echte beautyprofessional

Ben je een échte beauty professional? Over het kaf en het koren.

Beauty professionals: wie zijn het en waar staan ze voor?

Gezien mijn werkzaamheden heb ik regelmatig zakelijk contact met schoonheidsspecialisten en andere ondernemers uit de schoonheidsbranche.  Helaas heb ik moeten constateren dat niet iedere beauty professional zich altijd even professioneel gedraagt.  En dat is lastig. Niet alleen voor mij, maar vooral ook voor het gros van de mensen in de beautybranche die zich wel professioneel gedragen. Ik hoor het vaker om me heen: “We moeten de professionele schoonheidsbranche naar een hoger niveau tillen”, “We zetten ons in voor de professionalisering van de branche”. Maar hoe kunnen we de schoonheidsbranche dan professionaliseren?

De meeste mensen denken bij een échte beauty professional aan iemand die voldoende vakkennis heeft, of die een bepaalde omzet uit zijn of haar salon, kliniek of praktijk haalt.  Ik vind deze definitie te beperkt.  Naar mijn idee beschrijft onderstaande definitie veel beter wat ik onder een échte professional versta:

“Een professional is iemand die ervoor kiest en zich erop toelegt om, met behulp van specialistische kennis en ervaring, klanten op een competente en integere manier steeds beter van dienst te zijn. Daarbij maakt hij/ zij gebruik van en draagt hij actief bij aan een community van medeprofessionals die het vak bij voortduring ontwikkelen (Ruijters & Simons, 2014)”.

Ben jij een échte beauty professional?

Laten we aan de hand van deze definitie eens kijken in welke mate ondernemers in de schoonheidsbranche zich professioneel gedragen.

  1. Hoe serieus neem jij jezelf en je werk?

Een hobby begint met een passie. Je doet namelijk iets wat je leuk vindt. Er is uiteindelijk weinig leukers dan je werk van je hobby maken. Want wie wil er nu niet de hele week bezig zijn met datgene waar je plezier aan beleeft? Wie zijn passie volgt, haalt daar niet alleen veel voldoening uit maar vooral ook het beste uit zichzelf.   Je hobby kan uitgroeien tot een onderneming, maar dan komen er andere zaken om de hoek kijken. Hoe kun je klanten werven, wat doe je aan lokale marketing, hoe staat het met de concurrentie? En hoe zie jij jezelf als ondernemer?
Helaas neemt niet iedere beauty professional zichzelf en haar werk even serieus. Ze kleineren zichzelf en hun werkzaamheden door het gebruik van de toevoeging “(t)je”. ik krijg vanavond een klantje, ik heb morgen een bruidje. Ik geef je een crèmepje, maskertje of scrubje… Waarmee je eigenlijk de boodschap overbrengt dat het ondernemerschap voor jou een uit de hand gelopen hobby is.

  1. Vraag jij een eerlijke prijs?

Als professional moet je iets te bieden hebben waar mensen voor willen betalen, een fatsoenlijk verdienmodel hebben.  Zorg dat je goed bent in je vak, klanten betalen voor wat je waard bent.  Voor je opleiding, je kennis en je ervaring.  Bedenk welke producten en diensten je gaat aanbieden en vraag daar een reële prijs voor.  En als het niet lukt om goed betalende klanten te vinden, dan zijn er helaas hobbyisten die hun prijs verlagen tot beneden kostprijsniveau of ze gaan lekker zwart een beetje bijklussen. Realiseer je wel dat zwart werken strafbaar is en dat je hier zeker niet actief bijdraagt aan een community van medeprofessionals die het vak wel een warm hart toedragen. Integendeel.

  1. Houd jij je vakkennis bij?

Een échte professional houdt zijn vak goed bij, volgt regelmatig trainingen en bijscholingen. Wil steeds beter worden. In de schoonheidsbranche kun je nog geen accreditatie punten verzamelen waarin je kunt aantonen dat je je vak beheerst, maar voor een échte beauty professional is dat niet de drijfveer. Die wil zichzelf in zijn vak blijven ontwikkelen en steeds beter worden.  Hoe serieus neem jij je vak? En in hoeverre leg jij je erop toe om je specialistische kennis en ervaring te blijven ontwikkelen? Heb jij ooit je diploma gehaald en vind je het wel goed zo? Stilstaan is achteruitgang. Ook voor de gehele schoonheidsbranche.

