blue beauty

Trend – Blue Beauty

Op 8 juni vieren we de Wereld Oceaan Dag. Op deze dag staan we niet alleen stil bij al het moois wat de oceaan te bieden heeft, maar willen we ook aandacht vragen voor de kritieke positie van de oceanen in ons leven en de manieren waarop mensen kunnen helpen om de oceanen leefbaar te houden en het zeeleven te beschermen.

Oceanen vervuild met plastic

Helaas gaat het niet zo goed met de oceanen, zeeën en rivieren op aarde.  Onder meer op de stranden langs de kust en ook in de zee wordt plastic aangetroffen.  Diverse studies hebben aangetoond dat de overgrote meerderheid van plastic afval wordt gevormd door de afbraak van de zogenaamde macroplastics. Deze bestaan uit grote stukken plastic (bijvoorbeeld van flessen, tassen, verpakkingsmateriaal), maar het kunnen ook versnipperde stukken of hele kleine deeltjes zijn.

plastic in oceanenMicroplastics zijn alle stukjes kleiner dan een halve centimeter maar vaak zó klein dat ze niet meer zichtbaar zijn voor het blote oog. Daaronder vallen ook de microplastics die door fabrikanten bewust aan verzorgingsproducten of verf worden toegevoegd omdat ze een bepaalde functie vervullen. Die microplastics komen via het afvoerputje of anderszins gemakkelijk in het milieu terecht.

Elk jaar maakt de schoonheidsindustrie wereldwijd miljarden cosmeticaverpakkingen voor eenmalig gebruik. De overgrote meerderheid hiervan is gemaakt van nieuw plastic en kan  niet worden gerecycled. Zelfs schijnbaar veilige, milieuvriendelijke kartonnen verpakkingen kunnen verborgen plastic bevatten in de vorm van laminaten en kleefstoffen.

In discussies over vervuiling van de oceanen wordt cosmetica als mogelijk bron genoemd.  Uit een rapport van de Europese Commissie zijn de verschillende bronnen die bijdragen aan het plastic afval in zee in kaart gebracht. De potentiële bijdrage van cosmetica wordt geschat rond de 0,3% van al het plastic in het waterig milieu (Bron: NCV).

Blue beauty

Er is op dit moment een beweging gaande ‘die zich richt op de relatie tussen de schoonheidsindustrie, plastic afval en de gezondheid van beken, rivieren, baaien en natuurlijk de oceanen op onze planeet.  Deze beweging wordt ‘blue beauty’ genoemd. Je kunt het zien als een onderdeel van ‘green beauty’ maar hier ligt de focus op een en schonere en minder beschadigde oceaan. Door het verminderen van chemicaliën in cosmetica en het verminderen van plastic verpakkingen voor cosmeticaproducten zou de cosmetica industrie daaraan bij kunnen dragen.

Purpose marketing en cosmetica

Dankzij een stijgende vraag naar betekenisvolle merken willen steeds meer bedrijven een hoger doel nastreven voor een betere wereld. Dit doe je door je merk, organisatie, producten en diensten af te stemmen op de stijgende behoefte naar meer zingeving en het ondersteunen van de ‘Blue Beauty’ beweging is daar een mooi voorbeeld van. Een purpose-gedreven organisatie start meestal vanuit een innerlijke motivatie. Het management ziet de noodzaak in om het bedrijf en/of de cosmeticamerken maatschappelijk relevanter te maken.  Maar hoe word je een betekenisvol merk? Welke impact heeft dat op je organisatie?

Een mooi voorbeeld van een purpose gedreven organisatie is Lush. De organisatie profileert zich als een ‘campaigning company’ met als doel alle activiteiten bij te laten dragen aan de idealen van Lush.  Lush’ missie luidt: “Producten met de hand maken met alleen vegetarische ingrediënten en weinig tot geen conserveermiddelen.” Ook de eerste plasticvrije pop up cosmeticawinkel in Groningen speelt in op de behoefte dat de Nederlandse consument graag ‘plasticvrijer’ wil leven.

Helaas bestaan er ook bedrijven die zich duurzamer of ‘groener’ voordoen dan ze daadwerkelijk zijn.  Ze claimen te werken vanuit een purpose-gedreven denk- en werkwijze, maar ze nemen ondernemen geen concrete actie om de omschreven purpose waar te maken.  Zo zijn er cosmeticamerken die reclamecampagnes ontwikkelen waarbij het merk zich als purpose gedreven profileert. Maar als je gaat onderzoek of het waar is wat ze beweren blijkt dan later dat dit niet het geval is.
Dat noemen we purposewashing of greenwashing. T

Conclusie: als je als cosmetica merk je wil inzetten voor een betere wereld dan is dat natuurlijk een prachtige intentie. Maar zorg wel dat je je belofte ook daadwerkelijk waar kunt maken en aan kunt tonen. Anders werkt het eerder tegen je dan voor je.

Sparren over Blue Beauty, purpose marketing of andere trends in cosmetica?

ls ondernemer zet je (online) marketing in om te groeien. Heb je het idee dat het beter kan? Dat je kansen laat liggen?  Zoek je iemand die verstand heeft van health, food, beauty en wellness waarmee je kunt sparren?  Ben je toe aan een marketingprofessional die naar jouw verhaal luistert, jouw persoonlijke situatie en bedrijf in overweging neemt en een advies geeft waar je wat aan hebt?

Ik help bedrijven met hun (online) marketingstrategie en -uitvoering, met als doel het veroveren van een onderscheidende (online) marktpositie en een maximaal rendement op het marketingbudget. Ik denk niet alleen met je mee, maar help je desgewenst ook bij de uitvoering van je plannen. Interesse?  Vraag vrijblijvend een quickscan aan.