Minderheid van Nederlandse schoonheidssalons heeft goede website
Telefoonboek.nl onderzocht het aantal werkende websites van beautyprofessionals in Nederland. In totaal werden 25.322 bedrijven onderzocht op een werkende website die bij Telefoonboek.nl geregistreerd staan in de categorie ‘schoonheidssalon’. Van deze ondernemingen zijn er echter slechts 13.000 economisch actief. De onderzochte ondernemingen in het bezit van een URL, maar zonder werkende website als ‘niet werkend’ meegeteld. Uiteindelijk bleek bij 6.396 schoonheidssalons sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 49% van alle economisch actieve schooonheidssalons. Wel is het aannemelijk dat een gedeelte van de schoonheidssalons zonder werkende website online actief is via social media of online te vinden is via een bedrijfsvermelding.
Online informatie vinden
Een bezoek aan de schoonheidsspecialiste is voor veel mensen een verwenmoment dat niet wekelijks plaatsvindt. Voordat een afspraak wordt gepland bij een schoonheidssalon is het dus van belang om een salon te vinden die voldoet aan wensen. Om een geschikte schoonheidssalon te vinden, gaan veel mensen online op zoek naar een schoonheidssalon met een goede prijs / kwaliteitverhouding. Maar bieden Nederlandse schoonheidssalons online deze informatie aan waar mensen naar op zoek zijn en spelen zij in op deze online behoeftes? Vaak hebben ze wel een mooie website, maar geen nieuwe klanten.
Volgens Ronny Oonk, manager van Places Websites zijn er voor Nederlandse schoonheidssalons nog veel kansen op het gebied van online vindbaarheid. “Zeker voor de kleinere en zelfstandige schoonheidssalons kan het hebben van een goede website een groot verschil maken. Zo kunnen schoonheidssalons een overzicht geven van behandelingen, prijslijsten en kunnen zij reviews tonen van tevreden klanten. Het vermelden van deze informatie op een bedrijfsinformatie kan daarmee bijdragen aan het werven van nieuwe klanten. Hopelijk zijn deze resultaten dan ook een eyeopener voor schoonheidssalons zonder werkende website”
Werkende websites wel bijna altijd responsive
Naast het hebben van een werkende website, is er ook gekeken naar responsiveness. Wanneer een website responsive is, beweegt de webpagina automatisch mee met de schermgrootte van het apparaat waarop deze getoond wordt. Dit zorgt ervoor dat de leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid intact blijft voor zowel desktop als mobiel en tablet. In tegenstelling tot het lage percentage van werkende websites, bleek 92% van het aantal werkende websites ook responsive te zijn. Dit percentage van schoonheidssalons lijkt zich daarmee bewust te zijn van huidige online ontwikkelingen en de voordelen die daaraan gebonden zijn.
Een voordeel van een responsive design is de hogere relevantie voor bezoekers. Wanneer een website gebruiksvriendelijk is voor elk apparaat, zullen bezoekers de website langer en vaker bezoeken. Mede door de verhoogde relevantie, worden deze websites eerder getoond in zoekmachines zoals Google.
Klanten werven via jouw website en social media
Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak. Kies voor een onderscheidende propositie van jouw praktijk en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.
Speciaal voor professionals met een eigen praktijk hebben we hiervoor een nieuwe aanpak ontwikkeld. Samen bedenken we hoe we jouw doelgroep kunnen bereiken en hoe je daarvoor jouw website en social media in kunt zetten. Als we dit goed doen hebben we voor dit plan maar 1 A4 nodig. Vervolgens leer ik je de fijne kneepjes van mijn vak om jou te helpen om je praktijk meer bekendheid te geven en meer nieuwe klanten te werven. Lees hier meer over marketing voor vak professionals met een eigen praktijk.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!