zeemeeuw drone

Zeemeeuw drone poept zonnebrandcrème op onbeschermde kinderen

Een Duits reclamebureau creëerde een onlangs een campagne “Care from the Air” voor Nivea zonnebrandcrème. In de commercial is te zien hoe een team van ingenieurs een op afstand bestuurbare zeemeeuw ontwikkelt die op kinderen ‘jaagt’ die onbeschermd op het strand spelen. Met een UV Cam worden deze kinderen opgespoord en dan wordt de zeemeeuw drone er op afgestuurd. Deze poept vervolgens een lading zonnebrandcrème over de kinderen heen, die dat zelf kennelijk erg grappig vinden.

Campagne met zeemeeuw drone niet goed ontvangen

De campagne ‘Care form the Air’ werd ingestuurd voor het Cannes Lions International Festival of Creativity.  Daar bestempelde Sir John Hegart, een van de belangrijkste advertising experts van de wereld de campagne als ‘een van de het meest stomme ding dat hij ooit had gezien. Ook andere kenners noemen deze campagne een van de beschamendste creaties die een reclamebureau kan maken.  Volgens Adweek is de ‘Care from the air’ campagne ook door Nivea zelf afgewezen.

Jammer. Want de campagne speelt wel goed in op een actueel en belangrijk onderwerp: het voorkomen van huidkanker. Kinderen die verbrand raken door de zon lopen op latere leeftijd een veel groter risico op huidkanker. Iedereen snapt het belang van zonbescherming hierin, behalve degene die het het meest nodig hebben: de kinderen.

Alhoewel  de campagne niet goedgekeurd is door Nivea gaat hij ondertussen wel viraal via de social media. Hieruit blijkt maar weer eens dat je als merk echt niet meer alle uitingen over je merk onder controle kunt hebben of houden. Bekijk hier de video

Inspelen op de veranderingen in de markt

Houdt jouw bedrijf de ontwikkelingen in de markt bij of laat je kansen liggen? Als je inzicht hebt in wat er de externe bedrijfsomgeving gebeurt dan kun je voorkomen dat jouw bedrijf voor verrassingen komt te staan of dat je kansen te laat ontdekt.  Wil jij een betaalbare frisse blik op de trends en ontwikkelingen in de markt of niche waarin jij actief bent? Ik help je graag, laten we snel kennismaken met elkaar..