om de schoonheidsspecialist weer trots te maken op haar vak? Dit is mijn visie op de schoonheidsbranche.
Niet achteromkijken, niet meer zeuren, maar vooruit met ANBOS
Er gaat dus een frisse wind waaien bij ANBOS. Jantine is ervan overtuigd dat je als brancheorganisatie toegevoegde waarde moet hebben. Ze wil dicht op de leden zitten, weten wat de leden bezighoudt. Ze wil een sterkere verbinding maken met de leden.
Wat zou jij dan kunnen doen? Je kunt haar helpen door haar te vertellen op welke manier ANBOS haar dienstverlening kan verbeteren. Wat verwacht jij van ANBOS voor jouw lidmaatschapsgeld? Ik denk dat het goed is als we stoppen met zeuren, maar ANBOS op een constructieve wijze helpen om dit doel te bereiken. Niet achteromkijken maar vooruit. Er gebeurt weer wat, er wordt gewerkt aan de schoonheidsbranche.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!