Overname cosmeticamerken uit professionele schoonheidsbranche
Cosmeticamerken in professionele schoonheidsbranche worden overgenomen
Cosmetica merken die exclusief aan de professionele schoonheidsbranche leveren worden steeds vaker overgenomen. Vandaag maakte Care Cosmetics bekend dat het cosmeticamerk Pascaud zal worden toegevoegd aan haar portfolio. Duco van Keimpema: “Care Cosmetics is hiermee naast cosmeticadistributeur in de Benelux, nu ook mede-eigenaar van het cosmeticamerk Pascaud en dat is een prachtige aanvulling op onze huidige portfolio met 21 merken. Pascaud past bij ons omdat wij naast distributeur, ook een eigen merk in huis wilden hebben. Door het zelf ontwikkelen van producten en technieken die de werking ondersteunen, verstevigen we onze positie in de beautybranche. Met founder Mardge Pascaud als businesspartner kunnen we nog meer innovaties en know how delen. Door deze stap heeft Care Cosmetics voor het eerst een eigen merk in huis”. Door de samenwerking verwacht Duco de bovenkant van de schoonheidsspecialistenmarkt in de Benelux nog beter te kunnen bedienen en ook internationaal een strategie uit te zetten.
Cosmeticamerk Pascaud
Sinds 2000 ontwikkelde Pascaud Beauty Innovations eigen behandelconcepten en producten die onder te verdelen zijn in vier pijlers: cosmetica, voedingssupplementen, apparatuur en make-up. Mardge Pascaud: “De kennis van ons bedrijf zit in research en product- en merkontwikkeling en daar ligt ook mijn kracht. We hebben Pascaud een prominente plek in de salonwereld gegeven, en het is tijd voor the next level. Op de wensenlijst stond ons merk te laten groeien en nog meer te innoveren. Daarom zochten we een sterke partner die ons merk commercieel een boost geeft maar ook inhoudelijk meer impact genereert. Zowel Duco als ik geloven in synergie en door de sterke punten van onze bedrijven samen te voegen, krijg je het beste van twee werelden”. Het in Maaseik (B) gevestigde bedrijf blijft bestaan als locatie voor research en ontwikkeling en de flagshipstore in Antwerpen houdt ook haar identiteit. De groothandelsactiviteiten verhuizen naar Care Cosmetics in Barendrecht. Alles onder de vlag Pascaud Care BV (een nieuwe B.V in de holding).
Waarom worden sterke cosmeticamerken overgenomen?
De overname van Pascaud door Care Cosmetics is vergelijkbaar de overname van hannah SIRC door ELHA Cosmetics BV in januari 2016. Door die acquisitie heeft Elha Cosmetics een belangrijke leverancier en partner op het gebied van schoonheidssalons aan haar organisatie toegevoegd.
Care cosmetics en Elha cosmetics leveren beiden zowel aan het retailkanaal als aan de professionele schoonheidsbranche. De overname van cosmetica merken voor de deze distributeurs / groothandels leveren voor deze organisaties de volgende voordelen op:
- Het versterkt het marktaandeel van de groothandel / distributeurs in de professionele schoonheidsbranche
- De groothandel / distributeurs halen kennis en know how van de professionele schoonheidsbranche in huis
- Het portfolio van cosmeticamerken van deze groothandels / distributeurs wordt aangevuld met een high end cosmetica merk dat bekend is en verkocht wordt door beauty professionals, Deze merken hebben hierdoor een professioneel imago.
- Door de overname hebben de groothandels / distributeurs toegang tot nieuwe markten. Zo kunnen ze bijvoorbeeld bestaande of nieuwe cosmetica merken uit het retailkanaal via de professionele schoonheidsbranche gaan verkopen of ze kunnen salonmerken via het retailkanaal gaan verkopen.
Gevolgen voor de beautyprofessional
Bij de keuze van een cosmeticamerk voor jouw salon spelen verschillende factoren een rol. Als je kiest voor samenwerking met grote partijen als Care Cosmetics of Elha Cosmetics, mag je erop rekenen dat zij hun cosmetica merken commercieel ondersteunen. Als je met deze groothandel / distributeurs samenwerkt krijg je merktrainingen, verkoop- en marketingondersteuning. Dat heeft voordelen omdat je kunt profiteren van de merkbekendheid van jouw cosmetica merk en hoef je minder tijd en geld te besteden aan de marketing van je eigen salon. Het nadeel van deze samenwerking is dat je hierdoor afhankelijker bent van het merk waarmee je werkt. Vergeet dan niet dat de toekomst van een salonmerk wordt bepaald door de fabrikant van dat merk.
Welk merk kies jij voor je schoonheidssalon?
Ben jij echter een zelfstandige beauty professional en wil jij zelf het merk zijn voor jouw eigen verzorgingsgebied ? Zorg dan dat je met je salon of praktijk een eigen unieke propositie ontwikkelt, dan ben je minder afhankelijk van het cosmeticamerk waar je voor gekozen hebt. Nadeel is dat je zelf meer aan de marketing van je salon zult moeten doen.
Speciaal voor professionals met een eigen salon of praktijk hebben we hiervoor een nieuwe aanpak ontwikkeld. Samen bedenken we hoe we jouw doelgroep kunnen bereiken en hoe je daarvoor jouw website en social media in kunt zetten. Als we dit goed doen hebben we voor dit plan maar 1 A4 nodig. Vervolgens leer ik je de fijne kneepjes van mijn vak om jou te helpen om je salon praktijk meer bekendheid te geven en meer nieuwe klanten te werven. Lees hier meer over marketing voor vak professionals met een eigen praktijk.
Waar je ook voor kiest, ik help je graag om de vindbaarheid en bekendheid van jouw schoonheidssalon online te vergroten. Vul de quickscan in, dan neem ik contact met je op voor de mogelijkheden hiervoor te bespreken.