doelgroep vrouwen bereiken perfecte plaatje

Doelgroep vrouwen bereiken? Het perfect plaatje is niet geloofwaardig

Doelgroep vrouwen bereiken

Wil je de doelgroep vrouwen écht bereiken? Uit recent onderzoek van Max Factor blijkt dat een groot deel van de vrouwen zich onvoldoende herkent in het beeld  dat door de schoonheidsindustrie van hen wordt neergezet.  Vrouwen willen er goed uitzien, maar het beeld van de vrouw dat in reclames wordt gebruikt is té perfect.  De vrouwen in make-up advertenties lijken in staat om alle ballen in de lucht te houden (kinderen, familie, relatie, werk), terwijl ze er altijd zowel het huis als de make-up er onberispelijk uit blijft zien.  Helaas is de werkelijkheid anders, en dat weten vrouwen, en zeker de  millennials, maar al te goed. We zijn niet perfect!

doelgroep vrouwen bereiken

Vrouwen worden geïnspireerd door andere echte vrouwen

Max Factor ondervroeg in 2017 wereldwijd 26.000 vrouwen in de leeftijd van 25-55 jaar om meer inzicht te krijgen in hun relatie tot de beauty- en cosmetica-industrie.  In dit onderzoek ontdekte Max Factor dat 81% van de vrouwen zich laat inspireren door andere vrouwen in hun vrienden- en familiekring in plaats van modellen of beroemdheden. In het algemeen vinden vrouwen dat schoonheid een mix is van uiterlijk, persoonlijkheid en natuurlijk charisma in plaats van alleen een ‘perfect plaatje’. 88% van de ondervraagden vindt dat de huidige reclame binnen de schoonheidsindustrie niet het ware karakter van vrouwen vertegenwoordigd. Aan de andere kant denkt 10% dat ze wel vertegenwoordigd worden en 17% vindt dat de reclame die ze regelmatig bekijken nogal ambitieus is.

Max Factor heeft met dit onderzoek een generatie vrouwen geïdentificeerd die teleurgesteld zijn in de cosmeticabranche en heeft besloten om de spotlights op deze vrouwen te richten in een nieuwe You X Max Factor campagne: “We are calling for a new era of beauty. There’s a whole generation of women who feel their live experiences have made them more beautiful, yet this definition of beauty is nowhere to be seen. So, it’s not surprising that only 17% of women think that beauty advertising is aspirational. With tis we unveil our new and collaborative campaign: You X max factor”.

Vrouwen weten wie ze zijn, waar ze voor staan en wat ze willen

De vrouwen die hebben deelgenomen aan de enquête hadden een gevarieerde achtergrond: sommigen hadden gezinnen, sommigen waren vrijgezel, sommigen hadden gereisd en sommigen hadden enorm carrièresucces.   Deze vrouwen weten wie ze zijn en waar ze voor staan en zijn niet geïnteresseerd in het transformeren van zichzelf of het nabootsen van de stijl van iemand anders. Ze zijn zelfverzekerd willen gewoon op de beste versie van zichzelf zijn. Cosmetische ingrepen , botox en fillers zijn onder hoogopgeleiden al lang geen taboe meer.  50-Plussers vinden het belangrijker om gezond en vitaal oud te worden.

Ik ondersteun het idee dat vrouwen worden aangemoedigd om zichzelf te zijn en ik vind dat dit beeld veel beter past bij het huidige tijdsbeeld dan de cosmeticacampagnes die niet geloofwaardige resultaten claimen of die refereren aan de schoonheid van vrouwen in “Hollywood” of BN-ers.

Doelgroep vrouwen online bereiken?

Of je nu reclame wil maken voor je schoonheidssalon of voor een medische kliniek of praktijk, het is belangrijk dat je weet wie je doelgroep is en waar ze (online) te vinden zijn. Gebruik foto’s van echte vrouwen in je campagnes, dat spreekt aan. Bovendien onderscheid je je daarmee van de gephotoshopte stockphoto’s die door veel cosmeticamerken gebruikt worden.

Facebook is erg streng als het om beeldmateriaal voor beauty-advertenties gaat.  Deze mogen geen afbeeldingen bevatten met voor-en-na-afbeeldingen of afbeeldingen waarop onverwachte of onwaarschijnlijke resultaten worden weergegeven. Advertentie-inhoud mag geen negatieve zelfbeelden impliceren. Houd hier bij het opzetten van een Facebook campagne rekening mee. Uiteraard help ik je graag.

Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak. Kies voor een onderscheidende propositie van jouw praktijk en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.

Speciaal voor professionals met een eigen praktijk hebben we hiervoor een nieuwe aanpak ontwikkeld. Samen bedenken we hoe we jouw doelgroep kunnen bereiken en hoe je daarvoor jouw website en social media in kunt zetten. Als we dit goed doen hebben we voor dit plan maar 1 A4 nodig. Vervolgens leer ik je de fijne kneepjes van mijn vak om jou te helpen om je praktijk meer bekendheid te geven en meer nieuwe klanten te werven.  Lees hier meer over marketing voor vak professionals met een eigen praktijk.

 

1 antwoord
  1. Beautilina.nl
    Beautilina.nl zegt:

    Gelukkig prikken steeds meer vrouwen daar doorheen. Op social media kun je het inderdaad vergeten. Foto’s van echte ervaringen doen het vaak beter. Het geeft ook de atmosfeer van de gelegenheid beter weer.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *