Waar ging het mis bij cosmeticamerk Revlon en wat kun je er van leren?
Een mooie toekomst voor bedrijven en merken is niet altijd vanzelfsprekend, en al helemaal niet als de wereld om je heen continu verandert. Ook de behoefte van de klant verandert continu. Als bedrijf moet je elke dag begrijpen wat er in de hoofden van jouw klanten omgaat. Het cosmeticamerk Revlon, dat nu op het punt van faillissement staat, heeft naar mijn idee juist op dit gebied steken laten vallen.
Revlon was succesvol, maar de cosmeticamarkt veranderde
In de jaren ’50 en ’60 maakte Revlon een sterke groei door de inzet van actrices en supermodellen als ideale schoonheidsbeeld in televisiecommercials en tijdschriften. Daar waren ze heel succesvol in.
Maar de cosmeticamarkt is de afgelopen decennia voortdurend in beweging geweest. Schoonheidsidealen veranderden en de beloftes van cosmeticamerken kwamen onder druk te staan door de opkomst van plastische chirurgie. Het bereik van een jonge doelgroep via tv commercials nam af en de invloed van influencers nam toe. Met behulp van data en nieuwe technologieën als Augmented Reality (AR), Kunstmatige Intelligentie (KI) en Internet of Things (IoT) kunnen cosmeticamerken gepersonaliseerde marketing strategie inzetten en zo een betekenisvolle band met de klant opbouwen.
Feit is dat in elke markt de technologische en maatschappelijke veranderingen ons leven veranderen. Door deze innovaties komen er nieuwe mogelijkheden en klantbehoeften. Voorlopers in de markt leggen de lat voor iedereen hoger. Stilstaan is dan achteruitgaan, het is belangrijk dat je blijft bewegen.
Cosmetica marketing anno 2022
In de praktijk betekent dit dat bedrijven zich steeds moeten aanpassen aan nieuwe situaties op de markt. Naast de traditionele marketing strategieën kunnen bedrijven daar nu ook data, online media en technologie voor inzetten. Speel jij in op de veranderingen in de markt of blijf je bij je oude vertrouwde marketing aanpak?
Wil je precies weten waar het mis is gegaan bij Revlon? Lees dan de hele rapportage op Candid: https://www.candidplatform.com/en/news/market-news/marketing/the-demise-of-revlon-and-what-we-can-all-learn-from-it.html