Bij succesvolle nieuwe lifestyleconcepten in binnen- en buitenland zie ik dat technologie steeds vaker wordt ingezet om consumenten te helpen bij het invullen van hun specifieke behoeften. Een consument kiest voor een bepaalde levensstijl en bepaalt zelf welke producten, diensten en informatie daar het beste bij passen. Zij gaan steeds vaker internet en technologie gebruiken om hun eigen leven gemakkelijker of leuker te maken. Je kunt hierbij denken aan health apps of aan het gebruik van een VR bril. Maar ook de Japanse hightech wellnesstoilet is een prachtige uitvinding.

Op de World Expo in Milaan was te zien hoe mensen in de toekomst eten en hun boodschappen doen.  In je smartphone plan je in wat je die week wil gaan eten. Op de dag zelf geef je aan welk recept je wil gaan maken. Via een verbinding met je koelkast checkt je smartphone of alle ingrediënten voorradig zijn. Als dat niet het geval blijkt te zijn wordt er automatisch een bestelling geplaatst in de webshop van een supermarkt.  De bestelling wordt door een drone afgeleverd. Dit is een mooi voorbeeld van een technologie die je persoonlijke levensstijl gemakkelijker maakt.

Vitual reality in wellness

nieuwe technologie in beauty food en wellnessOok in de beauty- en wellnessbranche wil de klant straks meer dan alleen een standaardbehandeling in een standaardsalon. Hij of zij wil vooral een belevenis, een onvergetelijke ervaring op een manier die ze bij blijft. Ik zie de virtual reality bril als een van de mogelijkheden omdat hiermee tijdens een behandeling nog meer zintuigen geprikkeld worden dan gewoonlijk. Ook kun je met een VR bril mensen in een virtuele wereld brengen waar ze nog gemakkelijker kunnen ontspannen.  De toepassing van de VR-bril tijdens een schoonheidsbehandeling hebben we getest op een beurs. Bezoekers waren laaiend enthousiast.

Klantvriendelijke robots?

Afgelopen jaar was ik in Tokyo in het National Museum of Emerging Science and Innovation waar je robots kunt zien die op echte mensen lijken. Ze kunnen zelfs spontane vragen van het publiek beantwoorden. Altijd even correct en altijd met een vriendelijk gezicht natuurlijk. Voor velen misschien nu nog science fiction, maar dit duurt echt geen 10 jaar meer en dan zitten deze robots achter de recepties van wellnesscentra en hotels. In dit filmpje zie je hoe een robot reageert op het publiek.