cosmetica merk schoonheidssalon overname

Care Cosmetics neemt cosmeticamerk Pascaud over

Vandaag maakte Care Cosmetics bekend dat het cosmeticamerk Pascaud zal worden toegevoegd aan haar portfolio.  Duco van Keimpema: “Care Cosmetics is hiermee naast cosmeticadistributeur in de Benelux, nu ook mede-eigenaar van het cosmeticamerk Pascaud en dat is een prachtige aanvulling op onze huidige portfolio met 21 merken. Pascaud past bij ons omdat wij naast distributeur, ook een eigen merk in huis wilden hebben. Door het zelf ontwikkelen van producten en technieken die de werking ondersteunen, verstevigen we onze positie in de beautybranche. Met founder Mardge Pascaud als businesspartner kunnen we nog meer innovaties en know how delen. Door deze stap heeft Care Cosmetics voor het eerst een eigen merk in huis”. Door de samenwerking verwacht Duco de bovenkant van de schoonheidsspecialistenmarkt in de Benelux nog beter te kunnen bedienen en ook internationaal een strategie uit te zetten.

Pascaud Beauty Innovations

Sinds 2000 ontwikkelde Pascaud Beauty Innovations eigen behandelconcepten en producten die onder te verdelen zijn in vier pijlers: cosmetica, voedingssupplementen, apparatuur en make-up. Mardge Pascaud: “De kennis van ons bedrijf zit in research en product- en merkontwikkeling en daar ligt ook mijn kracht. We hebben Pascaud een prominente plek in de salonwereld gegeven, en het is tijd voor the next level. Op de wensenlijst stond ons merk te laten groeien en nog meer te innoveren. Daarom zochten we een sterke partner die ons merk commercieel een boost geeft maar ook inhoudelijk meer impact genereert.  Zowel Duco als ik geloven in synergie en door de sterke punten van onze bedrijven samen te voegen, krijg je het beste van twee werelden”.  Het in Maaseik (B) gevestigde bedrijf blijft bestaan als locatie voor research en ontwikkeling en de flagshipstore in Antwerpen houdt ook haar identiteit. De groothandelsactiviteiten verhuizen naar Care Cosmetics in Barendrecht. Alles onder de vlag Pascaud Care BV (een nieuwe B.V in de holding).

Waarom nemen Care Cosmetics en Elha cosmetics sterke merken uit het professionele kanaal over?

De overname van Pascaud door Care Cosmetics is vergelijkbaar de overname van hannah SIRC door ELHA Cosmetics BV in januari 2016. Door die acquisitie heeft Elha Cosmetics een belangrijke leverancier en partner op het gebied van schoonheidssalons aan haar organisatie toegevoegd.

Care cosmetics en Elha cosmetics leveren beiden zowel aan het retailkanaal als aan de professionele schoonheidsbranche. De overname van cosmetica merken voor de deze distributeurs / groothandels  leveren voor deze organisaties de volgende voordelen op:

  • Het versterkt het marktaandeel van de groothandel / distributeurs in de professionele schoonheidsbranche
  • De groothandel / distributeurs halen kennis en know how van de professionele schoonheidsbranche in huis
  • Het portfolio van cosmeticamerken van deze groothandels / distributeurs wordt aangevuld met een high end cosmetica merk dat bekend is en verkocht wordt door beautyprofessionals, Deze merken hebben hierdoor een professioneel imago.
  • Door de overname hebben de groothandels / distributeurs toegang tot nieuwe markten. Zo kunnen ze bijvoorbeeld bestaande of nieuwe cosmetica merken via de professionele schoonheidsbranche gaan of ze kunnen salonmerken aan het retailkanaal gaan verkopen.

Gevolgen voor de beautyprofessional

Bij de keuze van een cosmeticamerk voor jouw salon spelen verschillende factoren een rol. Als je kiest voor samenwerking met grote partijen als Care Cosmetics of Elha Cosmetics, mag je erop rekenen dat zij hun cosmetica merken commercieel ondersteunen. Als je met deze groothandel / distributeurs samenwerkt krijg je merktrainingen, verkoop- en marketingondersteuning. Dat heeft voordelen omdat je kunt profiteren van de merkbekendheid van jouw merk en hoef je minder tijd en geld te besteden aan de marketing van je eigen salon. Het nadeel van deze samenwerking is dat je hierdoor afhankelijker bent van het merk waarmee je werkt. Vergeet dan niet dat de toekomst van een salonmerk wordt bepaald door de fabrikant van dat merk.

Ben jij echter een zelfstandige beautyprofessional met een eigen, onderscheidende visie op de marketing van jouw salon? Wil jij zelf het merk zijn voor jouw eigen verzorgingsgebied? Zorg dan dat je een eigen unieke propositie ontwikkelt dan ben je flexibeler in de keuze van jouw merken. Nadeel is dat je zelf meer aan de marketing van je salon zult moeten doen.

Online marketing voor jouw schoonheidssalon

Waar je ook voor kiest, ik help je graag om de vindbaarheid en bekendheid van jouw schoonheidssalon online te vergroten. Vul de quickscan in, dan neem ik contact met je op voor de mogelijkheden hiervoor te bespreken.