Online bestedingen in health en beauty stijgen. Dus een webshop beginnen?
De totale bestedingen aan health en beauty (online + offline) stegen in het eerste kwartaal van 2017 met 5,5% ten opzichte van het 1e kwartaal 2016. De online bestedingen aan health en beauty stegen in die periode met 52%. Hieruit kunnen we afleiden dat het online kanaal een veel belangrijkere rol is gaan spelen binnen dit segment. Deze trend zagen we ook al in de bestedingen van cosmetica. Opvallend hierbij is wel dat het aantal online kopers in de totale markt voor het eerst in jaren is gedaald (-1%).
Betekent dit dan dat je als professional een eigen webshop moet beginnen?
Allereerst doe je er een webshop niet zomaar naast. Het kost veel tijd, geld en energie om een webwinkel op te zetten en te onderhouden, zeker als je het volledig in eigen beheer doet. Zorg er voor dat je naast het uitoefenen van je vak in je praktijk ook dagelijks voldoende tijd inruimt voor de ontwikkeling en het bijhouden van je webshop. Als je denkt dat alles ‘automatisch’ gaat dan zal je webwinkel nooit een succes worden.
De huidige online beauty- en health markt wordt beheerste door een aantal grote, gevestigde spelers die hun assortiment steeds verder uitbreiden. Denk hierbij niet alleen aan beauty- en health merken, maar ook aan Zalando, Bol.com en fysieke winkels als Douglas en Ici Paris. Zij profiteren met hun webshops van de schaalvoordelen. Een webshop biedt vooral kansen als je je op een specifieke nichemarkt richt, omdat je dan je naam kunt versterken als expert.
Kosten versus opbrengsten van een webshop
Het feit dat je een webshop hebt is nog geen garantie dat je ook echt veel verkopen gaat realiseren. Je webshop zal continu onder de aandacht moeten zijn van jouw potentiële doelgroep om maximaal succes te hebben. Om je verkopen te stimuleren is om eerst vertrouwen te winnen voor je webshop en te adverteren, bijvoorbeeld via Facebook of Adwords. Daarvoor is marketingbudget nodig.
Net als bij een fysieke vestiging zijn er aan een webshop kosten verbonden om deze draaiende te houden. Denk bijvoorbeeld aan de hosting van je webshop, het up-to-date houden van de content op je website, mogelijke softwarelicenties en betaalmogelijkheden die je aanbiedt. Daarnaast zal jouw webshop na een aantal jaren weer vernieuwd moeten worden om te blijvend te kunnen voldoen aan de wensen van de consument,
Ook bij een webshop rekenen klanten op een goede service. Zo rekenen ze op een snelle reactie op e-mails die zij naar jou versturen, willen ze dat de producten snel geleverd worden en eventuele problemen direct worden opgelost. Het is dus van belang dat je continu bereikbaar bent voor jouw klanten. En dat is lastig als je de hele dag werkt in je praktijk of salon.
Daarnaast moet je goed uitrekenen wat een webshop je oplevert. Wat is de gemiddelde marge op je productverkopen en hoeveel producten denk je te gaan verkopen? Of zie je het vooral als service naar jouw bestaande klanten die online producten kunnen (bij) bestellen?
Dus? Wel of geen health en beauty webshop?
Ik wil je echt niet afschrikken om naast je praktijk een webshop te beginnen, maar jou vooral waarschuwen voor de tijd en kosten die daarmee gepaard gaan. Als het voor jou voldoende oplevert dan is dat natuurlijk geen enkel probleem.
Er zijn ook professionals die kiezen voor een nauwe samenwerking met hun leverancier als het gaat om de producten die ze ook in de praktijk zelf verkopen. Jij krijgt dan een bepaalde vergoeding voor elk product dat via jouw bedrijf verkocht wordt. Maar wie is de eigenaar van de klantdata? Zijn die van jou of van je leverancier? En hoe is dat juridisch geregeld?
Twijfel je of een webshop iets voor jou is? En of je er voldoende rendement uit zult halen? Neem dan contact met mij op.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!