Social Media marketing inzetten: Doe het goed of doe het niet

Social Media marketing is een belangrijk onderdeel van jouw totale online marketingstrategie. Online platforms als Facebook, Instagram en LinkedIn zijn laagdrempelig en door actief te worden op zorgvuldig gekozen social media, kun je je als bedrijf, merk of professional pas echt goed in de markt zetten en je online zichtbaarheid vergroten. Nog een voordeel: dichter bij je doelgroep kun je haast niet komen.

Maar het is geen (gratis) wondermiddel. Social media trends geven aan dat het organisch bereik van social media snel afneemt.  Daarmee wordt het nog belangrijker dat je je accounts social media goed onderhoudt en dat je investeert in goede content. Dit kost tijd en/ of geld en moet natuurlijk wel wat opleveren. Om dat inzichtelijk te maken kun je social media monitoring inzetten.

Welke social mediakanalen?

Veel bedrijven en professionals denken dat het belangrijk is om aanwezig te zijn op alle Social Media kanalen.. Dat is beslist niet zo. Want een slecht onderhouden Facebookaccount bijvoorbeeld doet eerder afbreuk aan je bedrijf of merk dan dat het je goed doet.  Het is belangrijk om aanwezig te zijn op de Social Media waar jouw doelgroep te vinden is.

Kijk eerst naar de sterke kanten van je bedrijf en op welke manier je jouw boodschap het beste kunt visualiseren. Welke social media je wil inzetten hangt af van jouw product, merk of behandelingen en jouw specifieke doelgroep. Via Instagram en Pinterest worden er vooral mooie plaatjes gedeeld terwijl het bij andere media veel meer om tekst en video gaat.   Ik maak zelf veel gebruik van Facebook en Linkedin, daar zijn mijn volgers vooral te vinden. Instagram en Pinterest werkt voor mij minder goed. Want daar is het lastig om met plaatjes te laten zien over waar ik goed in ben.

Is het tonen van je expertise van belang, dan kun je je kennis bijvoorbeeld delen op LinkedIn.  Facebook spreekt eerder consumenten aan en helpt je met naamsbekendheid en imago. Focus op één of enkele social mediakanalen en kijk wat het je oplevert: een grotere naamsbekendheid, meer bezoekers naar je website of meer leads?

Weet wat je moet posten en wat niet

Wat is het doel van het plaatsen van een post op social media? Wat bied je aan? Je verhaal op social media is hetzelfde als je verhaal in de winkel of aan de telefoon. Waar bellen je klanten voor? Wat willen ze weten? Wat is je toegevoegde waarde? Wat maakt jouw bedrijf zo anders of uniek?

Zorg ervoor dat je doelgroep meer begrip krijgt voor wat je te bieden hebt en wat je voor ze kun betekenen. Zet de klant centraal! Aanbiedingen en reclame worden veel minder gewaardeerd, en al helemaal niet als mensen nog geen binding met jouw merk of bedrijf hebben. Geen platte aanbiedingen en prijsaanbiedingen dus, dat gaat niet werken.
Voor commerciële communicatie betekent dit dat je een creatieve campagne moet ontwikkelen die relevant is voor je doelgroep en je doelgroep moet aanspreken.

Engagement en webcare

Social media zijn ook bedoeld om te luisteren naar je klanten en de dialoog met ze aan te gaan. Je zult tijd moeten besteden om de vragen die via Facebook, Twitter of andere Social Media gesteld worden te beantwoorden. Investeer in het beantwoorden van die vragen, of dat nu overdag of in de avond is, of op een werkdag of in het weekend. En ja, dat kost tijd! Maar het levert ook veel op. Je staat direct in contact met je potentiele klant en je kunt kijken of je iets voor hem of haar kunt betekenen.

Heb je hulp nodig bij jouw social media marketing strategie?

Natuurlijk wil ik je hierbij graag helpen, ik zet daar al mijn kennis en ervaring graag voor in.  Vul de quickscan in of volg bij mij een cursus social media marketing voor zakelijk gebruik.