  1. Ga jij respectvol met je medeprofessionals om?

In de schoonheidsbranche wordt veel gepraat en veel naar elkaar gekeken. Als iemand op een Facebookgroep voor schoonheidsspecialisten een uitspraak doet die afwijkt van wat ‘iedereen’ vindt, dan komt het regelmatig voor dat er reacties komen van collega’s die niet bepaald respectvol met die vraag of mening omgaan.  Ik citeer: “Ben jij een beginnend schoonheidsspecialiste? Hoe durf je op onze facebookgroep dan van die domme vragen te stellen?” en “Heb jij via het LOI een opleiding gedaan? Dat noem je toch geen opleiding?” Kennelijk is er een groep collega’s die zich nogal snel aangevallen voelt. En wanneer er conflicten zijn gaat men eerder over elkaar praten dan met elkaar. In een branche waar mensen elkaar niet respecteren ontstaan eilandjes en subgroepen. En weg is het gemeenschappelijk belang van de community.

  1. Heb jij een eigen visie en sta jij ergens voor?

De markt van uiterlijke verzorging is groot en verandert snel.  Er komt een nieuwe tijd met nieuwe kansen en uitdagingen. Niet alleen schoonheid staat centraal in de praktijk, maar de relatie tussen schoonheid en positieve gezondheid, mentaal welbevinden en wellness en gezonde voeding wordt steeds vaker gelegd. .

Bestaat dé schoonheidsspecialist over 10 jaar nog?  Waar sta jij eigenlijk voor? Wat drijft jou? Dit betekent dat jij als beauty professional aan je potentiele klanten moet kunnen vertellen wat jou authentiek maakt. Dat vinden veel beauty professionals lastig. Want het is nogal wat om jezelf te benoemen als expert en je expertise te claimen. Want we zijn netjes opgevoed met de gedachte dat we vooral niet mogen opvallen. En dat je, als je normaal doet, dat je dan al meer dan gek genoeg bent.

Verbeter de schoonheidsbranche, begin bij jezelf

Het gevolg? We praten en discussiëren wat af in de schoonheidsbranche. Want we hebben het allemaal zo moeilijk.  En als het even niet goed gaat dan ligt dat aan minister van Volksgezondheid, aan de huidtherapeuten, aan de plastische chirurgen, aan de btw-verhoging, aan ANBOS, aan de beunhaas, aan de leveranciers die aan die beunhazen leveren, aan de consument die ons te duur vindt, aan iedereen …. Het lijkt soms wel alsof we met zijn allen hulpeloos wachten tot er iemand is die ons gaat redden.

Hoe kan iemand van jou gaan houden als je niet van jezelf houdt? Waarom wil je dat mensen wel jouw diensten afnemen als je niet bereid bent om te investeren in jezelf? Steek je hand eens in eigen boezem en kijk in hoeverre jij je zelf als een échte professional gedraagt. Voor mij ben je een échte beauty professional als je de 5 bovengenoemde vragen allemaal met ‘JA’ kunt beantwoorden. En hoe mooi zou het zijn als iedereen in de beautybranche zichzelf een échte beautyprofessial wil en kan noemen. Dat maakt de hele branche mooier, leuker en last but not least, professioneler!

Marketing voor échte beauty professionals

Beauty professionals hebben de kennis en ervaring om mensen letterlijk en figuurlijk beter in hun vel te laten zitten en te laten stralen. Dat zou de hele wereld mogen weten toch? Je hebt veel kennis en ervaring op jouw vakgebied en wil je graag dat dit door jouw potentiele klanten wordt (h)erkent.

De manier waarop je deze boodschap overbrengt aan jouw (potentiele) klanten is heel belangrijk. Want om nu zelf van de daken te gaan schreeuwen dat je de allerbeste bent werkt volgens mij eerder tegen je dan voor je. Op welke manier kun jij als ondernemer jouw autoriteit online uitdragen? Hoe kun je op een subtiele maar effectieve manier jouw meerwaarde vertalen naar een concreet aanbod zodat jouw doelgroep zich aangetrokken voelt tot jouw diensten?

Mijn visie: kijk goed wat er gebeurt in jouw markt en zet de behoefte van de klant centraal in jouw marketing aanpak. Kies voor een onderscheidende propositie van jouw praktijk en zorg dat je online zichtbaar bent. Want door online te laten zien waar je goed in bent, word je ook beter gevonden.

Daarom heb ik een nieuw innovatief marketing concept ontwikkeld om je hierbij te ondersteunen: Reset & Shine Online. Dit is een online marketing aanpak op maat voor jouw eigen praktijk.  De Reset en Shine online methode is gebaseerd op de 8 principes van marketing en de laatste trends in de schoonheidsbranche. Dat mixen en matchen we met jouw vakkennis, mijn kennis van online marketing en een benadering waarin jouw potentiële klant centraal staat.  Het resultaat is een lean en mean marketingplan dat je concrete handvatten geeft over de wijze waarop jij de klanten kunt aantrekken die bij je passen. Lees hier meer over marketing voor vak professionals met een eigen praktijk.

Ik draag graag bij aan de professionalisering van de schoonheidsbranche en werk graag samen met échte beauty professionals die goed zijn in hun vak. Dus als ik de échte beauty professional mag en kan helpen? Graag!

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *