Inclusiviteit en diversiteit in beauty
Inclusiviteit en diversiteit
Laten zien wie je bent, met de vrijheid om jezelf uit te drukken hoe jij dat wilt. Voor veel mensen is diversiteit en inclusiviteit een no-brainer, ook als het om beauty gaat. Toch zijn inclusiviteit en diversiteit al jaren veelbesproken onderwerpen in de schoonheidsbranche. Veel vrouwen herkennen zichzelf niet meer in de stereotype schoonheidsidealen of de perfecte vrouw die in commercials te zien is. Het is belangrijk dat het schoonheidsbeeld dat ons van alle kanten wordt opgedrongen, verder open te trekken om tot een nieuwe standaard voor een authentiekere, diversere en inclusievere voorstelling van vrouwen te komen. Toch blijkt het een grote uitdaging om dit in de praktijk te brengen,
Voorbeeld: gewoon HEMA
HEMA vindt dat inclusiviteit en diversiteit de aandacht verdient. De maatschappij is divers, dus de mensen die HEMA laat zien, zijn dat net zo goed. Hema wil de stap maken naar een inclusiever, realistisch en herkenbaar beeld. Een productcategorie waar in dat opzicht nog een belangrijke stap gezet kan worden, is beauty. Daarom verandert HEMA aan het begin van de Pride Week permanent de winkelcommunicatie op de afdeling beauty naar een inclusiever beeld, die onze diverse maatschappij zo goed mogelijk laat zien. Zo wil HEMA een veilige omgeving creëren waar klanten kunnen vragen, uitzoeken en ontdekken, zodat zij zichzelf ook buiten de winkels in al hun kleuren kunnen tonen.
Hey Pride
HEMA vindt het belangrijk dat niet alleen klanten, maar ook collega’s zich altijd welkom, begrepen en gezien voelen. Het afgelopen jaar heeft HEMA ‘hey Pride’ opgericht, een organisatie bestaande uit winkel-, distributiecentrum- en kantoor-collega’s, die fungeert als klankbord voor collega’s. Het COC, een belangenorganisatie die zich inzet voor de belangen van de LHBTQI+ gemeenschap, heeft hierin een belangrijke consulterende functie. HEMA steunt jaarlijks de GSA’s (Gender & Sexuality Alliance) van het COC, met haar Pride campagnes. Daarnaast is HEMA onderdeel van verschillende externe afspraken en organisaties, om ook zoveel mogelijk van anderen te leren.