echte beautyprofessional

Ben je een échte beautyprofessional? Over het kaf en het koren.

Beautyprofessionals, wie zijn dat eigenlijk en waar staan ze voor? Gezien mijn werkzaamheden heb ik regelmatig  zakelijk contact met schoonheidsspecialisten en andere ondernemers uit de schoonheidsbranche.  Helaas heb ik moeten constateren dat niet iedere  beautyprofessional zich altijd even professioneel gedraagt.  En dat is lastig. Niet alleen voor mij, maar vooral ook voor het gros van de mensen die zich wel professioneel gedragen. Ik hoor het vaker om me heen: “We moeten de beautybranche naar een hoger niveau tillen”, “We zetten ons in voor de professionalisering van de branche”. Maar hoe kunnen de de schoonheidsbranche dan professionaliseren?

Wat is een échte beautyprofessional?

De meeste mensen denken bij een échte beautyprofessional aan iemand die voldoende vakkennis heeft, of die een bepaalde omzet uit zijn of haar salon, kliniek of praktijk haalt.  Ik vind deze definitie te beperkt.  Naar mijn idee beschrijft onderstaande definitie veel beter wat ik onder een échte professional versta:

“Een professional is iemand die ervoor kiest en zich erop toelegt om, met behulp van specialistische kennis en ervaring, klanten op een competente en integere manier steeds beter van dienst te zijn. Daarbij maakt hij / zij gebruik van en draagt hij actief bij aan een community van medeprofessionals die het vak bij voortduring ontwikkelen (Ruijters & Simons, 2014)”.

Laten we aan de hand van deze definitie eens kijken in welke mate ondernemers in de schoonheidsbranche zich professioneel gedragen.

1. Hoe serieus neem jij jezelf en je werk?

Een hobby begint met een passie. Je doet namelijk iets wat je graag leuk vindt. Er is uiteindelijk weinig leukers dan je werk van je hobby maken. Want wie wil er nu niet de hele week bezig zijn met datgene waar je plezier aan beleeft? Wie zijn passie volgt, haalt daar veel voldoening uit en vooral: haalt het beste uit zichzelf.   Je hobby kan uitgroeien tot een onderneming, maar dan komen er andere zaken om de hoek kijken. Hoe kom je aan nieuwe klanten, hoe staat het met de concurrentie? En hoe zie jij jezelf als ondernemer?
Helaas neemt niet iedere beautyprofessional zichzelf en haar werk even serieus. Ze kleineren zichzelf en hun werkzaamheden door het gebruik van de toevoeging “(t)je”. Ik heb een salonnetje, ik krijg vanavond een klantje, ik heb morgen een bruidje. Ik geef je een crèmepje, maskertje, of scrubje… Waarmee je eigenlijk de boodschap overbrengt dat het ondernemerschap voor jou een uit de hand gelopen hobby is.

2. Vraag jij een eerlijke prijs?

Als professional moet je iets te bieden hebben waar mensen voor willen betalen, een fatsoenlijk verdienmodel hebben.  Zorg dat je goed bent in je vak, klanten betalen voor wat je waard bent.  Voor je opleiding, je kennis en je ervaring.  Bedenk welke producten en diensten je gaat aanbieden en vraag daar een reële prijs voor.  En als het niet lukt om goed betalende klanten te vinden, dan zijn er helaas hobbyisten die hun prijs verlagen tot beneden kostprijsniveau of ze gaan lekker zwart een beetje bijklussen. Realiseer je wel dat zwart werken strafbaar is en dat je hier zeker niet actief bijdraagt aan een  community van medeprofessionals die het vak wel een warm hart toedragen. Integendeel.

3. Houd jij je vakkennis bij?

Een échte professional houdt zijn vak goed bij, volgt regelmatig trainingen en bijscholingen. Wil steeds beter worden. In de schoonheidsbranche kun je geen acrreditatiepunten verzamelen waarin je kunt aantonen dat je je vak beheerst, maar voor een échte beautyprofessional is dat niet de drijfveer. Die wil zichzelf in zijn vak blijven ontwikkelen en steeds beter worden.  Hoe serieus neem jij je vak? En in hoeverre leg jij je erop toe om je specialistische kennis en ervaring te blijven ontwikkelen? Heb jij ooit je diploma gehaald en vind je het wel goed zo? Stilstaan is achteruitgang. Ook voor de gehele schoonheidsbranche.

