Nieuwe technologieën veranderen beauty- en cosmetica industrie
Het aanbod van make-up en huidverzorging is enorm. Hoe beter je de producten en het advies kunt afstemmen op de persoonlijke wensen en voorkeuren van consumenten, des te beter de gebruikservaring. En dan zijn de meeste mensen ook bereid om (iets) meer te betalen voor cosmetica.
Cosmetica personaliseren
Ook de beauty industrie wil consumenten gepersonaliseerde huidverzorging- en make-up producten kunnen bieden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van data-analyse en digitale technologie om de communicatie en de producten zo goed mogelijk af te stemmen op de individuele klant. Daarbij worden Augmented Reality (AR), Kunstmatige Intelligentie (KI) en Internet of Things (IoT) ingezet in plaats van YouTube en Instagram influencers.
Augmented reality
Dankzij “Augmented Reality”-beauty-apps is het nu veel gemakkelijker om make-up producten te kopen. Je kunt cosmetica virtueel uitproberen, gewoon op je smartphone zonder dat je een winkel binnen hoeft te stappen. Zo kun je via de website van L’Oréal Paris je haarkleur of make-up virtueel testen.
Kunstmatige intelligentie (KI) of Artificiële Intelligentie (AI)
Met behulp van Kunstmatige Intelligentie leren bedrijven wat klanten willen zodat ze daarop kunnen reageren met passende aanbevelingen, loyaliteitsaanbiedingen en winkelervaringen. ICI Paris XL zet gepersonaliseerde marketing in om meer relevante en persoonlijke online ervaringen te bieden aan individuele gebruikers. “We willen personalisatie bieden die gericht is op onze klanten op microniveau, waarbij we het beste van Kunstmatige Intelligentie en moderne technologie gebruiken in onze marketingstrategie” vertelt Harold Simonart, E-commerce Manager Benelux bij ICI PARIS XL.
Estée Lauder heeft een database ontwikkeld met meer dan 100 miljoen datapunten die informatie geven over verschillende huidtypes en aandoeningen. Via de website kun je een foto van je huid uploaden. De gegevens van de foto worden vergeleken met de gegevens in de database en op basis daarvan wordt de conditie van je huis vastgesteld en krijg je een advies over de huidverzorgingsproducten die het beste bij jouw huid passen.
Internet of Things
Ook is er een slimme schoonheidsspiegel die de conditie van de huid (vocht, rimpels, vlekken) kan meten en deze informatie kan koppelen aan locatie gebaseerde weer- en luchtvervuilingsgegevens. Op basis van deze data zou je zelfs een gepersonaliseerde crème kunnen creëren.
Nieuwe beautyrituelen
De belangstelling voor beauty en technologie is de afgelopen jaren sterk toegenomen omdat een aantal onafhankelijke (nieuwe) beautymerken hun marktaandeel snel hebben weten te vergroten door gebruik te maken van sociale media, influencer marketing en een vernieuwende, vaak holistische visie, op schoonheid.
Het uiteindelijke doel van Beauty Tech is niet om nieuwe producten aan te bieden met behulp van technologische foefjes, maar om mensen een nieuw beautyritueel aan te leren dat centraal staat in hun hun dagelijks leven. Als je van deze gepersonaliseerde beauty behandelingen de nieuwe beauty standaard kunt maken, dan wordt het wel heel erg interessant. Dat is ook de reden waarom de beauty- en cosmetica industrie in een ongelooflijk snel tempo aan het veranderen zijn.
Verbeter jouw marktpositie
Houdt jouw bedrijf de ontwikkelingen in de markt bij of laat je kansen liggen? Wil je betaalbare frisse blik op de trends en ontwikkelingen in de markt of niche waarin jij actief bent? Profiteer van mijn kennis en ervaring. Ik help je graag, laten we snel kennismaken met elkaar.