online personalisatie

ICI PARIS XL zet online gepersonaliseerde marketing in

ICI PARIS XL is een parfumerie met in totaal 268 filialen, verspreid over Nederland, België, Luxemburg en Duitsland. Het assortiment bevat cosmetica-artikelen, parfums en huidverzorgingsproducten. Naast een persoonlijk advies tijdens het online shoppen, zet de winkelketen nu ook in op online personalisatie om meer relevante en persoonlijke online ervaringen te bieden aan individuele gebruikers. “We willen personalisatie bieden die gericht is op onze klanten op microniveau, waarbij we het beste van kunstmatige intelligentie en moderne technologie gebruiken in onze marketingstrategie” vertelt Harold Simonart, E-commerce Manager Benelux bij ICI PARIS XL. Gepersonaliseerde marketing, ook bekend als één-op-één marketing of individuele marketing, is een marketingstrategie waarbij bedrijven gebruikmaken van data-analyse en digitale technologie om geïndividualiseerde berichten en productaanbiedingen te leveren aan huidige of potentiële klanten. Voor dat doel maakt ICI Paris XL gebruik van marketing technologie software van Insider.

Microsegmentatie van gebruikers

Het Growth Management Platform (GMP) van Insider maakt gebruik van een enkele data hub, koppelt consumenten en merken en geeft een gepersonaliseerde ervaring op relevante momenten en plekken in het oriëntatie- en aankoopproces.  Hiermee stelt Insider de marketing teams van ICI PARIS XL in staat om op maat gemaakte, meer relevante en zinvolle customer journeys in te richten door middel van microsegmentatie van gebruikers.  De geavanceerde microsegmentatie mogelijkheden stellen marketeers in staat om gepersonaliseerde trajecten te leveren voor internet, mobiel internet, mobiele apps en advertentiekanalen.

Hogere conversie en bestelwaarde

Samen met Insider heeft het marketingteam van ICI PARIS XL al een stijging van 36% bereikt in de gemiddelde bestelwaarde en een aanzienlijke verbetering van de conversie ratio door gebruik te maken van krachtige overlays. Een goed voorbeeld daarvan zijn de zogenaamde ‘Exit Intent On-site Messages’, die moeten voorkomen dat gebruikers vertrekken tijdens het bezoek aan de site en het daadwerkelijke bestelproces. Beide teams kijken ook naar CRM-integratie mogelijkheden om de conversie en de gemiddelde bestelwaarde verder te optimaliseren.  Insider gaat nog een stap verder en zorgt dat het platform eenvoudig te implementeren en te gebruiken is, waardoor complexe integraties en afhankelijkheid van IT-teams overbodig wordt. Dat resulteert in meer efficiëntie en geen marketing verspilling.

Data gedreven marketing

Data gedreven marketing is het gebruiken van verkregen data om een beter beeld te schetsen van je bezoekers. Met behulp van data uit een website-analyse kun je analyseren wie je klanten nu zijn en waar ze naar op zoek zijn. Met die informatie kun je jouw website verbeteren door  je (potentiële) klanten beter te bedienen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanpassen of vervangen van content.

Voor het optimaliseren van websites of werven van nieuwe klanten maak ik vaak gebruik van Google Analytics. Hiermee kun je zien hoe je website en social media presteren en aan welke knoppen je moet draaien om dit te optimaliseren. Wil je hier meer over weten? Vul de quickscan in, dan neem ik snel contact met je op.