4. Ga jij respectvol met je medeprofessionals om?

In de schoonheidsbranche wordt veel gepraat en veel naar elkaar gekeken. Als iemand op een Facebookgroep voor schoonheidsspecialisten een uitspraak doet die afwijkt van wat ‘iedereen’ vindt, dan komt het regelmatig voor dat er reacties komen van collega’s die niet bepaald respectvol met die vraag of mening omgaan.  Ik citeer: “Ben jij een beginnend schoonheidsspecialiste? Hoe durf je op onze facebookgroep dan van die domme vragen te stellen?” en “Heb jij via het LOI een opleiding gedaan? Dat noem je toch geen opleiding?” Kennelijk is er een groep collega’s  die zich nogal snel aangevallen voelt. En wanneer er conflicten zijn gaat men eerder over elkaar praten dan met elkaar. In een branche waar mensen elkaar niet respecteren ontstaan eilandjes en subgroepen. En weg is het gemeenschappelijk belang van de community.

5. Heb jij een eigen visie en sta jij ergens voor?

De markt van uiterlijke verzorging is groot en verandert snel.  Er komt een nieuwe tijd met nieuwe kansen en uitdagingen. Het belang van gezonde voeding, preventieve wellness en huidzorg nemen toe en hebben invloed op jouw propositie.

Bestaat dé schoonheidsspecialist over 10 jaar nog?  Waar sta jij eigenlijk voor? Wat drijft jou? Dit betekent dat jij als beautyprofessional aan je potentiele klanten moet kunnen vertellen wat jou authentiek maakt. Dat vinden veel beautyprofessionals lastig. Want het is nogal wat om jezelf te benoemen als expert en je expertise te claimen. Want we zijn netjes opgevoed met de gedachte dat we vooral niet mogen opvallen. En dat je, als je normaal doet, dat je dan al meer dan gek genoeg bent.

Verbeter de schoonheidsbranche, begin bij jezelf

Het gevolg? We praten en discussiëren wat af in de schoonheidsbranche. Want we hebben het allemaal zo moeilijk.  En als het even niet goed gaat dan ligt dat aan minister van Volksgezondheid, aan de huidtherapeuten, aan de plastische chirurgen, aan de btw-verhoging, aan ANBOS, aan de beunhaas, aan de leveranciers die aan die beunhazen leveren, aan de consument die ons te duur vindt, aan iedereen …. Het lijkt soms wel alsof we met zijn allen hulpeloos wachten tot er iemand is die ons gaat redden. Geloof jij echt nog in sprookjes?

Hoe kan iemand van jou gaan houden als je niet van jezelf houdt? Waarom wil je dat mensen wel jouw diensten afnemen als je niet bereid bent om te investeren in jezelf? Steek je hand eens in eigen boezem en kijk in hoeverre jij je zelf als een échte professional gedraagt. Voor mij ben je een échte beautyprofessional als je de 5 bovengenoemde vragen allemaal met ‘JA’ kunt beantwoorden. En hoe mooi zou het zijn als iedereen in de beautybranche zichzelf een échte beautyprofessial wil en kan noemen. Dat maakt de hele branche mooier, leuker en last but not least, professioneler!

Marketingprofessional voor de échte beautyprofessional

Ik draag graag bij aan de professionalisering van de schoonheidsbranche en werk graag samen met échte beautyprofessionals, die inzien dat ik waarde toe kan voegen aan hun professionele online identiteit. Dat zijn de klanten die bij mij passen. Ook ik neem mijn vak serieus, heb  inmiddels 18 jaar ervaring op internet en veel succes gehad met mijn online activiteiten. Dus als ik de échte beautyprofessional mag en kan helpen? Graag!

 

1 antwoord
  1. Marianne van den Broek
    Marianne van den Broek zegt:

    Weer de vinger op de juiste plaats Inge. Dank voor het artikel!!
    Nu maar hopen dat men er lering uit trekt en trots is op het beroep en zichzelf.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *