geen energie ouder woreden

Gebrek aan energie grootste angst bij het ouder worden

De top 3 zorgen voor fysieke ongemakken bij het ouder worden onder Nederlandse vrouwen zijn een gebrek aan energie, minder mobiel worden en geheugenverlies. Dat het uiterlijk verandert vindt men minder veel erg. Gewichtstoename, dunnen wordend of grijs haar, rimpels krijgen en huidverslapping scoren veel lager in de lijst van fysieke ongemakken. Dit blijkt uit GfK onderzoek waarbij aan 27.000 respondenten, uit 17 landen is gevraagd over welke fysieke problemen men zich het meeste zorgen maakt bij het ouder worden. Wereldwijd gezien is de angst voor het verliezen van het gezichtsvermogen en geheugenverlies het grootste (beide 38%). Gebrek aan energie volgt daarna met 36%.

Vitaal ouder worden is belangrijk voor Nederlandse vrouw

In onderstaande tabel is te zien over welke fysieke ongemakken de Nederlandse vrouw zich het meeste zorgen maakt.

Gebrek aan energie 40%
Minder mobiel zijn 35%
Geheugenverlies 35%
Meer risico op ernstige ziekten 29%
Gewichtstoename 25%
Verlies van gezichtsvermogen 24%
Incontinentie 19%
Gehoorverlies 17%
Verlies van je tanden 16%
Haarverlies of dunner wordend haar 14%
Rimpels krijgen, huidverslapping 14%
Problemen bij de spijsvertering 8%
Spierkracht verliezen 8%
Grijs wordend haar 8%
Er ouder uitzien,  littekens, spataderen 7%
Menopauze 6%
Onzekerheid 5%
Sexdrive verliezen 3%

Tip om vitaal ouder te worden

Een gebrek aan energie kan worden verbeterd door het eet- en leefpatroon aan te pakken. Door preventieve wellness en gezond eten kunnen vermoeidheidsklachten verminderen, voelt je je fitter en natuurlijk heeft het ook een positief effect op het uiterlijk. Een aantal tips voor vitaler leven.

  1. Zorg voor voldoende slaap.
    Probeer elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en slaap tussen de 7 en 8 uur. Zo heeft je lichaam alle tijd om tot rust te komen. Kies voor een goed geventileerde slaapruimte, zet de kachel uit en doe oordopjes in als het te rumoerig is. Lukt slapen niet? Doe ademhalingsoefeningen om in slaap te vallen. Spring meteen uit je bed als je wakker wordt en gebruik de snooz functie van je wekker niet meer. Hierdoor wordt je biologische ritme niet meer verstoord en voel je je fitter.
  2. Beweeg meer
    Hoewel je je misschien uitgeput voelt na een dag werken is het niet verstandig op de bank neer te ploffen en daar te blijven zitten. Probeer elke dag minimaal zo’n 30 minuten te bewegen. Je hoeft dat niet (alleen) op de sportschool te doen: wandelen, yoga of op een andere manier je lichaam trainen is ook prima.
  3. Eet gezond
    Zorg dat je voeding goede voedingsstoffen bevat en eet niet alles klakkeloos op wat je voorschotelt krijgt. Als je behoefte hebt aan een snack, neem dan een gezond tussendoortje zoals fruit of een handje noten.
  4. Geniet (met mate) van het zonnetje
    In de zomer voel je je vaak fitter en levenslustiger: zonlicht doet je goed en je krijgt er energie van. Maar ook in de herfst en winter kun je genieten van het zonnetje. Ga naar buiten en omarm het zonlicht.
  5.  Omring je met positieve mensen
    Je hebt mensen die alle energie uit je wegzuigen en mensen waar je blij van wordt. Probeer degenen die veel energie kosten te vermijden en richt je op de positief en levenslustig ingestelde vrienden waar je wel energie van krijgt.

Er zijn apps die je helpen om gezonder te leven. Lees hier welke apps ik gebruik