social media monitoring

Hoe kun je volgen wat er over je bedrijf, product of dienst online wordt gezegd? Social media monitoring omvat het structureel in kaart brengen en analyseren van berichtgeving rondom een bepaald onderwerp in online en social media. waaronder blogs, wiki’s, nieuwssites, Twitter, Facebook, Youtube, Instagram en andere social mediawebsites.
Bij het uitvoeren van je social media marketing strategie kun je monitoring inzetten voor 3 doeleinden:
1. Het luisteren naar je doelgroep om ze beter te leren kennen
2. Het werken aan je online reputatie en webcare
3. Het analyseren van social media campagnes

Luisteren en het leren kennen van je doelgroep

Wat je ook met social media wilt gaan doen, de eerste stap is luisteren.  Je zet immers je klant centraal in je bedrijfsvoering.
Het publiceren en monitoren van specifieke content levert je inzichten op. Hoe worden jouw berichten ontvangen? Wat vinden ze leuk? Waar hebben ze commentaar op? Bij welke berichten zijn ze betrokken? Dit zorgt voor inzichten waardoor je jouw doelgroep beter leert kennen.
Luisteren naar je doelgroep wil namelijk ook zeggen dat je ervaringen en reviews tegenkomt. En ook die geven relevante inzichten. Monitoring wordt daarom ook vaak ingezet om producten of diensten te verbeteren.

Het werken aan je online reputatie en webcare

Als je weet wat er over je gezegd wordt, wil je ook vaak weten of men positief of negatief over jouw bedrijf, product of dienst praat, bekijk hier een voorbeeld van Kwikfit den Bosch of van Albert Heijn Den Bosch. Door middel van social media monitoring krijg je een beeld wie, wat zegt over jouw bedrijf en kun je hier op tijd passend op reageren. Je kunt online monitoring dus ook inzetten voor webcare: het besteden van bijzondere aandacht aan online interactie met consumenten.

Het analyseren van social mediacampagnes

Daarnaast maakt social media monitoring het mogelijk om een campagne online te volgen en achteraf te meten wat het effect ervan was. Wat wordt er over je gezegd? Wie zijn de belangrijkste influencers? Hoe groot was het bereik? Hoe werd de boodschap opgepakt? Werd er overwegend positief of negatief op gereageerd? Heeft de campagne gezorgd voor voldoende online conversatie? Om aan de gegenereerde PR een waarde te koppelen wordt gebruik gemaakt van de pr-waarde of mediawaarde.

Hulp nodig bij Social Media Monitoring?

Wil jij weten hoe je social monitoring kunt inzetten om jouw doelgroep beter te leren kennen, je online reputatie te verbeteren of social mediacampagnes te analyseren? Wij werken met de nieuwste social media tools om dit voor je te monitoren. Vul de QuickScan in, dan nemen we contact met je op.