De schoonheidsspecialist kan meer dan de consument denkt
Marketing en gewenst imago van de schoonheidssalon
Wat doet de schoonheidsspecialist en waar staan ze voor? In Nederland zijn er duizenden schoonheidssalons en die adverteren vaak alleen in hun eigen verzorgingsgebied, dus lokaal. Daarnaast is de verscheidenheid van de schoonheidsspecialisten enorm, de ene schoonheidsspecialist is de andere niet. Dat is een belangrijke reden waarom er bij de “gemiddelde” consument geen duidelijk beeld bestaat van wat een schoonheidsspecialist nu eigenlijk precies doet.
Er is dus een grote diversiteit aan beauty professionals en even grote hoeveelheid aan schoonheidsbehandelingen. Er wordt steeds vaker apparatuur in de salon gebruikt, er zijn (medische) bijscholingen en de kwaliteit van de huidverzorgingsproducten neemt toe. De grenzen van het vak schoonheidsspecialiste zijn niet meer gemakkelijk aan te geven: de consument bereikt steeds betere resultaten en dit gaat veel verder dan alleen huidverzorging. Het vak van schoonheidsspecialist is door de jaren heen steeds professioneler geworden en de huidzorg is naar een hoger niveau getild. Is de consument er zich van bewust dat de de schoonheidsspecialiste meer kan dan alleen op traditionele wijze de huid verzorgen (crèmepje, maskertje)?
De Huidprofessional
Om dit doel te bereiken is er op 14 januari 2019 de nieuwe vereniging “DE HUIDPROFESSIONAL” opgericht. Initiatiefnemers zijn 3 schoonheidsspecialisten: Gea de Haan van Skin Perfect uit Heerhugowaard, Brigitte Gregoor van Lifestyle to b. uit Terborg en Wynanda van Duijn van Mooi by Wynanda uit Katwijk aan Zee. De initiatiefnemers zijn er van overtuigd dat de combinatie van huidzorg en aandacht voor de mens in de toekomst een nog grotere rol gaat spelen. Dat vraagt om meer promotie van de schoonheidssalon. Als gediplomeerd schoonheidsspecialist wil je je klanten immers verzekeren van kwaliteit, en aangeven dat je meer kunt dan huidverzorging? Maar hoe pak doe je dat dan? Dat is de rol die de nieuwe vereniging “De Huidprofessional” wil gaan invullen. Zij gaan er voor zorgen dat consumenten online (ook via social media) benaderd worden met diverse reclame-uitingen. Het doel hiervan is om bekend te maken bij de consument wat de schoonheidsspecialist voor haar kan betekenen. Het ultieme doel is natuurlijk om deze klanten in de stoel van De Huidprofessional te krijgen. Alleen gediplomeerde schoonheidsspecialisten kunnen zich bij de vereniging aansluiten en gebruik maken van de reclame-uitingen van De Huidprofessional. Er wordt ingehaakt op feestelijke momenten, seizoenen, enz. Meer informatie en aanmelden kan via de website: www.dehuidprofessional.nl
Als marketing specialist vind ik het een goed initiatief dat de marktpositie van gediplomeerde schoonheidsspecialisten wordt aangescherpt waardoor er een eenduidiger imago van de huidprofessional bij de consument zal ontstaan en de consument weet wat daar te halen valt.
Versterk je marktpositie en trek nieuwe klanten aan
Het is goed om je aan te sluiten bij een professionele brancheorganisatie zoals De Huidprofessional. Maar daarnaast is het als ondernemer ook belangrijk om in te spelen op de trends en ontwikkelingen in de schoonheidsbranche?
Ik ben er van overtuigd dat een onderscheidende marktpositie het fundament is om zowel offline als online succesvol te zijn. Om jouw unieke boodschap goed over te kunnen brengen is het belangrijk om te weten waar jij als ondernemer | bedrijf | merk voor staat. Wat heb jij te bieden aan producten en diensten? Wat doe jij anders of beter dan jouw concurrenten? Speciaal voor bedrijven in de health, food, beauty en wellnessmarkt heb ik een marketing stappenplan ontwikkeld om online de klanten aan te trekken die bij jouw merk | bedrijf passen.
Mijn aanpak zorgt voor meer naamsbekendheid, een betere vindbaarheid op internet en brengt je in contact met nieuwe potentiële klanten. Lees hier meer over marketing voor vak professionals met een eigen praktijk.