Duurzame cosmetica: waar staan we?
Wat is duurzame cosmetica?
Duurzaamheid is een breed begrip, maar het komt er in het kort op neer dat in een duurzame wereld mens (People), milieu (Planet) en economie (Profit) met elkaar in evenwicht zijn, zodat we de aarde niet uitputten.
Duurzame cosmetica gaat dan ook veel verder dan bijvoorbeeld enkel biologische ingrediënten gebruiken of ‘Blue Beauty”. Om een weg te vinden door het oerwoud dat duurzaamheid is, hanteren veel bedrijven de Sustainable Development Goals (Duurzame Ontwikkelingsdoelen) van de Verenigde Naties (SDGs). Deze 17 doelen zijn opgesteld als een blauwdruk voor vrede en welvaart voor mens en planeet, nu en in de toekomst.
Wat doet de cosmeticasector aan duurzaamheid?
De Sustainable Development Goals (SDGs) zijn gesteld voor 2030, en met de implementatie hiervan helpen cosmeticabedrijven mee de wereld een betere plek te maken in 2030. In de cosmeticasector wordt via een verscheidenheid aan initiatieven al hard gewerkt aan verduurzaming. Deze initiatieven kunnen bedrijfsspecifiek, sector-breed of zelfs sector-overschrijdend zijn. Daarom heeft de NCV onlangs het platform steedsduurzamer.nl gelanceerd. Op deze website vind je een overzicht van duurzaamheidsiniatieven van de cosmeticaproducenten en leveranciers. Hier is hier te zien wat de sector al heeft bereikt en welke toekomstige doelstellingen er zijn. De initiatieven van de industrie die op de site zijn uitgelicht zijn ook te vinden aan de hand van de SDGs waar zij aan bijdragen.
De implementatie van de SDGs gaat bijvoorbeeld via:
- Het verduurzamen van de productverpakkingen
- Zorgen voor eerlijke levensomstandigheden bij winning van cosmetica-ingrediënten
- Hernieuwbare energie gebruiken in het productieproces
- De positie van vrouwen in het bedrijfsleven en in de wetenschap verbeteren
- Meewerken aan nieuwe duurzamere consumptiesystemen voor cosmetica
- Het conserveren van beschermde plantsoorten.
Wil je weten hoe je duurzaamheid kunt integreren in je eigen onderneming? Lees hier meer over een duurzame schoonheidssalon.
Sparren over duurzame cosmetica, purpose marketing of andere trends in cosmetica?
ls ondernemer zet je (online) marketing in om te groeien. Heb je het idee dat het beter kan? Dat je kansen laat liggen? Zoek je iemand die verstand heeft van health, food, beauty en wellness waarmee je kunt sparren? Ben je toe aan een marketingprofessional die naar jouw verhaal luistert, jouw persoonlijke situatie en bedrijf in overweging neemt en een advies geeft waar je wat aan hebt?
Ik help bedrijven met hun (online) marketingstrategie en -uitvoering, met als doel het veroveren van een onderscheidende (online) marktpositie en een maximaal rendement op het marketingbudget. Ik denk niet alleen met je mee, maar help je desgewenst ook bij de uitvoering van je plannen. Interesse? Vraag vrijblijvend een quickscan aan.